Papa Wojtyla a fost un personaj care a schimbat istoria încă de la alegerea sa în 1978, dar fără a intra în probleme politice și religioase, putem spune că pontificatul lui Ioan Paul al II-lea a cunoscut și schimbări importante în garajele Vaticanului.
Până în 1980, Papa a călătorit cu limuzine reprezentative de culoare închisă (în principal Mercedes-Benz), dar momentul de cotitură a venit odată cu vizita pastorală în Germania între 15 și 19 noiembrie al aceluiași an. Este vorba despre un vehicul off-road de culoare albă fără precedent, cu detalii de culoare aurie, realizate pe baza modelului 230 G. Un model lansat în 1979 și care a făcut primii pași spre o carieră glorioasă care durează de peste 40 de ani. Mercedes-Benz a dezvoltat acest vehicul pontifical la comandă pornind de la modelul cu ampatament lung al clasei G, alimentat în acest caz de un motor pe benzină având 4 cilindri, 102 CP și alimentat cu carburator. Performanțele nu au reprezentat o prioritate în cazul acestui proiect, deoarece Papamobile a fost un vehicul pentru parade. Găsim, așadar, o transmisie automată și un șasiu revizuit, care să fie deosebit de confortabil și care să ofere fluiditate maximă la volan chiar și pe terenurile solicitante.
Cupolă autopropulsată
Automobilul a fost furnizat Vaticanului cu contract de comodat. Secțiunea din față a vehiculului a rămas neschimbată, în timp ce partea din spate a fost prevăzută cu o celulă transparentă din plexiglas dedicată Papei, care putea saluta credincioșii chiar și pe vreme rea, aducând în acest fel înălțimea totală a vehiculului la 2.80 m. Pentru a evita efectul de seră, printre echipamentele dedicate erau propuse un puternic sistem automat de climatizare care garanta temperaturi plăcute în interiorul cupolei transparente chiar și vara. Aerul condiționat a împiedicat suprafețele vitrate să facă condens pe timpul ploii și în condiții de umiditate ridicată. Structura transparentă adăpostea scaunul pentru Sfântul Părinte, instalat pe un postament ridicat cu 40 de centimetri, ceea ce a permis Papei să rămână vizibil atât stând jos cât și în picioare. Celula adăpostea mai multe lumini integrate în podea, tavan și pe verticală pentru a asigura o iluminare directă și indirectă care a permis Papei să rămână vizibil chiar și seara.
40 de ani de la lansarea emblematicului Mercedes-Benz Clasa G
Securitate maximă
Suprastructura din plexiglas a fost destinată protejării papei fără a obstrucționa viziunea credincioșilor și a fost inițial proiectată ca o unitate detașabilă. După atacul din 1981 din Piața Sf. Petru în care a fost rănit Papa Wojtyla, Mercedes 230 G a fost echipat cu o nouă celulă cu sticlă antiglonț. Structura din spate realizată de caroserierul Introzzi din Lipomo (Como) a fost echipată cu o armură de policarbonat transparentă de 33 mm Lexgard, cu părțile structurale din oțel aliat de kevlar mixt. Mercedes a adaptat echipamentul acestui model Clasa G special cu specificațiile de siguranță actualizate indicate de Vatican în 1983 și ulterior în 1985. În același an, producătorul din Stuttgart a livrat un model Mercedes 500 SEL Guard (seria W126) echipat de asemenea cu blindaj și un compartiment spate special cu fotoliu și trapă.
Două modele aproape similare
Papamobile 230 G din 1980 nu este de fapt singurul automobil de la Vatican bazat pe modelul Clasa G de la Mercedes. Un al doilea vehicul cu caracteristici aproape identice a fost realizat în 1982 pornind de la 230 GE, varianta cu un motor cu injecție și 125 CP. Ambele vehicule off-road aparțin seriei W460 și se pot distinge în esență prin numerele de înmatriculare. Astfel, G 230 avea abrevierea SCV 7, în timp ce 230 GE avea identificarea SCV 6. În 1982, Mercedes a livrat oficial vehiculele către statul Vatican. Primul dintre cele două „Papamobile” a fost returnat la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart în 2004 și a făcut parte din colecția Mercedes-Benz Classic de atunci, în timp ce cealaltă este expusă în garajele Vaticanului.
Într-o misiune pentru Papa, după vizita pastorală a papei Wojtyla în Germania (între Munchen, Mainz și Koln), având în vedere marea atenție a mass-mediei, Clasa G a devenit o adevărată stea. Pornind de la această mașină termenul Papamobile a fost reinventat. 230 G a devenit simbolul mașinii a nenumăratelor deplasări ale lui Papei Ioan Paul al II-lea în întreaga lume. Curios, în timpul vizitei Papei din Austria în 1983, celebra stea Mercedes a fost înlocuită cu ecusonul cu insigna mărcii Puch. În acea perioadă, Clasa G a fost dezvoltată și produsă la Graz, ca proiect comun între Mercedes-Benz și Steyr-Daimler-Puch și cu o doză bună de parohialism, cineva din garajele Vaticanului a sugerat instalarea logo-ului Steyr-Puch ca un tribut adus teritoriului austriac.
Mercedes – un brand care strălucește de peste 120 de ani
O prietenie de lungă durată
Mercedes-Benz 230 G „Papamobile” din 1980 face parte dintr-o listă lungă de automobile Mercedes-Benz utilizate de către Vatican. Începutul acestui parteneriat datează de acum 90 de ani, în 1930, cu modelul Typ 460 Nürburg (W08), construit de departamentul „Sonderkarrosserie” (Caroserii Speciale). În 1960 a fost rândul Mercedes 300 Landaulet (W 189) și în 1965 a fost donat impunătorul Mercedes 600 Pullman Landaulet (W 100). Aceste mașini au fost urmate de alte modele, de la diferite versiuni ale pavilionului din diversele modele Clasa S până la clasa M. Cu toate acestea, nici un alt model precum 230 G și GE mu întruchipează atât de bine imaginea Popemobile în imaginația colectivă. În anul 2007 în timpul pontificatului de Papa Benedict al XVI-lea o nouă generație Clasa G intră în gestiunea Vaticanului. În acest caz este vorba despre un exemplar special G500 Guard al seriei W463 care poate fi utilizat cu sau fără acoperiș transparent.
Clasa G într-o expoziție aniversară
Mercedes 230 G Papamobile se numără printre automobilele expoziției intitulată „G-Schichten” dedicată celor 40 de ani de la debutul Clasei G și care poate fi vizitată la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart până în septembrie 2020. În prezent, muzeul este deschis la sfârșit de săptămână de la Vineri până duminică între orele 9:00 și 18:00,. Expoziția de pe clasa G este găzduită în sala 5 și include 11 vehicule pe lângă vasta colecție permanentă.
Foto: Mercedes; Arhivă