Mercedes 500 E din Seria W124 aniversează 30 de ani

În urmă cu 30 ani, concernul german Daimler – Benz prezenta primele fotografii oficiale cu versiunea de top a modelului din clasa superioară 200 – 300 (Seria W124) și care a fost denumită 500 E. Dezvoltat în parteneriat cu constructorul auto german Porsche, Mercedes reușea cu 500 E să combine la un nivel destul de înalt confortul ridicat la rulare cu performanțele sportive.

Proiectul unei versiuni sportive a modelului din Seria W124 a demarat către finalul anului 1988 dar spre surprinderea presei de specialitate și a etuziaștilor brand-ului din Stuttgart, Mercedes nu a apelat la serviciile firmei de specialitate și colaboratoare tradițională AMG și a preferat un parteneriat cu ″vecinii″ din Stuttgart respectiv cu Porsche.

În urma acestui partenierat, Mercedes a dictat cerințele proiectului, în timp ce Porsche s-a ocupat cu concretizerea în mare parte din cerințele specifice pentru acest proiect. Rezultatul final a fost un model exclusiv lansat în toamna anului 1990 și care era capabil să ofere performanțe sportive și confort la rulare la cel mai înalt nivel concurând într-un segment destul de restrâns la acea dată și format din modele precum BMW M5, Lancia Thema 8.32 și Audi 200 Turbo 20V.

Din punct de vedere estetic, versiunea 500 E nu prezintă exuberanțe stilistice particulare care să evidențeze caracterul sportiv accentuat. Dimpotrivă, caroseria menține în ansamblu liniile funcționale și clasice, principalele elemente distinctive, sunt reprezentate de pasajele roților ușor evazate, barele de protecție ușor restilizate, fanta de aerisire de dimensiuni generoase din zona inferioară și proiectoarele suplimentare poziționate în spoilerul frontal.

Prototipul experimental Mercedes C111 a celebrat 50 de ani

La interior, 500 E se deosebea prin prezența a două scaune individuale în spate în locul tradițioanalei banchete și care erau ca și cele din față realizate de specialistul în domeniu Recaro. Echipamentul de dotări standard era unul ultra complet și care includea printre altele: instalație de aer condiționat cu control automat, scaune față cu reglaje electrice și memorie, tapițerie din piele, trapă cu acționare electrică, retrovizore exterioare reglabile electric și încălzite, jante din aliaj, instalație audio stereo, antenă electrică în timp ce singurele opționale propuse erau kit-ul de instalație telefon și radio cd-ul.

Cele mai interesante particularități se găseau totuși la partea tehnică și în special la motor. Deși modificat ad hoc, motorul era cel introdus în premieră pe modelul SL din Seria R129, un V8 de 5 litri având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 32 de supape și alimentare cu injecție electronică. Acesta era capabil să furnizeze o putere de 326 CP și un cuplu maxim de 480 Nm la 3900 rpm. Motorul era oferit în standard în combinație cu o cutie de viteze automată în 4 rapoarte cu convertizor de cuplu.

Trenul de rulare a fost îmbunătățit și reglat de către inginerii de la Porsche, putea față fiind de concepție nouă în timp ce puntea spate de tip multibraț (câte 5 brațe pe fiecare parte) dispunea de amortizoare duble iar sistemul de frânare era prevăzut cu discuri de dimensiuni majorate, cele din față fiind ventilate plus dispozitiv antiblocaj ABS în standard.

40 de ani de la lansarea Mercedes-ului Clasa S W126

Primele impresii de la testele cu modelul sportiv german din clasa superioară s-au dovedit a fi pozitive. În descrierea comportamentului modelului, majoritatea jurnaliștilor au fost surprinși de prezența în standard a cutiei de viteze automate cu 4 rapoarte pentru un model cu caracter sportive mai ales că, în condițiile adoptării unei conduceri sportive, treptele de viteză puteau varia automat, cu secvențe mai puțin satisfăcătoare și în orice caz diferite de cele ale uneia cu o cutie de viteze manuală care oferă o altă senzație de transmitere a puterii motorului în avantajul performanțelor și care este considerată pe deplin satisfăcătoare. Performanțele erau exuberante (viteză maximă 250 km/h limitată electronic și accelerație 0 – 100 km/h în 6.1 secunde) în comparație cu posibilitățile de atunci oferite de infrastructura din multe țări din Europa Occidentală chiar și în Germania, acolo unde pe multe porțiuni de autostrada, viteza este nelimitată. Performanțele de înalt nivel erau însoțite de un comportament echilibrat, caracterizat prin sportivitate și siguranță iar viteza maximă de 250 km / h era atinsă rapid și cu o progresivitate plăcută. Sistemul de frânare era unul performant, direcția era promptă și precisă, în timp ce ținuta de drum și stabilitatea erau remarcabile mulțumită trenului de rulare reglat excelent. În ceea ce privește confortul la rulale, ținând cont de caracterul sportiv al modelului 500E, acesta a fost definit ca unul de nivel ridicat.

Odată cu facelift-ul modelului din Seria W124 din vara anului 1993, versiunea 500 E a beneficiat de aceleași îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic dar și a echipamentului de dotări privind siguranța (airbag-uri frontale, portiere ranforsate) și de confort (climatronic, scaune cu multiple posibilități de reglare). Între anii 1990 – 1995, versiunea sportivă 500 E a modelului W124 a fost comercializată cu succes într-un număr de 10.470 de exemplare în ciuda unui preț destul de ridicat de 134.530 mărci germane.

Pentru cei care sunt interesați de achiziționarea unui Mercedes 500 E considerat în acest moment ca unul din categoria youngtimer, aceștia trebuie să dispună de o sumă minimă de 16.500 de euro, preț la care poate fi găsit un exemplar aflat într-o stare discretă sau de una maximă de 49.500 euro pentru un exemplar aflat într-o condiție perfectă.

Foto: Daimler – Benz