Unul dintre secretele succesului Porsche este dezvoltarea tehnică permanentă a modelelor sale. Întotdeauna scopul a fost de a se apropia de fiecare dată un pic mai mult de idealul unei mașini sport perfecte. Idealul pe care Ferry Porsche l-a urmărit întreaga sa viață. Iar seria generațiilor 911 Turbo exemplifică perfect acest deziderat.
Prima generație: Pentru bărbați adevărați
În anul primei crize petroliere, vizitatorii Salonului Auto Internațional de la Frankfurt din septembrie 1973 au putut vedea un 911 Coupé argintiu. Sigla „Turbo”, care strălucea pe capota din spate, indica prototipul unei versiuni turbo a modelului 911.
Și totuși, mai avea să treacă încă un an până la demararea producției de serie. Chiar și în cadrul companiei existau îndoieli cu privire la oportunitatea unui astfel de model ca vârf de gamă, având în vedere criza petrolului.
Clienții entuziasmați, pe de altă parte, nu au ezitat nicio secundă. Combinația dintre dinamica de condus a noii mașini sport cu tehnologie de înaltă performanță, derivată din cea a sporturilor cu motor și completată cu un interior extrem de confortabil și luxos, a fost pur și simplu prea atrăgătoare.
Porsche a planificat inițial modelul 911 Turbo ca serie limitată, dar cifrele de vânzări au depășit toate așteptările. În primii trei ani de producție, Porsche a produs 2.850 de unități ale modelului 911 Turbo 3.0 – model care era cunoscut pe plan intern ca 930 și care a fost primul de acest gen cu supraalimentare prin turbocompresor.
Mașina sport de 191 kW (260 CP) a preluat multe detalii din construcția mașinilor de curse, adaptate pentru șosea, inclusiv fuzetele de la 917 și cinematica punților față și spate de la 911 Carrera RSR.
În 1974, performanțele primului Turbo erau la limita a ceea ce era imaginabil la acea vreme. Acesta putea sprinta de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde. La peste 250 km/h, viteza maximă era, de asemenea, practic de neimaginat.
911 Turbo din prima generație și-a câștigat rapid reputația de a fi o mașină sport pentru „bărbați adevărați”. Poate tocmai de aceea și multe femei s-au numărat printre clienții Turbo.
În primul rând, Louise Piëch, care a primit primul 911 Turbo de la fratele ei Ferry Porsche în 1974. La împlinirea vârstei de 70 de ani, în numele tuturor angajaților companiei, acesta i-a oferit o ediție specială cu o caroserie îngustă și un motor experimental turbo de 2,7 litri.
În anul 1977, modelul 911 Turbo a fost dotat cu un indicator de presiune de supraalimentare, jante de 16 inch și frâne asistate.
A doua generație: Combinația perfectă de lux și putere
Pentru a doua versiune Turbo a modelului 911, în anul 1978, Porsche a mărit cilindreea la 3,3 litri și a amplasat intercooler pentru aerul de admisie sub spoilerul spate. Aceasta a fost o premieră mondială pentru o mașină de serie, tehnologie derivată din nou din competiții.
Pentru a atinge puterea maximă de 221 kW (300 CP) la 5.500 rpm și cuplul maxim de 412 Nm, reducerea temperaturii de admisie a aerului a fost vitală. Un sistem de frânare din aliaj ușor, cu discuri de frână ventilate interior, derivate de la Porsche 917, oprea in siguranță modelul de top al gamei. Încercat și testat în motorsport, acest sistem a fost, de asemenea, o soluție adecvată pentru șosea, într-o mașină ce atingea o viteză maximă de 260 km/h.
În fiecare an până în 1989, Porsche a îmbunătățit detaliile celei de-a doua generații 911 Turbo (care era încă cunoscută la nivel intern ca 930). Ca și în cazul predecesorilor săi, pasionații de automobile au considerat 911 Turbo 3.3 ca o combinație unică de performanță și lux.
La sfârșitul anilor 1970, Porsche a răspuns cererii pentru opțiuni de personalizare prin programul său: Sonderwunsch. Din 1983, de exemplu, clienții puteau comanda o variantă Slantnose a caroseriei Turbo cu farurile pop-up de la 944 – un aspect care amintește de mașina de curse Porsche 935 produsă pe baza modelului de serie.
O altă opțiune era o creștere a puterii cu 22 kW (30 CP) care, în combinație cu varianta Slantnose, oferea modelului 911 Turbo o viteză maximă potențială de 275 km/h. În primăvara anului 1987, Porsche a prezentat primul 911 Turbo Cabriolet, care împreună cu 911 Turbo Targa devenea modelul emblematic al gamei.
Un acoperiș decapotabil acționat electric era disponibil ca opțiune, fără costuri suplimentare. Un alt secret al succesului Porsche: combinația de putere și lux în Turbo.
A treia generație: Mai mult de 85 % din componente erau noi
Aniversările marchează adesea începutul unei noi ere. La Porsche, cea de-a 25-a aniversare a modelului 911, în noiembrie 1988 a marcat începutul unui nou capitol: producătorul de automobile sport a prezentat Porsche 911 Carrera 4 cu tracțiune integrală a generației cunoscută intern sub numele de cod 964. Principalele cerințe în timpul dezvoltării au fost creșterea performanțelor și respectarea celor mai stricte standarde privind emisiile.
Până la momentul premierei mondiale, Porsche refăcuse mai mult de 85% din toate componentele modelului 911. Cu 964, Turbo era din nou vârful de gamă al modelului 911.
Din 1990, acesta era disponibil cu 235 kW (320 CP). Avea un motor turbo de 3,3 litri reproiectat, cu un convertor catalitic cu trei căi oferit standard. O caracteristică specială a fost sistemul de eșapament bypass echipat cu un convertor catalitic și un amortizor de zgomot.
Gazele de eșapament direcționate prin bypass nu mai trebuiau să treacă prin convertorul catalitic obișnuit, evitându-se astfel orice contrapresiune suplimentară (și restrictivă). Doi ani mai târziu, Porsche a mărit din nou cilindreea, de data aceasta la 3,6 litri – pentru a furniza 265 kW (360 CP).
Dezvoltarea motorului s-a concentrat în principal pe generarea unui cuplu mai mare la turații mai joase, în special pentru conducerea în traficul urban sau pe drumurile de țară. Cilindreea mai mare a permis, de asemenea, creșterea mai rapidă a presiunii de supraalimentare, cu rezultatul că turbocompresorul se activa mai ușor, dezlănțuindu-și impulsul caracteristic chiar și la turații moderate. 911 Turbo atingea o viteză maximă de 270 km/h.
Șasiul cu 20 de milimetri mai coborât și suspensia reproiectată au făcut ca sistemul direcției să fie și mai precis și mai dinamic. Aspectul tipic Turbo a fost modificat cu etriere de frână roșii și o nouă secțiune centrală în spate. În ciuda reproiectării a 85% din piese, un lucru a rămas neschimbat: ADN-ul Porsche care unește toate modelele 911.
A 4-a generație: Ucigașul de insecte
Porsche a folosit sloganul provocator „Kills bugs fast” pentru a face reclamă generației 993 911 Turbo în SUA. Aproape trei decenii mai târziu, aceste cuvinte încă aduc un zâmbet pe fețele entuziaștilor Porsche.
În martie 1995, Porsche a prezentat 911 Turbo la Salonul Auto de la Geneva, demonstrând încă o dată capacitatea de a inova a companiei. Echipa de dezvoltare a redus „golul” turbo în timpul accelerării la un minim fără precedent.
Acest lucru a fost posibil prin înlocuirea unui singur turbocompresor mare cu două mai mici. Echipat cu acestea, motorul de 3,6 litri avea caracteristici similare cu cele ale unui motor aspirat natural de cilindree mare. Chiar și la doar 2.000 rpm, motorul acestei mașini sport de înaltă performanță dezvolta o putere enormă.
Turbo a impresionat, de asemenea, prin aerodinamica sa sofisticată și tracțiunea integrală, care a fost oferită standard. Aceasta din urmă a asigurat o mai mare siguranță condusului la viteze mari și pe suprafețe alunecoase. În situații extreme, cuplul motor transmis roților din față creștea de la 5 la 40 %. Mașina putea sprinta de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde și avea o viteză maximă de 290 km/h.
Cu toate acestea, adevărata revoluție pentru această mașină sport, care a fost vândută din 1995 până în 1998, a fost combinația între cei 300 kW (408 CP) și cei 540 Nm. Porsche a îmbunătățit în continuare dinamica prin coborârea și rigidizarea suspensiilor.
O nouă aripă deportantă stabiliza partea din spate, aceasta cântărind doar jumătate din greutatea aripii generației anterioare Turbo. Pentru prima dată, Porsche a utilizat jante din aluminiu de 18 inch cu design cu spițe goale.
Aceasta a fost o premieră mondială care a economisit trei kilograme per roată. Din 1995 până în 1998, Porsche a construit 6.015 exemplare Turbo. Ultimele cuvinte ale reclamei atrăgeau, de asemenea, atenția asupra inatacabilității modelului Turbo – o mașină aflată la vârful de lance al segmentului său: „Porsche. Nu există înlocuitor”.
A 5-a generație: Răcirea cu apă – o noutate în cronologia Turbo
De data aceasta, totul a fost nou. De la primul șurub și până la ultimul. Pentru prima dată, un 911 era propulsat de un motor boxer cu șase cilindri cu câte patru supape pe cilindru, răcit cu apă. Pentru prima dată, exista o transmisie automată opțională, Tiptronic S cu cinci trepte și frâne Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB).
Porsche a prezentat generația 996 Porsche 911 Turbo la Salonul Auto Internațional de la Frankfurt din 1999 – o mașină cu 309 kW (420 CP) și 560 Nm. La timp pentru cea de-a 25-a aniversare a modelului Turbo, Porsche a impresionat atât fanii, cât și jurnaliștii cu performanțele și puterea mașinii.
Cifrele vorbesc de la sine: 4,2 secunde de la 0 la 100 km/h – ceea ce îl făcea mai rapid decât un 911 GT3. Când a fost pus în vânzare la începutul anilor 2000, acesta a fost cel mai rapid 911 de stradă care a fost produs vreodată. Iar din vara anului 2003, Porsche a oferit un 911 Turbo Cabriolet pentru prima dată din 1987.
Porsche a utilizat tracțiunea integrală ca dotare standard pentru a transfera cât mai bine puterea enormă a mașinii către asfalt. Cu o viteză maximă de 305 km/h, 911 Turbo a intrat în clubul de elită al mașinilor sport care atingeau 300 km/h.
Designul modelului Turbo îl diferenția clar de Carrera, și nu doar prin caracteristici tipice precum aripile late și spoilerul spate extravagant. Puterea mai mare a motorului însemna că suprafața totală a radiatoarelor de răcire era cu 50% mai mare decât cea a motorului 911 aspirat natural – după cum reiese din cele trei prize mari de aer pentru răcire cu ornamente negre din bara de protecție față.
Pentru a perfecționa aspectul mașinii privită din spate, Porsche a instalat o nouă aripă extensibilă și a dotat partea din spate cu ieșiri de aer – la fel ca și cele ale mașinii super sport 959. Nu a durat mult până când cererea pentru acest model a depășit toate așteptările în Zuffenhausen. În timpul primului an de producție, Porsche a mărit producția planificată de la 2.500 la 4.000 de unități. În total, au fost construite 20.499 de unități până în anul 2005 inclusiv.
A șasea generație: Mai puternic ca niciodată
A șasea generație Turbo a fost lansată în iunie 2006 cu 353 kW (480 CP). Cunoscut sub numele de cod 997, acest model 911 Turbo a fost prima mașină de serie cu motor pe benzină din lume care a avut turbocompresoare cu geometrie variabilă a turbinei (VTG). Această tehnologie a permis ca întregul flux de gaze de eșapament să fie utilizat în mod optim pentru supraalimentare la toate turațiile motorului.
Acest lucru explică puterea suplimentară de 44 kW (60 CP) comparativ cu modelul anterior, chiar și cu o cilindree neschimbată de 3,6 litri. Cuplul a crescut, de asemenea, cu 60 Nm, de la 560 la 620Nm. În combinație cu „Sport Chrono Package Turbo” opțional, a fost posibilă activarea unui așa-numit overboost pentru accelerație maximă prin apăsarea unui buton. Aceasta creștea cuplul cu încă 60 Nm până la 680 Nm timp de 10 secunde, iar presiunea de supraalimentare la turații medii ale motorului creștea cu 0,2 bar.
În acest mod, mașina putea sprinta de la 80 la 120 km/h în 3,5 secunde – cu 0,3 secunde mai rapid decât 911 Turbo manual în modul „normal”. Echipat cu o transmisie manuală cu șase trepte, 911 turbo din generația 997 avea nevoie de 3,9 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h.
La doar un an de la lansarea mașinii, Porsche a prezentat 911 Turbo Cabriolet, al cărui acoperiș textil se putea deschide și închide în mai puțin de 20 de secunde. După actualizarea modelului în 2010, motorul de 3,6 litri a fost înlocuit cu un motor de 3,8 litri care producea 368 kW (500 CP).
Facelift-ul a adus, de asemenea, o creștere a cuplului maxim de 30 Nm la 650. Pentru prima dată, Porsche a oferit transmisia cu dublu ambreiaj cu șapte trepte (PDK) ca alternativă la transmisia manuală cu șase trepte. Ca și predecesorii săi, Turbo generației 997 a combinat cele mai bune rezultate ale tuturor modelelor anterioare cu evoluția tehnică și o viziune asupra viitorului.
A 7-a generație: Cu direcție pe puntea din spate
Pentru modelele Turbo ale generației 991, Porsche a urmărit să ducă dinamica de condus la un nou nivel, depășindu-se încă o dată pe sine. Astfel, în 2013, direcția activă pe puntea spate a devenit o caracteristică a modelului 911 Turbo de 383 kW (520 CP), care a făcut mașina și mai agilă în viraje și și mai stabilă la viteze mari pe autostradă. La viteze de peste 80 km/h, roțile din față și din spate virau în aceeași direcție, în timp ce sub 50 km/h virau în direcții opuse.
De asemenea, Porsche a regândit transmisia cu dublu ambreiaj cu șapte trepte (PDK) pentru a face posibile schimbări și mai rapide ale treptelor de viteză. Un spoiler frontal extensibil în mai multe etape și o aripă spate cu înălțime și unghi de atac reglabile au contribuit la aerodinamica îmbunătățită a modelului 911 Turbo, făcând totodată ca forța de apăsare a mașinii sport de înaltă performanță din generația 991 să fie deosebit de eficientă.
Actualizarea modelului a oferit, de asemenea, modelului 911 Turbo cu 15 kW (20 CP) mai multă putere decât predecesorul său. Cu această putere mașina ajungea de la 0 la 100 km/h în 3,0 secunde și avea o viteză maximă de 320 km/h.
Motorul dispunea de o funcție de amplificare dinamică, care menținea presiunea de supralaimentare atunci când accelerația era eliberată doar pentru scurt timp. Astfel, motorul putea răspunde practic instantaneu atunci când accelerația era apăsată din nou după o schimbare de sarcină. Butonul Sport Response a fost o caracteristică nouă în pachetul „Sport Chrono”, pentru care Porsche s-a inspirat din competiții.
Capacitatea de reacție a motorului și a transmisiei putea fi reglată prin apăsarea unui buton, permițând modelului Turbo să accelereze optim timp de până la 20 de secunde, de exemplu în timpul depășirii. Între timp, o numărătoare inversă în panoul de instrumente îi indica șoferului cât timp a mai rămas.
A opta generație: Fără „dacă” sau „dar”
Cel mai important secret al succesului unui model Turbo de la Zuffenhausen a fost întotdeauna evoluția tehnică. Pasionații Porsche au fost încântați, dacă nu chiar surprinși, când ultimul 911 Turbo, din generația 992, a coborât cu 0,2 secunde sub bariera magică de trei secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h.
Începând din 2020, Turbo-ul de 427 kW (580 CP) se bazează, de asemenea, pe o importanta sa moștenire – la fel ca predecesorii săi. Fiecare generație anterioară s-a ridicat la înălțimea pretenției de a fi un punct de referință in lumea automobilelor sport de înaltă performanță.
Ultima generație a modelului cu 2+2 locuri a fost de două ori mai puternică decât Turbo original, care era propulsat de un motor boxer cu șase cilindri de 3,0 litri cu un singur turbocompresor ce dezvolta 191 kW (260 CP).
În comparație cu predecesorul său direct, ultimul 911 Turbo are un aspect mai musculos: cu 20 mm mai lat în față și cu 45 mm mai lat în spate.
Spoilerul frontal activ și spoilerul spate variabil sunt, de asemenea, mai mari. Intercooler-ele de aer pentru supraalimentare au fost poziționate în fluxul de aer de sub capota din spate. Deși 911 Turbo a devenit mai rapid, mai mare și mai confortabil de-a lungul anilor, acesta și-a păstrat întotdeauna caracterul său fundamental. Acesta combină performanțele ridicate cu utilitatea de zi cu zi, pasiunea cu fiabilitatea și dinamismul cu eficiența. 911 Turbo continuă să întruchipeze ADN-ul Porsche cu care acest producător de mașini sport a făcut istorie. De fiecare dată.