Lansată în 1974, exact la momentul potrivit, la scurt timp după începutul crizei petroliere din 1973, Audi 50 a fost prima mașină mică a unui producător german. Consumul său de combustibil era redus, iar designul său a fost unul de pionierat: tracțiune față cu motor transversal, hatchback cu două uși cu portbagaj mare și spătar rabatabil, dimensiuni exterioare compacte, performanțe rutiere și caracteristici de condus atrăgătoare.
În plus, Audi 50 a fost urmat de VW Polo, aproape identic din punct de vedere structural, model care a fost lansat șapte luni mai târziu, valorificând sinergiile din cadrul Grupului Volkswagen – deja o rețetă de succes cu jumătate de secol în urmă.
Audi 50 completa partea de jos a gamei sub 80 și 100
Noul Audi 50 – un model modern și versatil – trebuia să completeze gama de modele Audi 80 și Audi 100 în partea de jos a gamei. Încă din 1970, inginerii de la Audi NSU Auto Union AG au început să lucreze la acest proiect, în frunte cu directorul tehnic Ludwig Kraus.
Aceștia căutau un succesor pentru puternica mașină mică NSU, care se apropia de finalul producției. Dezvoltatorii au avut în mod constant următorul obiectiv:
„O mașină contemporană trebuie să aibă dimensiunea potrivită pentru imperativele actuale”, după cum se afirmă în proiectul de design pentru Audi 50.
Cheia succesului a fost reprezentată de motorul transversal. Acesta le-a permis inginerilor din Ingolstadt să modeleze o mașină cu un interior relativ mare, în ciuda lungimii totale de 3,49 metri. Au fost lansate două versiuni ale lui „mini Audi”, care cântărea doar 685 de kilograme: Audi 50 LS cu 50 CP și Audi 50 GL cu 60 CP, ambele cu motoare de 1,1 litri.
Audi 50 LS avea o viteză maximă de 142 km/h, în timp ce Audi 50 GL ajungea la 152 km/h. Versiunea de 50 CP folosea benzină obișnuită, dar mașina mai puternică de 60 CP avea nevoie de benzină super.
În 1977, această din urmă variantă a fost înlocuită cu un motor de 1.300 cmc nou dezvoltat, care funcționa cu benzină obișnuită. Responsabilitatea pentru proiectarea aspectului modelului Audi 50 a fost încredințată lui Hartmut Warkuß, care anterior proiectase Audi 80. Warkuß a creat o formă delicată și atemporală în jurul pachetului construit de Ludwig Kraus.
Audi 50 costa de la 8195 mărci germane
Echipa din Ingolstadt a prezentat Audi 50 presei internaționale în Sardinia, în vara anului 1974. Acesta a ajuns pentru prima dată la dealeri pe 26 octombrie: Audi 50 LS avea un preț de 8.195 mărci germane, iar Audi 50 GL de 8.510 mărci germane.
„Mini Audi” a fost planificat și dezvoltat inițial la Neckarsulm și ulterior la Technical Development Ingolstadt și a fost construit la uzina Volkswagen din Wolfsburg. Exact 43.002 modele Audi 50 au ieșit de pe liniile de asamblare din Wolfsburg până la 31 martie 1975, când a început producția și a modelului VW Polo, aproape identic din punct de vedere structural.
Producția modelului Audi 50 a încetat în vara anului 1978, moment în care au fost construite 180.828 de modele. De atunci încoace, Audi s-a concentrat mai mult pe mașini din gama medie și superioară.
Chiar dacă Audi 50 a strălucit doar pentru câțiva ani, modelul a stabilit segmentul mașinilor mici în cadrul Grupului Volkswagen; ulterior, milioane de VW Polo au fost construite de-a lungul diferitelor sale generații.
„Race for Glory – Audi vs Lancia” a ajuns în cinematografele din Europa