Varianta sportivă a modelului compact Lancia Fulvia din anii ’60 – ’70 al este ușor de recunoscut datorită semnăturii inconfundabile a istoricului carosier milanez Zagato.
Variante elaborate ale modelelor Lancia care au fost realizate în atelierele carosierului italian Zagato de-a lungul anilor au fost numeroase. Una dintre cele mai interesante dintre acestea este reprezentată de Lancia Fulvia Sport Zagato lansată la mijlocul anilor ’60. La acea vreme, așa cum s-a întâmplat deja cu modelele Appia, Flaminia și Flavia, producătorul italian din Chivasso i-a încredințat lui Zagato sarcina de a crea varianta Sport a modelului compact Fulvia.
Astfel, echipa condusă de Ercole Spada – responsabil cu studoiurle de design ale carosierului milanez, a demarat în 1964 dezvoltarea unor proiecte stilistice și care au strimise conducerii Lancia din acea perioadă pentru a se pronunța pentru unul dintre acestea. Proiectul ales ca punct de plecare de conducerea producătorului torinez a fost apoi actualizat și perfecționat de mai multe ori până în anul următor, când modelul debutează în forma sa finală la ediția din 1965 a Salonului Auto de la Torino.
Toate grilele frontale Lancia care au făcut istorie
Patru versiuni în șapte ani
Varianta Fulvia Sport se deosebea prin caroseria cu design avangardist și ușor agresiv, atent studiată din punct de vedere aerodinamic și cu o linie de centură joasă. Aceasta avea ca particularități: portbagajul cu acces print-o lunetă mobilă și capota motorului cu deschidere pe partea dreaptă. Spre deosebire de varianta Fulvia Coupe, Fulvia Sport avea un interior configurat pentru două locuri.
Pe lângă personalizarea exteriorului, una dintre particularitățile modelului este reprezentată de utilizarea peralluman pentru realizarea caroseriei, un aliaj special care, spre deosebire de duraluminiul, permite modelarea tablelor.
Caroserie atent elaborată aerodinamic
Mulțumită unui coeficient aerodinamic CX cu o valoare mai scăzută și unei mase totale mai redusă, motorul cu 4 cilindri dispuși în V de 1.2L(79CP) permitea în acest caz, performanțe ușor superioare: viteză maximă de 170 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 10.9 secunde.
Modelul câștigă numeroase aprecieri din partea presei de specialitate și clienților iar vânzările ajung să depășească estimările inițale ale conducerii Lancia dar și valorile obișnuite pentru carosierul Zagato. Vânzările înregistreză creșteri semnificative odată cu lansarea în anul 1968 a versiunilor Sport 1.3 și Sport 1.3S ale căror motoare V4 de 1.3L(89CP) și 1.3L(95CP) permiteau viteze maxime de 175 și respectiv 180 km/h.
Lancia Beta Montecarlo aniversează 45 de ani
În paralel cu prezentarea celei de-a doua serii a modelului Fulvia Coupe care a debutat la Salonul Auto de la Torino din 1970 a fost lansată și a doua serie a variantei Sport Zagato. Cea de-a doua serie se deosebea prin unele retușuri la detaliile de la exterior, jantele cu design nou și interiorul care acum era configurat după schema cu 2+2 locuri.
Un model exclusiv produs în 7.102 unități
Pentru a doua serie au fost disponibile două versiuni: Sport 1.3S și Sport 1.6, cea din urmă se deosebea prin grila frontală cu design specific și scaule față sport. Prima era echipată cu un motor V4 de 1.3L(95CP) iar cea de-a doua cu un V4 de 1.6L(110CP). Ambele motoare erau oferite în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte și permiteau viteze maxime de 180 și respectiv 190 km/h. Varianta Sport Zagato a rămas în producție până la finalul anului 1972 fiind comercializată într-un total de 7.102 exemplare.
Cotațiile actuale
Exclusivitatea tipică a carosierului milanez Zagato influențează în mod clar prețul. În prezent, pentru a cumpăra un exemplar Lancia Fulvia Sport Zagato 1.2 din prima serie (1965-67), trebuie să dispuneți de cel puțin 20.300 de euro sau de un maxim de 46.000 de euro, pentru un exemplar care este conservat impecabil sau restaurat complet. Pentru versiunile 1.3 și 1.3S: cotațiile oficiale sunt mai reduse fiind cuprinse între 12.500 și 37.500 de euro. În cazul versiunii 1.6, în schimb, valorile cotațiilor sunt cuprinse între 27.800 și 63.000 de euro.
Foto: Lancia; Arhivă