Renault celebrează a 50-a aniversare a modelului Renault 5 în cadrul Retromobile. De altfel tot anul 2022 va fi plin de ocazii pentru sărbătorirea acestui model emblematic care și-a pus amprenta asupra brandului, asupra companiei și a asupra unei întregi epoci. După 50 de ani tradiția merge mai departe cu un model electric.
Standul Renault din cadrul Retromobile 2022 este dedicat în întregime omagierii acestui model legendar. Spațiul este amenajat astfel încât devine replica logo-ului R5 realizat pentru aniversarea a 50 de ani. Standul de 820 m2 găzduiește douăsprezece modele istorice Renault 5, pe care vizitatorii le pot admira. Modelele originale, selectate din colecția Renault Classic, îi vor purta pe vizitatori într-o călătorie prin istoria lui Renault 5. De la modelul „L” din 1972, până la descendentul său din 1990, Supercinq Baccara.
Sporturile cu motor au făcut întotdeauna parte din istoria Renault. Iar modelul Renault 5 nu face excepție, versiunile sale sport și de competiție fiind emblematice. O selecție de modele legendare va fi expusă la eveniment.
Ca un dialog între trecut și viitor, Renault 5 Prototype și Renault 5 electric din 1974 stau unul în faţa celuilalt. Este pentru prima dată când publicul are ocazia să descopere viitorul model electric popular al Renault. Vânzările viitorului model Renault 5 electric vor începe în 2024. Acesta va fi produs în Franța, la Fabrica Douai, în cadrul hub-ului ElectriCity.
Suntem încântați să ne alăturăm pasionaților, fanilor, jurnaliștilor, partenerilor și membrilor clubului pentru a sărbători cea de-a 50-a aniversare a emblematicului Renault 5 la Salonul Auto Retromobile, unul dintre cele mai apreciate expoziții auto clasice din Europa. Standul Renault va purta vizitatorii într-o călătorie prin istoria Renault 5 și le va oferi o privire asupra viitorului mărcii.
Hugues PORTRON, Director Renault Classic
Renault 5, un model pop emblematic
Ca producător de mașini, Renault este înaintea timpului său. Îndrăznind să creeze Renault 5, marca a oferit societății exact ceea ce căuta. În 1972, Renault 5 a făcut un pas important față de majoritatea celorlalte vehicule ale vremii.
Renault 5 s-a adaptat perfect noilor așteptări ale consumatorilor, odată cu apariția clasei de mijloc, a suburbiilor, a supermarketurilor și a emancipării femeilor. Renault a îndrăznit să ofere, în premieră în categoria mașinilor populare, un hatchback în 3 uși.
Conceput ca o „mașină multifuncțională”, atât în traficul urban, cât și pe autostradă, Renault 5 era atractiv pentru toate categoriile de cumpărători, prin aspectul său rotunjit și liniile soft. Hayonul practic și protecţiile sale inovatoare din plastic, față și spate, i-au permis să cucerească o nouă clientelă, în special femei și tineri care îi apreciau latura „jucăușă”. S-a impus astfel rapid, atât în ceea ce privește stilul, cât și plăcerea de a conduce.
Renault 5 a fost produs în principal în Franța, Spania și Belgia, apoi asamblat într-o serie de țări, inclusiv Iran, Mexic, Tunisia, Portugalia și Africa de Sud. Peste 5,5 milioane de unități au fost vândute între 1972 și 1985 pe 5 continente (sau aproape 9 milioane de unități în 20 de ani dacă luăm în calcul Supercinq, modelul care a venit imediat după). A fost un model atât de reușit încât, în 1980, a fost al doua cea mai vânduta mașină din lume.
În Franța, a păstrat titlul de cea mai bine vândut vehicul pentru deceniul dintre 1974 și 1983.
Istoria lui Renault 5
Istoria lui Renault 5 (și a descendentului său, Supercinq) este ilustrată prin cele 12 modele originale. Pentru prima dată în Franța, Renault 5 Prototype este prezentat publicului larg.
Renault 5 L şi TL
Renault 5 a fost vândut pentru prima dată în 1972. Două versiuni au fost lansate în acelaşi timp: ‘L’, echipat cu un motor de 782 cm3 şi apoi de 845 , cm3, şi ‘TL’ cu motorul său de 956 cm3, mult mai adaptat unui stil versatil.
Renault 5 Super Production
Acest Renault 5 a fost vândut într-o singură ediție, care nu își trădează numele de mașină de „super producție”. Dezvoltat pentru competiții în 1987, este animat de un motor turbo cu 4 cilindri și 370 CP.
În anii 1980, cursele de mașini pe circuitele franceze au fost pe cât de populare, pe atât de incitante, mulțumită în special competițiilor „Renault Alpine Cup” și „French Formula Renault Championship”, care au fost martorii ascensiunii multor campioni.
Pe astfel de grile erau aliniate legendele curselor de la acea vreme: Jean-Pierre Beltoise, Jean-Pierre Jabouille, Jean-Pierre Jarier și Jean-Pierre Jaussaud, care au concurat pe mașini care păreau modele de serie la exterior, dar care beneficiau de o mecanică de înaltă performanță sub capotă.
În 1984, Renault Sport a proiectat Renault 5 Turbo pentru doi talentați piloți francezi: Jean Ragnotti și Jean-Louis Bousquet. Cu două victorii în 1986, Renault a ocupat un neașteptat loc doi în „Campionatul Constructorilor” la încheierea sezonului.
Un rezultat excelent care a încurajat echipa Renault Sport să încredințeze o a treia mașină tânărului aspirant și pilot de Formula 1, Erik Comas, chiar anul următor. Trio-ul din Billancourt a obținut șase victorii în clasamentul general.
Renault 5 Alpine
În 1976, Renault a dezvăluit un vehicul sport in adevăratul sens al cuvântului – Renault 5 Alpine. Combinând eleganța și aspectul atletic, a fost proiectat și produs la fabrica Alpine din Dieppe (nordul Franței).
În interior, designul s-a bazat pe scaunele și tabloul de bord ale modelului TS. Exteriorul, totuși, prezenta un spoiler integrat în bara de protecție cu secțiuni decupate pentru lumini cu fază lungă, precum și jante Renault 17” Gordini și autocolante „A5” de-a lungul secțiunilor laterale și față. Culorile specifice modelului au fost, de asemenea, disponibile pentru comenzile din catalog: albastru, gri, roșu, negru și verde.
Echipat cu un motor TS complet refăcut (cu o cilindree de până la 1.397 cmc și o cutie de viteze cu 5 trepte), a fost proiectat pentru uz privat, la un preț competitiv.
În același timp, a fost lansat și un model „Coupé” pentru piloții stagiari care doreau să participe în competiția Renault Elf Cup.
Renault 5 Le Car Van
În ianuarie 1979, Heuliez a lansat o ediție limitată „Le Car Van”, un omagiu adus emblematicei dube americane. Bazat pe Renault 5 TS, era mai degrabă un vehicul cu 2 locuri, iar geamurile sale laterale din spate fuseseră înlocuite cu un panou din poliester injectat, cu hublou din sticlă colorată și ornamente din aluminiu. O roată de rezervă era ancorată în exteriorul mașinii, pe partea din spate. Vopsit negru la exterior și cu un interior tapițat în roșu, prezenta dungi de culoarea curcubeului și inscripții îndrăznețe de-a lungul bazei caroseriei și a capotei.
Producția lui s-a încheiat în 1983, cu un total de aproximativ 450 de exemplare vândute.
Renault 5 Turbo
Spre sfârșitul anilor 1970, țintirea victoriei în competiția de 24 de ore de la Le Mans și în Formula 1 nu mai era suficientă pentru Renault, marca a căutat să se aventureze în lumea raliurilor cu o gamă de motoare turbo.
Conceput de Jean Terramorsi și proiectat de Yves Legal, Renault 5 Turbo a fost realizat special pentru participarea în raliuri; primul său model a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris în 1978, cu omologare acordată pentru un total de 400 de unități.
Produs la fabrica Alpine din Dieppe (4.857 de unități în total), a găsit rapid o bază de clienți care a fost suficient de curajoasă pentru a îmblânzi cei 160 CP și 6.400 rpm dezvoltați de motorul Cléon-Fonte cu 4 cilindri turbo de 1.397 cm3 montat în spate. Vândut inițial cu uși și plafon din aluminiu și un design interior unic, a fost fabricat ca model „Turbo 2” începând cu anul 1983. În timp ce acest model avea aceleași caracteristici tehnice, interiorul a fost preluat de la Renault 5 Alpine Turbo și nu avea caroseria din aluminiu, ceea ce a ajutat la scăderea prețului.
Renault 5 Turbo a aniversat 40 de ani de la debut
Lăsat pe mâinile capabile ale campionilor de curse precum Didier Auriol, François Chatriot, Dominique de Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier și mulți alții, a ajuns la punctul culminant, atunci când a fost condus în raliurile de cmapionat mondial de către marele Jean Ragnotti.
Renault 5 GTL
Modelul 5 GTL este ușor de recunoscut după protecțiile laterale din plastic care se extind până la bara faţă, roțile elegante și luminile de marșarier. În 1978, i s-au adăugat geamuri spate care puteau fi deschise ca cele de pe 5 TS.
5 GTL a devenit cel mai bine vândut R5. Principala caracteristică a modelului a fost că avea rapoarte lungi de transmisie care contribuiau la reducerea consumului de combustibil. Dorința pentru un model mai ecologic a fost provocată de șocul prețului petrolului din 1978.
Renault 5 electric
Primul Renault 5 electric a fost dezvăluit în primăvara anului 1972, ca parte a unui parteneriat cu EDF. Se spune că au fost fabricate în jur de 100 de unități. Versiunea expusă la standul Renault din cadrul Rétromobile este din a doua fază de producție (realizată între aprilie și iunie 1974). Era al 6-lea vehicul dintr-un total de 13. Cu doar două locuri, avea o autonomie de 60 km.
Renault Supercinq GT Turbo
În ianuarie 1985, la doar patru luni după lansarea lui Supercinq, a fost dezvăluită versiunea GT Turbo. Stilul său era modern, prezenta un design interior inovator și se lăuda cu performanțe foarte ridicate. Mecanica a fost fidelă blocului motor cu 4 cilindri de 1.400 cm3, dar a fost echipată cu un turbocompresor Garrett T2. Acest lucru a ajutat la creșterea puterii la 115 CP și a îmbunătățit considerabil accelerația mașinii.
A devenit „Regina circuitelor” pentru Cupa R5 GT și a continuat să aibă o carieră strălucitoare în raliuri și campionate în Franța și în întreaga lume. 160.000 de unități GT Turbo au fost fabricate între 1985 și 1987 (faza 1) și din 1987 până în 1990 (faza 2).
Renault Supercinq Baccara
Baccara era o versiune hiper-rafinată a Renault Supercinq: scaune și volan din piele, interior într-o nuanţă asemănătoare cu cea a sforii, schimbător de viteze din piele neagră, mochetă groasă pe podeaua habitaclului și în tot portbagajul și celebra husă pentru îmbrăcăminte atașată sub poliţa de protecţie pentru portbagaj. Geamurile electrice frontale și închiderea centralizată la distanță completează setul de caracteristici ale modelului de serie. A venit în trei culori de caroserie: Arabica Brown, Lichen şi Black.
Prototipul Renault 5 electric
Împreună, în același stand, dar cu 50 de ani între ele. Două vehicule electrice Renault 5 față în faţă: una din trecut (1974) și una din viitor (2024). Într-un colorit galben strălucitor, Renault 5 Prototype este expus publicului pentru prima dată în Franța.
Viitoarea mașină electrică Renault 5 Prototype demonstrează ambiția Renault de a face mașinile electrice accesibile pe scară largă, cu un model care va fi comercializat începând cu 2024.
Designul său se îmbină cu silueta strălucitoare a originalului, dar se inspiră din tendințele moderne din electronică, imobiliare și sport.
Caracteristicile stilistice preluate de la modelul R5 original sunt mai mult decât un indiciu asupra vechiului design. Ele au fost reproiectate pentru a ascunde caracteristici moderne, cum ar fi aerisirea capotei care ascunde acum priza cablului de încărcare, lămpile spate care încorporează deflectoare aerodinamice și farurile de ceață pentru bara față care au fost înlocuite cu lămpi de zi cu LED.
Siglele din față și din spate se aprind și dau viață mașinii. În cele din urmă, steagul francez de pe oglinzile exterioare evidențiază acel „french touch” al vehiculului.
Designul contemporan al Renault 5 Prototype se bazează pe cel al modelelor Renault 5, Supercinq și R5 Turbo cu aripile spate extinse.
Totul de pe viitorul Renault 5, de la baterie la motor și noua platformă CMF-BEV – cea mai competitivă platformă compactă electrică de pe piață – va fi realizat în hub-ul Renault Electricity de la uzina Douai din nordul Franței.