Noul Peugeot 208 lansat toamna trecută la comercializare, a fost de curând premiat cu trofeul „Mașina anului 2020” de către un juriu internațional format din 60 de jurnaliști auto din 23 de țări. Acest important premiu se alătură altor cinci premii similare obținute de către producătorul auto francez Peugeot.
208 este primul model din clasa mică a producătorului auto francez care obține mult râvnitul trofeu european și care se acordă în mod tradițional din anul 1964 cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. Anul acesta coronavirusul a anulat desfășurarea Salonului Auto de la Geneva ajuns la cea de-a 105 ediție dar nu a reușit să anuleze și acordarea acestui mare premiu noului Peugeot 208 aflat acum la cea de-a doua generație. Acest premiu reprezintă cel de-al șaselea obținut de un model Peugeot și care clasează producătorul francez în topul primelor 3 a celor mai premiate mărci auto.
Dacă primul premiu „Mașina anului” a fost acordat în 1964 modelului britanic Rover 2000, cinci ani mai târziu acesta a fost obținut în premieră de către Peugeot, cu modelul 504. Este vorba despre un model de clasă medie superioară disponibil la debut cu o caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși și 5 locuri care a rămas în producție până în anul 2006 cu peste 4 milioane de exemplare, fabricate în numeroase țări de pe trei continente. Design-ul său elegant și personalizat cu partea din spate înclinată, a fost creat inițial de către studiourile Pininfarina prin designerul Aldo Brovarone în 1964 și finalizat ulterior de către centrul de design Peugeot din La Garenne condus la acel moment de Pierre Bouvot. În anul 1969 sunt lansate variantele coupe și cabrio concepute de carosierul Pininfarina și asamblate în Italia la fabrica acestuia și dotate cu un motor de 1.8 litri alimentat cu sistem de injecție mecanică Kugelfisher. Ulterior în gamă au fost introduse variantele de caroserie break care putea oferi până la 7 locuri și pick-up.
VLV primul model electric de la Peugeot datează din 1941
După o pauză de aproape 20 de ani, trofeul european a revenit unui model al producătorului francez din Sochaux. În acest caz este vorba despre modelul din clasa medie superioară 405 care a convins juriul din 1988 grație numeroaselor sale calități printre care design-ul elegant și un comportament cu un pronunțat caracter sportiv. Modelul a fost dezvoltat într-o perioadă mai puțin favorabilă din punct de vedere financiar a producătorului Peugeot în timp ce design-ul a rezultat din colaborarea strânsă dintre studiourile Pininfarina și centrul de design La Garenne-Colombes al lui Peugeot aflat la acel moment sub conducerea lui Gerald Welter. Versiunea sportivă Mi16 dotată cu un motor de 1.9L având distribuție cu 16 supape și alimentare cu injecție dezvolta 160CP și a impresionat datorită comportamentului dinamic al trenului de rulare mai ales în cazul tracțiunii integrale de pe versiunea X4 introdusă la începutul anului 1990 și performanțelor. Modelul 405 a câștigat inclusiv premiul „Volanul de aur” în 1987 acordat de publicația germană Bild am Sonntag și a înregistrat încă de la deput un mare succes comercial după doar doi ani fiind fabricat deja exemplarul cu numărul 1 milion.
În anul 2002 a venit rândul modelului compact 307 să câștige prestigiosul premiu european și care a fost decernat conform tradiției cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. Modelul a impresionat încă de la debut datorită conceptului caroseriei sale în două volume care era mai înaltă și mai lungă decât cele ale competitorilor săi din clasa compactă, în scopul obținerii unui habitaclu și a unui portbagaj comparabile cu ale unui monovolum de clasă compactă. Stilul său revoluționar a fost anticipat de către concept car-ul Promethee, un monovolum compact cu un spațiu interior și un portbagaj impresionante ca dimensiuni și care a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris din 2000. La debutul comercializării, modelul 307 a fost disponibil în varianta de caroserie hatchback cu 3 și 5 uși și cu gamă de motoare compusă din unități pe benzină de 1.4, 1.6 și 2.0L cu 16 supape și turbo diesel HDI de 1.4 și 2.0L, toate asociate în standard cu o cutie de viteze manual cu 5 trepte sau opțional de una automata cu 5 trepte. Un an mai târziu, gama a fost extinsă cu variantele de caroserie break și cabrio.
Peugeot – 85 de ani de aerodinamică
În anul 2014, Peugeot obține un nou premiu „Mașina anului” cu a doua generație a modelului 308 din segmentul modelelor compacte și care putem spune că a devenit chiar o specialitate a producătorului auto francez. Trei ani mai târziu, celebrul trofeu european revine celor de la Peugeot cu modelul 3008, un SUV din categoria medie și care s-a făcut repede remarcat datorită designului său exclusiv și care a fost promovat în special prin sloganul publicitar „motion & e-motion”.
Anul acesta, a venit rândul celei de-a doua generații a modelului din clasa mică 208 să obțină valorosul trofeu european. În clasamentul final, Peugeot-ul 208 a reușit să se poziționeze în fața unor modele mai prestigioase dotate cu propulsie electrică de ultimă oră precum: Tesla Model 3 și Porsche Taycan. Printre atu-urile sale care au convins juriul international în acordarea trofeului, s-au înumărat cu siguranță: design-ul inovator, gama extinsă de motorizări (inclusiv versiune cu propulsie electrică), combinația reușită dintre comportamentul sportiv și siguranța oferită în conducere și stilul personalizat al interiorului. Lansat în toamna trecută, modelul francez s-a impus repede pe piață și a reușit să câștige până în prezent un număr de 12 premii internaționale (inclusiv în România – „ Mașina anului 2020”).
Foto: Peugeot