FIAT – 120 de ani de istorie

Anul trecut, pe data de 11 iulie, s-au aniversat 120 de ani de la înființarea companiei italiene ″Fabrica Italiana di Automobili″ cu sediul la Torino de către un grup de aristocrați piemontezi. Mai jos vom încerca să prezentăm principalele momente din istoria companiei italiene precum și modelele acesteia care au făcut celebru brand-ul torinez la nivel mondial și care din anul 2014 face parte din noul grup italo – american FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

La momentul înființării, firma italiană avea ca președinte pe Lodovico Scarfiotti, vicepreședinte pe Emanuele Cacherano Bricherasio iar ca secretar al consiliului de administrație pe Giovanni Agnelli. Cu un capital de 800.000 lire și un număr de 150 de angajați, firma italiană primește ulterior în denumirea sa și cuvândul Torino iar denumirea completă devine FIAT.

Către finalul anului 1899 este lansat primul model cu sigla Fiat și care a fost denumit 3/12HP. Acesta beneficia de o caroserie ″deschisă″ cu 4 locuri de tip ″vis a vis″ de dimensiuni compacte. Modelul avea echipat un motor cu 2 cilindri în linie de 679 cmc care furniza 4.2CP care permitea o viteză maximă de 35 km/h. Primul model Fiat dispunea de transmisie prin lanț, cutie de viteze în 3 trepte și sistem de frânare cu dublă acționare atât la pedală cât și manual. Un an mai târziu, la fabrica Fiat de pe Corso Dante sunt construite un număr de 26 unități din acest model.

Fiat 128 – Mașina Anului 1970 a celebrat jumătate de secol

Anul 1900 consemnează lansarea modelului 6/8HP ca înlocuitor al modelului 3/12HP și care era considerat o variantă îmbunătățită al acestuia. 6/8HP dispunea de un motor bicilindric de 1.082 cmc care dezvolta 10CP și permitea o viteză maximă de 45 km/h. Până în anul 1901, din acest model au fost construite un număr de 20 de unități.

La prima ediţie a cursei Giro d’Italia Automobilistico din 1901, Fiat aliniază la start un număr de 9 exemplare din modelele 3/12HP și 6/8HP, care au reușit să termine cursa respectivă.

În anul 1902, Giovanni Agnelli devine director general iar un an mai târziu, compania italiană ajunge să fie cotată la bursă. Tot în 1902, cu modelul Fiat 24 HP special dezvoltat pentru competiții și pilotat de Vincenzo Lancia este câştigată cursa Sassi-Superga iar Giovanni Agnelli la volanul modelului Fiat 8 HP reușește să stabilească un record la cea de-a doua ediție a cursei Giro d’Italia Auto.

Fiat 1800/2100/2300 – 60 de ani de la lansare

În anul 1903, constructorul italian își face debutul pe piața din SUA în timp ce producția totală realizată în acel an, a fost de 1.150 unități.

În 1905, debuta la comercializare modelul Brevetti 10-12HP și care s-a făcut repede remarcat datorită numeroaselor soluții tehnice avansate implementate precum: șasiul pre-format pe care erau montate componentele mecanice, transmisia cu cardan și diferențialul cu cuplaj conic. Modelul era echipat cu un motor cu 4 cilindri în linie de 3.052 cmc care dezvolta 20CP și permitea o viteză maximă de 65 km/h. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze cu 4 rapoarte iar sistemul de frânare acționa pe arborele trasmisiei. Între anii 1905 – 1912 în circa 2.200 unități, majoritatea în variante de caroserie torpedo și cabriolet royal.

De la început, Fiat a pus bazele unei importante strategii, prin prezența pe cele mai promiţătoare pieţe, construind în 1908 o fabrică în statul New York (SUA) și înființând aici divizia Fiat Automobile Co.. Compania italiană a continuat să se extindă, înfiinţând firme noi în mai multe domenii pentru producția de vehicule comerciale uşoare, motoare navale și industriale, camioane şi tramvaie.

Până în anul 1912 când a fost lansat primul model auto realizat integral de Fiat, denumit 12/15HP și cunoscut ca Modello Zero, au fost produse peste 20 de modele cu diverse șasiuri și caroserii dezvoltate în regie proprie sau care erau furnizate clienților doar cu șasiul și care la rândul lor își comandau tipul de caroserie prin intermediul numeroșilor carosieri din acea perioadă. Succesul comercial al Fiat-ului Zero s-a bazat pe o nouă politică, cea a standardizării producției de modele populare accesibile. Modelul Zero beneficia de o caroserie tip torpedo cu 4 locuri de dimensiuni compacte și avea echipat un motor cu 4 cilindri în linie de 1.9L(15CP) alimentat cu carburator și care asigura o viteză maximă de 70 km/h. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze cu 4 trepte iar suspensia era prevăzută pe ambele punți cu axă rigidă și arcuri lamelare. Până în 1915, modelul a fost fabricat în circa 2.200 exemplare, fiind totodată primul model Fiat produs în peste 2.000 exemplare.

La scurt timp după sfârșitul primului război mondial, în timpul căruia compania Fiat a produs vehicule militare, motoare pentru nave și avioane, divizia auto Fiat a revoluţionat complet gama de modele iar pe automobilele sale au fost montate în premieră acumulatoare electrice.

Fiat 850 a serbat de curând 55 de ani

Anul 1919 aduce lansarea modelului 501 disponibil în patru variante de caroserie (berlină, torpedo, spider și landau) și dotat cu un motor cu 4 cilindri în linie de 1.460 cmc care dezvolta 23CP (versiunea normal) sau 27CP (versiunea S). Transmisia era asigurată de o cutie de viteze cu 3 rapoarte iar viteza maximă era de 70 km/h. Cu acest model, Fiat a înregistrat primul mare succes comercial, până în anul 1925 fiind produse un număr de 69.618 exemplare.

În cursul anului 1921, Fiat își face debutul în clasa de lux cu modelele 519 și 520 ″SuperFiat″. Primul model dispunea de o caroserie tip torpedo cu 4 locuri, motor cu 6 cilindri în linie de 4.7L(77CP), cutie de viteze cu 4 trepte, suspensie cu axă rigidă și arcuri lamelare pe ambele punți, sistem de frânare hidraulic (o soluție foarte rară în acea perioadă) în timp ce viteza maximă era de 127 km/h. Între anii 1922 – 1927 au fost comercializate un număr de 2.411 exemplare în 5 versiuni diferite. Al doilea model era disponibil cu o caroserie tip torpedo de mari dimensiuni cu 4 uși și 6 locuri și dispunea de soluții tehnice avansate pentru acea perioadă precum: distribuție cu 4 supape pe cilindru, sistem de frânare servoasistat care acționa pe toate roțile, suspensie spate de tip cantilever cu amortizoare și tablou de bord cu numeroase instrumente de măsură. Motorul din dotare era unul impresionant cu 12 cilindi în V de 6.8L (90CP) asociat cu o cutie de viteze manuală cu 3 trepte și care asigura o viteză maximă de 120 km/h. Datorită costurilor mari de producție modelul a fost produs în doar 6 unități. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/fiat-o-traditie-de-120-de-ani/

Foto: Fiat; Arhivă