În acest an s-au împlinit 55 de la lansarea modelului Fiat 850, considerat unul de succes cu cele 2.203.380 de exemplare fabricate doar în Italia.
Cu toate că, producătorul auto italian Fiat nu ducea lipsă de un buget suficient de mare pentru a dezvolta un model complet nou, conducerea de atunci de la Torino i-a solicitat la începutul anilor ’60 inginerului Dante Giacosa să demareze proiectul unui succesor pentru modelul de succes din clasa mică 600 și dar care să păstreze aceeași bază tehnică cu acesta din urmă.
La începutul anilor ’60, Fiat domina piața auto italiană, cu peste 70%. Mulțumită de vânzările realizate, managerii Fiat optează pentru o politică care nu este foarte sigură pe o perioadă mai lungă de timp. Astfel, aceștia se concentrează în principal pe modernizarea modelelor existente atunci în gamă, fără a investi în mod adecvat pentru viitor. În acest context, a apărut modelul din clasa mică 850.
Inginerul Dante Giacosa împreună cu echipa sa de lucru, neavând resurse „proaspete”, pornesc de la proiectul de bază al modelului 600, care data de aproape 10 ani și care necesita înlocuirea cu un model nou. În ciuda acestui fapt, rezultatul final este remarcabil. De la debutul său, în mai 1964, modelul 850 convinge și primește numeroase aprecieri din rândul presei fiind considerat un automobil modern în pas cu vremurile respective.
Secretul succesului său constă, în mare parte, în soluțiile stilistice utilizate, precum: partea frontală mai înaltă și de formă mai pătrată decât cea a modelului 600, parbrizul lărgit, părțile laterale mai zvelte și partea din spate foarte compactă. În interior, o simplă restilizare a planșei de bord oferea interiorului un aspect mai rafinat. Categoric interesantă, mai ales pentru un model din clasa mică, păstrarea soluției cu motorul în consola spate.
Acesta era unul cu 4 cilindri de 843 cmc care dezvolta 34 CP în versiunea Normale și 37 CP pentru versiunea Super. Configurația mecanică, era în mare similară cu cea a modelului predecesor respectiv cu tracțiune pe roțile din spate, cutie de viteze manuală cu 4 trepte (în acest caz toate treptele erau sincronizate), suspensie independentă și sistem de frânare cu tamburi. În anul 1965 își fac debutul variantele sportive Coupe și Spider cu design personalizat, cea de-a doua realizată de carosierul Bertone, motoare mai performante și cu îmbunătățiri la partea mecanică.
Prima și singura evoluție a modelului italian în varianta berlină este înregistrată în 1968 când au fost introduse noi dotări și o nouă gamă de culori iar versiunea Super este înlocuită cu versiunea Special caracterizată prin unele detalii specifice atât la interior cât la exterior precum și de un și un motor mai performant de 47 CP, frâne față cu discuri și jante de 13 țoli. O propunere cu adevărat mai puțin obișnuită și originală, în acea perioadă, este reprezentată în schimb de versiunea 850 Idromatic, echipată cu o cutie de viteze semi-automată fără ambreiaj. Această versiune utiliza o transmisie convențională combinată cu un convertor de cuplu și un ambreiaj servo-controlat hidraulic. Cariera Fiat 850 se încheie după șapte ani și 2.203.380 de exemplare în 1971 când a fost înlocuit cu modelul revoluționar Fiat 127.
În mai 1964, celebră publicație italiană Quattroruote a realizat un prim articol descriptiv dedicat Fiat-ului 850, după ce l-a testat în detaliu cu o lună înainte. În general, aprecierea privind modelul de clasă mică italian este pozitivă, chiar dacă nu prezintă calități speciale, deoarece modelul dispune de spațiu interior, accesorii și finisaje conforme cu media clasei respective. Pe de altă parte, Fiat 850 obține note excelente în comportamentul rutier. Principalele „ defecte” evidențiate de redactorii Quattroruote au fost accesibilitatea scăzută la motor și sensibilitatea la vânt lateral, tipic pentru automobilele cu motor amplasat în partea din spate. Testul a fost realizat cu ambele versiuni Standard și Super. Aceasta din urmă arată un consum ușor mai mic și o reactivitate mai mare, câștigând peste 5 secunde la accelerația de la 0 la 100 km / h (28.1 sec față de 33.8), o secundă și jumătate de la 30 la 100 km / h în a patra treaptă (44.0 față de 45.5) și 4 km / h la viteza maximă (125.8 față de 121.8).
În prezent, Fiat-ul 850 în versiunile Normale, Super și Special sunt cu siguranță accesibile tuturor. Lista actuală de cotații, poate varia de la un minim de 1.500 euro și până la un maximum de 4.500 euro, pentru un vehicul păstrat în stare excelentă sau restaurat complet. În schimb cotația versiunii 850 Idromatic este puțin mai mare având o estimare cuprinsă între 1.800 și 5.300 de euro.
Foto: Fiat; Arhivă