Cu ocazia ediței din 1959 a Salonului Auto de la Torino era prezentat în premieră modelul 5000 GT de la Maserati, un prestigios gran turism având o istorie cu totul originală.
Prezentat în urmă cu 60 de ani, Maserati 5000 GT a fost realizat în urma unei comenzi special venite din partea unei personalități. Reza Pahlavi, la acea vreme Sah al Persiei și un mare pasionat al automobilelor sportive, a testat un model 3500 GT al aceluiași constructor auto italian spre sfârșitul anului 1958 și de care a fost fascinat.
Sahul Persiei solicită o creștere a performanțelor
Încântat de carisma modelului, el considerat că acesta ar putea beneficia de un motor cu o capacitate mai mare pentru sporirea performanțelor. Reza Pahlavi decide să solicite o cerere de creștere a performanțelor modelului, scriindu-i inginerului Giulio Alfieri care în perioada respectivă era directorul tehnic al lui Maserati și care va realiza imediat că, pentru a onora această solicitare va trebui să dezvolte un nou proiect.
Maserati Tipo 60 Birdcage a celebrat 60 de ani
Un model prestigios
Proiectul a fost demarat la scurt timp de către Giulio Alfieri și a fost denumit AM103. Acesta nu a reprezentat o simplă personalizare a modelului 3500 GT, ci un model nou care avea implementat motorul cu 8 cilindri dispuși în V care se afla în dotarea modelului de competiții 450S și care în acest caz dispunea de o creștere a capacității cilindrice de până la 4.9 litri. Motorul beneficia de soluții tehnice avansate precum: distribuția cu 4 axe cu came în chiulasă și aprinderea cu două bujii pe cilindru. Puterea maximă de 340 CP permitea atingerea unor performanțe de top pentru acea perioada: viteza maximă 270 km/h și accelerație 0-100 km/h în 6.5 secunde.
Premierea modelului a avut loc cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1959 și care a primit totodată supranumele de „Sahul Persiei”, în onoarea clientului. Modelul a surprins atât presa cât și vizitatorii salonului prin design-ul elaborat, performanțele de top, finisările de lux dar și prin prețul ridicat de achiziție care era echivalentul a 17.000 $. Prestigiosului model 5000 GT care beneficia de o caroserie coupe cu un interior configurat după schema cu 2 + 2 locuri și care într-o primă fază a fost realizată de carosierul italian Touring. Din această primă versiune, au fost construite un număr de doar 3 exemplare.
Un an mai târziu, la Salonul Auto de la Geneva, modelul 5000 GT vine cu o serie de îmbunătățiri din punct de vedere mechanic(alimentarea motorului cu înjecție mecanică Lucas, cutie de viteze manuală ZF cu 5 trepte, frâne cu discuri la ambele punți). Însă cea mai mare particularitate a sa a fost aceea de a fi carosată de aproape toate atelierele carosierilor italieni ai vremii: de la Allemano la Pininfarina, de la Monterosa la Ghia, de la Bertone la Frua, până la Michelotti sau Vignale.
GT-ul Maserati Ghibli a aniversat 53 de ani
Producția s-a limitat la doar 34 de unități
Marele consens a determinat crearea unor exemplare pentru clienții pretențioși din acea perioadă, precum: prințul Karim Aga Khan (exemplar realizat de carosierul Frua), avocatul Giovanni Agnelli (carosierul Pininfarina), industriașul Ferdinando Innocenti (carosierul Ghia), actorul Stewart Granger (carosierul Allemano) și președintele Mexicului, Adolfo López Mateos (carosierul Allemano). Datorită particularităților specifice și a costurilor ridicate, numărul total de exemplare produse s-a limitat la doar 34 de unități.
Foto: Maserati