Conversiile automobilelor clasice cu propulsie electrică sunt în prezent în centrul atenției. Cu toate acestea, situația este oarecum diferită în cazul acestui Mercedes-Benz W 201 a cărui baterii electrice au fost instalate în scop experimental în urnă cu exact 30 de ani.
Un prototip precursor al modelelor actuale electrice
În mai 1990, Mercedes-Benz a prezentat model 190 E Elektro (Seria W 201) cu propulsie electrică la salonul german de Tehnologie de la Hanovra. „De exemplu, Mercedes 190, care se apropie cel mai mult de cerințele unui vehicul electric în ceea ce privește lungimea și greutatea, servește ca vehicul de testare a bateriei. În primul rând, se pune problema verificării funcționalității tuturor componentelor, în condiții reale, cu toate vibrațiile, accelerațiile și fluctuațiile de temperatură a operațiunilor cotidiene „, scria într-o broșură de prezentare a respectivului model la acel moment.
Mercedes – un brand care strălucește de peste 120 de ani
În anul următor, Mercdes-Benz a expus acest model experimental la Salonul Auto de la Geneva, sporind astfel conștientizarea și interesul unui public mai mare. În acest caz, mapa de presă prezenta în detaliu modelul 190 E Elektro cu propulsie electrică și în care erau menționate două puncte importante: „Automobilul beneficia de cinci locuri la interior, un spațiu utilizabil aproape nelimitat și siguranță Mercedes-Benz recunoscută.” Fiecare roată din spate era propulsată cu ajutorul unui motor cu o putere maximă de 16 kW (22 CP) fiecare, astfel încât puterea totală era de 32 kW (44 CP). În plus, energia electrică era stocată într-o baterie sodiu-clorură de nichel, iar modelul 190 E Elekto beneficia de un sistem pentru recuperarea energie electrice prin frânare.
Un avantaj deosebit al conceptului este că nu erau necesare componente mecanice cu greutate mare, astfel încât greutatea suplimentară comparativ cu cel al unui exemplar din producția de serie având motor cu combustie internă era de doar 200 de kilograme.
Zece unități testate ale modelului 190 E Elektro
La scurt timp după prezentarea oficială de la Geneva, Mercedes a realizat un număr de 10 unități din Seria W 201 și trimise la centru de dezvoltare de la Rügen, care a primit anterior componente pentru motoarele electrice alimentate cu baterii chiar de la sediul central din Sindelfingen. Stațiile de încărcare speciale cu panouri solare erau disponibile ca tehnologie de încărcare în timpul testelor efectuate pe teren, pentru a testa în mod constant inclusiv conceptul de mediu.
Între anii 1992 și 1996, cele zece exemplare echipate atât cu transmisii manual cât și automate au fost supuse unor teste fiind conduse de diverse persoane, inclusiv șoferi de taxi, pentru uzul zilnic. Unul dintre aceste exemplare a fost utilizat în mod deosebit de intens și a reușit performanța de a parcurge 100.000 de kilometri într-un singur an.
Mercedes 500 E din Seria W124 aniversează 30 de ani
În zilele noastre, inginerii încă se bazează pe bogata experiență din această serie de teste pentru că toate rezultatele experimentelor din anii ’90 au contribuit decisiv la dezvoltarea ulterioară a modelelor Mercedes cu acest tip de propulsie. În plus, inginerii care au lucrat deja la dezvoltarea modelului 190 E Elektro (W 201) cu propulsie electrică sunt încă activi în dezvoltarea vehiculelor electrice ale companiei și în prezent fiind implicați în cele mai noi proiecte.
Foto: Daimler