Pe 15 ianuarie la muzeul Ferrari din Maranello va fi inaugurată expoziția „Ferrari la 24 Heures du Mans” care va include modelele mărcii italiene de-a lungul a 70 de ani de prezență Ferrari pe circuitul Sarthe.
După ce au putut viziona recent filmul „Le Mans 66 – Marea provocare” la cinema, etuziaștii brand-ului Ferrari care nu era în mod special implicați în lumea curselor și nu știau încă că, Ferrari are o tradție îndelungată prin participarea în celebra cursă de anduranță, au posibilitatea începând din data de 15 ianuarie să viziteze expoziția intitulată „Ferrari la 24 Heures du Mans” de la muzeul Ferrari din Maranello.
Începând cu 15 ianuarie, spațiile expoziționale din via Dino Ferrari vor găzdui unele dintre modelele care au contribuit la scrierea de pagini memorabile din istoria cursei de anduranță franceză, cum ar fi 166 MM Barchetta Touring cu care piloții Lord Selsdon și Luigi Chinetti au câștigat ediția din 1949 sau 488 GTE care a câștigat ultima ediție cu piloții Alessandro Pier Guidi, James Calado și Daniel Serra.
Expoziția reprezintă o ocazie unică pentru a putea admira acele modele de competiție excepționale expuse precum și un tribut adus echipei de competiții Ferrari, inginerilor și piloților care au obținut, de-a lungul a șapte decenii un număr de 36 de victorii din care 27 pe clase și 9 absolute. Este, de asemenea, o oportunitate unică de a admira toate trofeele castigate în cei 70 de ani de prezență Ferrari la cursa de 24H de la Le Mans.
Ultimul succes înregistrat de Ferrari la Le Mans a fost obținut de echipajul cu numărul 51 al echipei AF Corse pe un model 488 GTE. Pentru modelul 488 GTE a reprezentat primul succes în clasa GTE-Pro din clasica cursă franceză, cum a fost inclusiv pentru cei trei piloți care au concurat. Pentru constroctorul italian din Maranello, victoria obținută în 2019 a fost cea cu numărul 27 și la care se adaugă celor 9 de la general, prima dintre ele fiind obținută în urmă cu 70 de ani de către Luigi Chinetti la volanul modelului 166 MM Barchetta Touring.
Aniversare: 90 de ani de la fondarea Scuderiei Ferrari
Cursa de anduranță de 24h de Le Mans se desfășoară începând din 1923 cu o pauză în anul 1936 și între anii 1940 – 1948. Prima victorie obținută de Ferrari a fost la ediția din 1949 cu ocazia aniversării a 20 de ani de la înființarea Scuderiei Ferrari atunci când pilotul italian Luigi Chinetti, ulterior naturalizat american și care a fondat NART (North American Racing Team), a convins pe britanicul Peter Mitchell-Thomson, Lord Selson, să finanțeze achiziția a două exemplare Ferrari 166 MM (Mille Miglia). Cu un an înainte Luigi Chinetti a câștigat cursa de anduranță de 12h de la Paris și s-a gândit că este momentul potrivit pentru a concura și în cursa de la Le Mans pe un model special pentru competiții. Chinetti a condus practic pe tot parcursul cursei de la Le Mans, lăsându-l la volan pe Lord Selsdon Domnului doar în ultima oră a cursei și după ce avea un avantaj uriaș față de rivalii săi.
În 1954, a fost înregistrat primul succes oficial al Scuderiei Ferrari care a prezentat la start cu trei exemplare ale modelului 375 Plus.
Doi dintre piloți au concurat și câștigat cu respectivele exemplare inclusiv în Formula 1, argentinianul José Froilan Gozalez și francezul Maurice Trintignant.
Trei ani mai târziu a fost obținut și primul succes pe categorie, dar Ferrari a urcat pe treapta superioară a podiumului în 1958, când americanul Phil Hill și belgianul Olivier Gendebien au reușit să câștige în fața concurenților de la Aston Martin, la volanul unui model 250 TR58.
După o altă victorie la categorie în 1959, anii de aur ai lui Ferrari la Le Mans au început cu șase succese la rând și o dominație categorică pe circuitul Sarthe pe care nici un constructor nu o mai obținuse.
În 1960, Gendebien, împreună cu conaționalul său, pilotul și jurnalistul Paul Frere, au obținut victoria cu un model 250 TR59 / 60 oficial al Scuderiei Ferrari. Anul următor, belgianul a făcut din nou un triumf cu americanul Phil Hill pe un model 250 TRI / 61 iar podiumul a fost ocupat în totalitate de către Ferrari. Astfel, pe locul doi s-au clasat piloții oficiali Willy Mairesse (Belgi) și Mike Parkes (Marea Britanie) pe același model iar pe locul trei au sosit belgianului Pierre Noblet și francezului Jean Guichet la volanul unui model Ferrari 250 GT SWB privat și care au câștigat înclusiv la categoria respectivă.
Un proiect de model Ferrari accesibil
În 1962 a fost obținut un alt podium integral Ferrari, cursa fiind câștigată încă o dată de Hill și Gendebien cu modelul 330 TRI / LM Spyder. Chiar și în 1963 Ferrari a fost dominatorul absolut al competiției, cu victoria absolută, două victorii pe categorie și primele șase locuri din clasament. Triumful a fost complet italian, cu Ludovico Scarfiotti și Lorenzo Bandini la volanul modelului 250 P. Anul următor, piloții Vaccarella și Guichet s-au impus cu același 275 P.
Până la dominația de 4 ediții a cursei venită din partea lui Ford cu modelul GT40 începând din anul 1966, ediția din 1965 de la Le Mans a reprezentat ultimul mare succes pentru Ferrari. Dacă echipa oficială Ferrari a fost mai puțin norocoasă, Victoria i-a revenit echipei de curse North American Racing Team cu austriacul Jochen Rindt și americanul Masten Gregory la volanul unui model 250 LM.
Expoziția „Ferrari la 24 Heures du Mans” va rămâne deschisă până pe data de 19 aprilie 2020 alături de celelalte expoziții deschise din muzeul Ferrari „Hypercars – Evoluția unicității” și „90 de ani – Scuderia Ferrari, istoria completă”.
Foto: Ferrari; Arhivă