Noul Fiat 500 cu propulsie electrică a putut fi admirat la începutul acestei luni în cadrul unui eveniment special dedicat lansării acestuia și care a avut loc la Milano. Acesta poate fi deja comandat inclusiv în versiunea full option cu echipare personalizată.
Noul Fiat 500 electric, nu reprezintă primul model care beneficiază de propulsie electrică al companiei italiene. Primul model Fiat cu emisii zero, are de fapt, are o istorie mult mai veche. În 2020, Fiat sărbătorește a 30-a aniversare de la introducerea primului său model cu acest tip de propulsie, Panda Elettra.
Primul automobil electric de serie
Lansat începutul lunii martie în 1990, Fiat-ul Panda Elettra dispunea de un motor electric alimentat cu ajutorul bateriilor care asigura o autonomie de circa 100 km. Timpul de reâncărcare a bateriilor era cuprins între 8 și 10 ore iar viteza maximă era de 70 km/h. Panda Elettra beneficia la interior de doar două locuri, o parte din spațiul portbagajului și a banchetei spate era ocupat de cele 12 baterii care asigurau funcționarea motorului electric.
În mai 1992 debuta versiunea îmbunătățită a modelului, denumită Eletrra 2 și care avea echipat un motor electric mai performant de 17.7 kw. În luna septembrie al aceluiași an, era lansat modelul Cinquecento Elettra cu propulsie electrică, Fiat fiind la momentul respectiv, primul producător auto care avea în gama sa două modele dotate cu motor electric și emisii zero.
Succes comercial modest
Având un preț de achiziție destul de ridicat (aproape dublu comparativ cu versiunea de bază dotată cu motor convențional) și asigurând o autonomie redusă de maxim 100 km, cele două modele nu au reușit să înregistreze vânzările estimate de conducerea Fiat. Același lucru s-a întâmplat și cu modelul Seicento Elettra lansat în ianuarie 2001 și cu toate celelalte modele cu propulsie electrică lansate cam în aceeași perioadă de către producătorii auto europeni.
De un succes mai mare la public s-a bucurat în schimb modelul 500e lansat la comercializare la începutul anului 2013 în California (SUA) și care era fabricat la Toluca în Mexic. Dacă acesta poate fi considerat primul model 500 cu emisii zero care a intrat în producția de serie, modelul care a debutat la începutul acestei luni este considerat primul model de serie Fiat lansat de la debut cu propulsie electrică.
Primul prototip experimental electric Fiat
În schimb, dacă ne uităm în lista lungă de prototipuri a producătorului italian, descoperim că primul său prototip electric experimental, X1 / 23, datează din anul 1976. Totuși, majoritatea prototipurilor de acest fel sunt dezvolatate în anii ’90. Cele mai bune exemple în acest sens sunt Downtown din 1993 și Zic din 1996. Mai mult, anul 1993 reprezintă o perioadă de mari experimente în atunci când producătorul auto torinez investește aproximativ zece miliarde de lire în această direcție, în timp ce CNR contribuie cu 19 miliarde de lire pentru studiul noului tip de mobilitate.
Fiat 128 – Mașina Anului 1970 a celebrat jumătate de secol
La Arese în apropiere de Milano este creată divizia Vamia (Vehicule cu impact minim asupra mediului) care era responsabilă cu cercetarea și dezvoltarea modelelor ecologice din cadrul grupului Fiat și unde au fost dezvoltate printre altele modelele de serie Seicento Elettra sau Panda Hydrogen. În noul mileniu, unele contribuții la studiul modelelor cu emisii zero provin inclusiv de la divizia braziliană a brandului italian, care prezintă diverse concepte cu baterii, cum ar fi Mio FCC II și III.
Conceptul Centoventi la aniversarea de 120de ani
Cel mai interesant prototip de acest fel rămâne Fiat Centoventi, dezvoltat la Torino și prezentat anul trecut cu ocazia aniversării de 120 de ani de la înființarea Fiat și care în maxim doi ani va intra cu mici modificări în producția de serie. În galeria foto puteți găsi o parte din modelele de serie și prototipurile Fiat cu propulsie electrică din ultimii 45 de ani.
Foto: Fiat