Designul retro continua să fie la modă

La Salonul Auto de la Geneva din acest an, Honda a prezentat versiunea finală pentru producția de serie a noului său model de clasă mica și care a fost denumit simplu ″e″. În ciuda unui aspect modern, noul model ″e″ cu propulsie electrică este inspirat din trecutul istoric al producătorului nipon, în design-ul său regăsindu-se în mod clar elemente de la prima generație Honda Civic. Aprecierile venite din partea presei și publicului au demonstrat dăcă mai era cazul, că stilul retro continuă să fie la modă.

Dar cine a inventat designul retro?

Un prim răspuns ar putea fi acela că în anii ’90, mai bine zis în 1994, la Salonul Auto de la Detroit, Volkswagen a prezentat sub formă de prototip Concept 1. Mulțumită design-ului său retro semnat de Freeman Thomas și J. Mays care a primit numeroase aprecieri venite din partea nostalgicilor, modelul a intrat în producția de serie cu unele mici modificări la sfârșitul anului 1997 sub denumirea de New Beetle. Astfel, modelul New Beetle, este cu siguranță unul dintre primii reprezentanți ai noului val retro, mai ales că dezvoltarea Mini-ului hatchback modern demarează în 1997 iar producția de serie dubutează mai târziu în 2001. Lui Mini i-au mai urmat Ford-ul Thunderbird în 2002, Ford-ul Mustang în 2005 și Fiat-ul 500 în 2007 ca să le cităm doar pe cele mai cunoscute.

Designul retro, o invenție japoneză?

Producătorii auto japonezii au avut și ei o înclinație pentru retro design acum mai bine de 30 de ani. E suficient să ne aducem aminte de modelele Be-1 și Pao de la Nissan, care au fost introduse la sfârșitul anilor ’80 exclusiv pe piața niponă. Tot în gama Nissan a mai existat modelul Figaro lansat în 1991 și care aducea destul de mult ca stil de modelul german mini Gutbrod Superior din anii ’50. De asemenea, trebuie amintit și exemplul cel mai bun cu Mazda MX-5 care este mai mult sau mai puțin un tribut adus modelului sport britanic din anii ’60, Lotus Elan. Deci pot fi considerați japonezii inventatorii design-ului retro? În nici un caz…

Un excentric designer deschide calea

Pentru a afla cu adevărat cine au fost cei care l-au inventat, trebuie să facem o incursiune în anii ’60 în America. În cea mai mare companie din lume la acea dată General Motors, Bill Mitchell tocmai prelua conducerea studiourilor de design GM de la Harley J. Earl devenind vice-președinte la Styling Section GM. Mitchell nu este mai puțin excentric decât predecesorul său, însă prima schimbare majoră sub conducerea lui a fost trecerea la stilul numit ″Sheer Look″ (Aspect Absolut) cu forme mai aerodinamice și cu mai puține elemente cromate și care înlocuia stilul ″Coadă de rândunică″ întâlnit la partea din spate și formele masive. Pe parcursul carierei sale, Mitchell este responsabil pentru design-ul a numeroase modele, în special a celor Full-size Personal Luxury Cars. Acesta s-a remarcat în special cu tripleta de modele de lux din anii ’60 – Cadillac Eldorado, Buick Riviera si Oldsmobile Toronado, care au fost dezvoltate pe platforma E de la GM. Grație noului stil ″Sheer Look″ implementat, cele trei modele coupe de mari dimensiuni au cunoscut un mare succes comercial încă de la debut iar la scurt timp, design-ul lor a fost adaptat de unele modele din clasa superioară și de lux ale unor producători europeni.

Sursă de inspirație modelele interbelice Cord 810 și 812

David North, care făcea parte din echipa lui Mitchell, reușește în 1962 să realizeze un excelent exercițiu de stil cu prototipul numit ″Flame Red Car″. Designul său foarte apreciat, va servi drept bază pentru viitorul coupe de lux Oldsmobile. Acest design, a fost implementat  pe modelul Toronado de la Oldsmobile, care a intrat în showroom-urile comercianților la sfârșitul anului 1965 și a luat prin surprindere pe clienții tradiționali ai brand-ului american care erau mai conservativi. Design-ul, considerat de majoritatea specialiștilor ca unul revoluționar și avangardist, avea totuși după cum au recunoscut chiar ei unele ″reminiscențe″ din grandoarea modelelor americane ai anilor ’30, în special de la modelele Cord 810 și 812, care, la fel ca Oldsmobile Toronado dispuneau de transmisie pe roțile din față si faruri retractabile.

Detalii regăsite din trecut

Asemănările cu legendarul model interbelic american al cărui design a fost semnat de Gordon Buehrig, nu se opresc aici. La grila frontală se pot remarca cu ușurință, barele cromate orizontale care sunt inspirate din cele de la Cord iar pasajele roților par asemenea unui omagiu adus modelelor Cord. Aripile față ușor curbate și și chiar jantele perforate prezintă similitudini cu cele ale sedanurilor Cord.

Deși Oldsmobile Toronado s-a dorit a fi un automobil cu stil nou și original, cu siguranță acesta poate fi considerat drept unul dintre primele automobile cu design inspirat de la modelele proiectate cu mult în trecut.

Foto: Producători