Lansată în 1974, exact la momentul potrivit, la scurt timp după începutul crizei petroliere din 1973, Audi 50 a fost prima mașină mică a unui producător german. Consumul său de combustibil era redus, iar designul său a fost unul de pionierat: tracțiune față cu motor transversal, hatchback cu două uși cu portbagaj mare și spătar rabatabil, dimensiuni exterioare compacte, performanțe rutiere și caracteristici de condus atrăgătoare.
În plus, Audi 50 a fost urmat de VW Polo, aproape identic din punct de vedere structural, model care a fost lansat șapte luni mai târziu, valorificând sinergiile din cadrul Grupului Volkswagen – deja o rețetă de succes cu jumătate de secol în urmă.
Audi 50 completa partea de jos a gamei sub 80 și 100
Noul Audi 50 – un model modern și versatil – trebuia să completeze gama de modele Audi 80 și Audi 100 în partea de jos a gamei. Încă din 1970, inginerii de la Audi NSU Auto Union AG au început să lucreze la acest proiect, în frunte cu directorul tehnic Ludwig Kraus.
![Audio 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242040_medium-Medium.jpeg)
Aceștia căutau un succesor pentru puternica mașină mică NSU, care se apropia de finalul producției. Dezvoltatorii au avut în mod constant următorul obiectiv:
„O mașină contemporană trebuie să aibă dimensiunea potrivită pentru imperativele actuale”, după cum se afirmă în proiectul de design pentru Audi 50.
Cheia succesului a fost reprezentată de motorul transversal. Acesta le-a permis inginerilor din Ingolstadt să modeleze o mașină cu un interior relativ mare, în ciuda lungimii totale de 3,49 metri. Au fost lansate două versiuni ale lui „mini Audi”, care cântărea doar 685 de kilograme: Audi 50 LS cu 50 CP și Audi 50 GL cu 60 CP, ambele cu motoare de 1,1 litri.
Audi 50 LS avea o viteză maximă de 142 km/h, în timp ce Audi 50 GL ajungea la 152 km/h. Versiunea de 50 CP folosea benzină obișnuită, dar mașina mai puternică de 60 CP avea nevoie de benzină super.
![](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242039_medium-Medium.jpeg)
În 1977, această din urmă variantă a fost înlocuită cu un motor de 1.300 cmc nou dezvoltat, care funcționa cu benzină obișnuită. Responsabilitatea pentru proiectarea aspectului modelului Audi 50 a fost încredințată lui Hartmut Warkuß, care anterior proiectase Audi 80. Warkuß a creat o formă delicată și atemporală în jurul pachetului construit de Ludwig Kraus.
Audi 50 costa de la 8195 mărci germane
Echipa din Ingolstadt a prezentat Audi 50 presei internaționale în Sardinia, în vara anului 1974. Acesta a ajuns pentru prima dată la dealeri pe 26 octombrie: Audi 50 LS avea un preț de 8.195 mărci germane, iar Audi 50 GL de 8.510 mărci germane.
„Mini Audi” a fost planificat și dezvoltat inițial la Neckarsulm și ulterior la Technical Development Ingolstadt și a fost construit la uzina Volkswagen din Wolfsburg. Exact 43.002 modele Audi 50 au ieșit de pe liniile de asamblare din Wolfsburg până la 31 martie 1975, când a început producția și a modelului VW Polo, aproape identic din punct de vedere structural.
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242041_medium-Medium.jpeg)
Producția modelului Audi 50 a încetat în vara anului 1978, moment în care au fost construite 180.828 de modele. De atunci încoace, Audi s-a concentrat mai mult pe mașini din gama medie și superioară.
Chiar dacă Audi 50 a strălucit doar pentru câțiva ani, modelul a stabilit segmentul mașinilor mici în cadrul Grupului Volkswagen; ulterior, milioane de VW Polo au fost construite de-a lungul diferitelor sale generații.
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242034_small-Medium.jpeg)
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242037_medium-Medium.jpeg)
![](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242039_medium-Medium.jpeg)
![Audio 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242040_medium-Medium.jpeg)
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242041_medium-Medium.jpeg)
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242035_medium-Medium.jpeg)
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242036_medium-Medium.jpeg)
![Audi 50](https://www.motorclasic.ro/wp-content/uploads/2024/04/A242038_medium-Medium.jpeg)
„Race for Glory – Audi vs Lancia” a ajuns în cinematografele din Europa