Lansat în urmă cu 40 de ani la ediția Salonului Auto de la Geneva, modelul Ferrari din categoria Grand Turismo, Mondial 8 avea ca misiune dificilă, să înlocuiască în gamă modelul Dino 208/308 GT4 care nu a înregistrat succesul comercial estimat de conducerea de la Maranello. Spre deosebire de modelul predecesor, Mondial s-a bucurat de o carieră longevivă de 13 ani cu 6.149 unități fabricate și care au fost structurate pe 4 serii diferite.
Conform fondatorului firmei italiene, Enzo Ferrari, modelul Dino 208/308 GT4, fabricat în doar 2.826 unități în perioada 1973 – 1979, nu a obținut succesul comercial estimat datorită design-ului „cuneiform” realizat de studiourile carosierului Bertone și nu datorită conceptului său neobișnuit de tip grand turismo cu 2+2 locuri având motorul amplasat central, primul de acest fel din istoria Ferrari.
Modelul succesor Mondial 8, era dezvoltat după același concept de tip granturismo cu 2 + 2 locuri și motor amplasat central. Numele ales Mondial, celebra practic titlul mondial la constructori obținut de Ferrari în Formula 1 din anul 1979, la fel cum se întâmplase și în anii ’50 cu un alt model faimos al mărcii italiene. Mondial 8 a fost printre primele modele și totodată primul model Ferrari, cu șasiu tubular având motor central transversal cu 8 cilindri, suspensie independentă, cutie de viteze manuală cu 5 trepte și un șasiu inovativ cu partea din spate detașabilă pentru a facilita operațiunile de mentenanță.
În cazul modelului Mondial 8, design-ul a fost realizat de către carosierul Pininfarina, ceea ce a făcut ca stilul să fie mai puțin agresiv decât cel al predecesorului model Dino 208/308 GT4 al carui design a fost semnat de Bertone. Caroseria, care menținea ca elemente stilistice tradiționale Ferrari, farurile retractabile și blocurile optice circulare duble, avea în acest caz un stil elegant și un coeficient aerodinamic CX foarte bun pentru un model sport (CX:0.34) iar ca elemente stilistice originale, grilele laterale de dimensiuni generoase și care ulterior s-au regăsit pe modelele Testarossa și 348TB/TS devenind unul dintre elementele caracteristice de ordin stilistic ale mărcii. Modelul sport italian avea dimensiunile (Lxlxh: 4.580×1.790×1.260m) și greutatea (1.450kg) comparabile cu cele ale pricipalelor modele competitoare la momentul respectiv: Porsche 928S, Maserati Khamsin și Jaguar XJS.
Expoziția Ferrari la 24 Heures du Mans de la muzeul Ferrari
Motorul V8, aflat în dotarea lui Mondial 8 era derivat din cel al modelului 308 GTB/GTS avea o capacitate de 2.926 cmc, distribuție cu patru axe cu came în chiulasă, alimentare cu injecție mecanică Bosch K-Jetronic și aprindere electronică Digiplex Magneti Marelli. Puterea maximă dezvoltată era de 214CP și permitea o viteză maximă de 230 km/h și o accelerație 0 – 100 km/h în 7.5 secunde.
Habitaclul elegant și bine finisat dispunea de o planșă de bord de concepție nouă și instrumente de bord electronice. În echipamentul standard de dotări erau incluse: tapițeria din piele Connolly, închiderea centralizată a portierelor, oglinda retrovizoare exterioară reglabilă electric, computer-ul de bord, geamurile față acționate electric, deschiderea electrică pentru cele 3 compartimente (partea din față cu roata de rezervă și accesul la unele servicii, partea centrală cu compartimentul motorului și cea din spate cu rol de portbagaj). Ca dotări opționale erau propuse: instalația de aer condiționat, trapa cu acționare electrică, radio casetofonul și oglida retrovizoare dreapta cu reglare electrică. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/ferrari-mondial-un-gran-turismo-care-trebuie-redescoperit/
Foto: Ferrari; Arhivă