Un proiect de model Ferrari accesibil

În a doua jumătate ai anilor ’50 au început să apară zvonurile despre un model popular al constructorului italian Ferrari care va putea fi accesibil pentru un număr foarte mare de clienți. Cu acest proiect, „Il Commendatore” Enzo Ferrari a vizat încă de la început un număr cât mai mare de cumpărători.

La sfârșitul anului 1959, primul model Ferrari echipat cu un motor cu 4 cilindri era deja finalizat pentru producția de serie și a fost prezentat chiar de către Enzo Ferrari în cadrul unei conferințe de presă. La finalul acelei conferințe, Enzo Ferrari a testat în fața jurnaliștilor acest prim prototip al modelului popular Ferrari.

Prototipul avea un design semnat de carosierul Pininfarina, beneficia de o caroserie coupe cu două locuri de dimensiuni compacte care avea silueta unui model Ferrari 250 GT din perioada respectivă iar spre surprinderea multora, ca logo a fost alesă o mitralieră care era perfect vizibilă pe grila radiatorului.

Lancia Fulvia Sport este o exclusivitate Zagato

Modelul a fost denumit 854, după capacitatea cilindrică a motorului dar era cunoscut inclusiv sub denumirea de „Ferrarina”. Cei 75CP dezvoltați de motor reprezenta o valoare destul de mare în raport cu cilindreea de doar 854 cmc și care era un sfert din cea a modelului 250GT. Dacă pentru caroseria modelului Ferrari 854 a fost folosită ca bază un Fiat 1100, șasiul de tip tubular era unul complet original fiind realizat de specialistul de atunci în domeniu, Giotto Bizzarrini.

În 1960 acest prototip a fost îndelung testat pe circuitul de la Monza de către inginerii Lorenzo Bandini, Carlo Chiti, Mauro Forghieri și de pilotul de teste Ferrari din acea perioadă, Richie Ghinter.

Cu toate că, modelul a fost bine primit de către presă și public, modelul Tipo 854 nu a mai intrat în producția de serie pentru că, Enzo Ferrari s-a îngrijorat pentru imaginea brand-ului său iar prețul vizat, echivalentul a 4.000 de dolari ar fi fost mult prea ridicat fiind la acea dată la nivelul unui Mercedes din Seria W110.

Proiectul a fost apoi reluat de către firma italiană ASA (Autocostruzioni Societa per Azioni) cu sediul în Milano și administrată de către Oronzio De Nora și fiul său Niccolo care a reușit să finalizeze cu unele modificări un al doile prototip care a fost expus la ediția din 1961 a Salonului Auto de la Torino.

În urmă cu 60 de ani debuta exclusivul Maserati 5000 GT

În acest caz modelul a fost denumit ASA 1000 GT, dispunea de o caroserie de tip coupe fastback în configurație cu 2+2 locuri al cărui design a fost semnat de către Giorgetto Giugiaro care în acea perioadă lucra pentru carosierul Bertone. Motorul din dotare era un ″4 în linie″ de 1043 cmc, alimentat cu două carburatoare Weber și care dezvolta 91CP. Spre deosebire de primul prototip 854, ASA 1000 GT beneficia de cutie de viteze manual cu 5 trepte (opționa), de suspensie cu arcuri elicoidale și bare stabilizatoare, în față cu brațe transversale duble iar în spate cu axă rigidă și sistem de frânare era dotat cu discuri.

Modelul a intrat în producția de serie în cusul anului 1964 inclusiv în carianta de caroserie cabrio denumită Spider iar până în 1967 au fost comercializate un număr de doar 110 de unități. Eșecul comercial s-a datorat în primul rând prețului de achiziție destul de ridicat respectiv 6.000 $ în SUA comparativ cu Chevrolet-ul Corvette care în versiunea de bază avea un preț de 4.500 $.

Foto: Ferrari; ASA; Arhivă