Dacă pentru constructorul britanic Jaguar, supercar-ul XJ 220 a fost considerat la vremea respectivă un eșec, în zilele noastre, colecționarii îl consideră ca pe un model iconic al anilor ’90. La începutul lunii noiembrie, casa de licitații britanică Silverstone Auctions va scoate la vânzare unul din cele doar 275 de unități construite.
Specialiștii au susținut că, una din cazuzele eșecului comercial al supercar-ului Jaguar XJ 220, s-a datorat într-o mare măsură crizei prețurilor automobilelor din această categorie de la începutul anilor ’90, considerate de colecție. Inițial, priectul ambițios al acestui model a fost anunțat printr-un comunicat de presă de conducerea Jaguar de la acea vreme cu ocazia Salonului Auto de la Birmingham din 1988 și care suna în felul următor: un supercar cu motor V12 montat central, tracțiune integrală și o viteză maximă de 220 mile/h(350 km/h), toate acestea pentru un preț de sub 300.000 de lire sterline.
La momentul respectiv, un număr de 1.500 de potențiali clienți deja doreau să-și comande un exemplar.
Patru ani mai târziu, supercar-ul de la Jaguar, denumit XJ 220 este finalizat dar spre surprinderea presei și a potențialilor clienți, acesta avea echipat un motor V6 biturbo de 3.5L (550CP), tracțiune pe roțile din spate și costa numai puțin de 470.000 de lire sterline, fiind la momentul respectiv printre cele mai scumpe automobile aflate în producție.
Un Jaguar XK120 ex Stirling Moss în oferta unui dealer
Supercar-ul britanic cu un design spectaculos, un interior nobil și un gabarit impozant pentru un model din această clasă(Lxlxh: 4.93×2.220×1.15m), oferea performanțe demne de un monopost de Formula 1: viteză maximă 343 km/h și accelerație 0 – 60 mile/h(0-96 km/h) în 3.5 secunde. În prima treaptă de viteză se putea rula cu o viteză maximă de 107 km/h iar un tur complet de circuit la Nurburgring putea fi parcurs în 7:46 minute.
Pentru că viteza maximă anunțată de constructor nu părea reală, Jaguar-ul XJ 220 a fost testat cu generozitate pe pista de la Nardo din sudul Italiei de către pilotul britanic Martin Brundle care a reușit să atingă viteza maximă de 217.1 mile/h(347.36 km / h). Întrucât reputația Jaguar nu mai era una dintre cele mai bune și prețul de achiziție cu mult mai mare față de cel anunțat inițial, cea mai parte dintre clienții care anunțaseră că doresc să achiziționeze un exemplar din supercar-ul britanic vor renunța iar în final au fost comandate și fabricate un număr de doar 275 unități.
În concluzie, pentru colecționari este destul de rară oportunitatea de a achiziționa un exemplar. Ultima șansă a acestora a fost de curând la Goodwood, unde în cadrul unei licitații un exemplarul din modelul britanic a fost scos la vânzare și într-un final achiziționat pentru echivalentul a 450.000 de euro. Colecționarii au nouă șansă pe data de 9 noiembrie pentru că o casă de lictații britanică – Silverstone Auctions va scoate la licitație un exemplar de Jaguar XJ 220 fabricat în 1993.
Exemplarul se află în stare aproape nouă, având un rulaj de aproape 2.000 de mile iar proprietarul actual a investit pentru întreținerea sa suma de 27.000 de lire sterline. Prețul de vânzare al acestuia este estimat între 350.000 și 400.000 lire sterline.
Foto: Silverstone Auctions