Filmul „Race for Glory – Audi vs Lancia”- spune povestea Echipei Lancia condusă de către Cesare Fiorio și a pilotului german Walter Röhrl care a pilotat emblematicul model Lancia Rally 037 cu care a câștigat ediția din 1983 a Campionatului Mondial de Raliuri. A fost ultimul triumf în această competiție reușit de un model cu tracțiune pe roțile din spate, în fața rivalilor echipați cu tracțiune integrală.
După ce a debutat în Statele Unite și Canada, în decembrie, apoi în Franța în februarie, filmul „Race for Glory – Audi vs Lancia” ajunge în Italia după care se va difuza în restul Europei, după cum se arată într-un comunicat al grupului Stellantis.
„Suntem foarte mândri că filmul „Race for Glory – Audi vs Lancia” celebrează victoria modelului Lancia Rally 037 în Campionatul Mondial de Raliuri din 1983 care a dat naștere uneia dintre cele mai mari rivalități din acest sport, câștigand fani în întreaga lume și devenind un model de legendă în istoria sportivă a mărcii Lancia. Lupta a marcat începutul unei ere de aur pentru Lancia, care rămâne marca cu cel mai mare număr de victorii din lumea raliurilor în competiția supremă.” a declarat Luca Napoletano, CEO al mărcii Lancia.
La rândul său, Cesare Fiorio s-a arătat încântat de această celebrare a Squadra Corse Lancia, o puternică echipă de piloți, ingineri și designeri care împreună au atins vârful excelențeo cu atât de multă pasiune, obținând succese memorabile de-al lungul acelei perioade: 15 în Campionatul Mondial de Raliuri, trei Endurance World Constructors’ Championships, unul în cursa „1000 Miglia”, două în Targa Florio și una în Carrera Panamericana.
„Iar azi este și mai important ca această istorie să fie celebrată în anul în care marca Lancia revine – grație grupului Stellantis” a mai declarat Cesare Fiorio.
Riccardo Scamarcio, Volker Bruch și Daniel Brühl sunt protagoniștii acestui film. De altfel Daniel Brühl este și cel care a interpretat rolul regretatului Niki Lauda (1949-2019) în producția cinematrografică „Rush”. Distribuția îi mai inlcude pe Katie Clarkson-Hill, Esther Garrel, Giorgio Montanini, Gianmaria Martini și Haley Bennett.
Filmul „Race for Glory – Audi vs Lancia” este regizat de Stefano Mordini după un scenariu de Filippo Bologna, Stefano Mordini și Riccardo Scamarcio. Producția aparține lui A. Lebowski fiind realizată împreună cu RAI Cinema, co-producător fiind Davis Film în asociere cu Mas S.r.l, fimul este realizat de Riccardo Scamarcio și Jeremy Thomas, coproducător Victor Hadida.
Fimările s-au derulat anul trecut în Italia anul trecut, scenele fiind filmate în locații istorice din Torino, orașul unde marca Lancia a fost fondată în 1906. Aceste locații au inlcus blocul turn Lancia, birourile din Mirafiori și alte locații Stellantis, inclusiv pista de teste Balocco Proving Ground. Unele automobile istorice au fost de asemene autilizate, fiind furnizate de colecția Stellantis Heritage Hub. Normal, una dintre acestea a fost Lancia Rally 037, una din cele nouă mașini care au inspirat designul viitoarelor modele ale mărcii.
Lancia Rally 037 – o mașină sport pursânge cu un stil minimalist
Cunoscut drept proiectul cu număruld e cod „037”, modelul s-a bazat pe Beta Montecarlo și a fost marcat de un design cu linii elegante, dar și forme geometrice radicale, combinație din care s-a născut o mașină gata să depășească orice obstacol.
Debutul oficial a avut loc în cadrul ediției din 1982 a Turin Motor Show cu versiunea de stradă, 200 de unități fiind produse pentru a pregăti intrarea în lumea raliurilor conform condițiilor de omologare. Având forme unghiulare dar funcționale, atât în față cât și în spate, Lancia rally 037 are o construcție mixtă, monococă pe structură tubulară, forma finală exteriopară fiind imaginată și desenată de către studioul de design Pininfarina.
Pentru a obține o eficiență maximă, mașina este realizată din poliester ramforsat cu fibră de sticlă, în timp ce capotele, motor și portbagaj puteau fi complet demontate, precum și unele „apendice” aerodinamice de pe montanți și portbagaj, prcum eleronul spate, gândit pentru a amplifica performanțele aerodinamine. Desigur, natura eminamente sportivă a exteriorului se reflectă la interior printr-un design minimalist- rezultat al chintesenței acestei competiții.
Lupta din Campionatul Mondial de Raliuri 1983
Lancia Rally 037 este o mașină sport ce subliniază lupta dintre David și Goliath: nu este nicio coincidență că 40 de ani mai târziu, rămâne încă ultima mașină cu tracțiune spate care a câștigat Campionatul Mondial de Raliuri. O adevărată izbândă, care a adus acestui model consacrarea în Olimpul mașinilor nemuritoare.
Pe 7 octombrie 1983 – o dată ce răsună încă în inimile fanilor raliurilor – Lancia Rally 037 câștiga Sanremo Rally, oferind mărcii cel de-al cincilea titlu mondial la Constructori din Campionatul Mondial de Raliuri, cu două curse înainte de final. Un rezultat uimitor pe o scenă marcată de compania italiană, care a terminat cu patru mașini pe primele cinci locuri. Într-un timp foarte scurt, Lancia Rally 037 a obținut și al doilea loc în Campionatul Mondial al Piloților cu Walter Röhrl, precum și cu Miki Biaision în Campionatul European și Italian.
ADN-ul sportiv și Squadra Corse Lancia
Lancia a fost întotdeauna legată de lumea motorsportului și a curselor. Seria impresionantă de trofee este rezultatul uniunii dintre mașinile italiene de curse eficiente, brutale, legendare și spiritul echipei italiene, combinate cu pasiunea din cadrul Squadra Corse Lancia. O combinația care a permis mărcii o dominație de peste 20 de ani în lumea raliurilor, nu doar tehnic ci și din punct de vedere sportiv.
Mașinile inovatoare, dar și soluțiile inovative în privința managementului în cursă – Squadra Corse Lancia a fost prima echipă ce a schimbat pneurile pe o probă specială – pentru a optimiza uzura în funcție de suprafața pe care erau utilizate (n.a: în Raliul Monte Carlo – Proba Specială Col de Turini)au contribuit la acest succes.
O colecție fascinantă de modele Lancia de competiție este de vânzare
Moștenirea sportivă a mărcii vine din trecut, când însuși Vincenzo Lancia, a cărui pasiune pentru competiții i-a adus numeroase victorii între 1908 și 1909. Compania din Torino a revenit oficial în competiții în 1951, la decizia lui Gianni Lancia, fiul fondatorului și un entuziast al motorsportului.
Un an mai târziu, era înființată Scuderia Lancia, iar în sezoanele 54 și 55, monopostul Lancia D50 a jucat un rol important în Formula 1. Mai târziu – în anii 1960 – marca italiană a revenit oficial în competițiile de raliuri, iar Squadra Corse Lancia renăștea, cu un mic elefant roșu ca emblemă precum și cu inițialele HF (High Fidelity).
1974 a fost anul de debut al modelului Lancia Stratos HF, prima mașină din lume desenată special pentru raliuri, cu singura misiune de a fi imbatabilă pe orice teren. Un pas pregătitor pentru succesul ce sosea în 1983 sub conducerea lui Cesare Fiorio, omul care a transformat imposibilul în posibil prin combinația dintre experiență și pasiune în cadrul echipei sale.
În următorii ani, Lancia a debutat cu sistem de transmisie integrală Delta HF 4WD care împreună cu urmașele sale Delta HF Integrale și Intergale 16V au dominat scena raliurilor timp de șase ani, până în 1987. Recompensa a fost sub forma 10 titluri mondiale și un total de 46 de victorii din 66 de curse disputate la care au luat parte, plus nenumărate victorii în întrecerile locale. lancia Delta a câștigat de mai mult eori decât orice altă mașină din istoria acestei discipline.