La începutul anului 1985, producătorul auto italian Lancia, demara comercializarea modelului din clasa superioară Thema și care înlocuia în gamă modelul Gamma care a avut parte de o carieră mai mult discretă cu cele doar 22.054 de unități comercializate.
Încă de la lansarea oficială petrecută la Salonul Auto de la Torino din 1984, presa a considerat noua Thema ca pe un model foarte reușit, apreciindː soluțiile tehnice avansate (motoare amplasate transversal, transmisie față, suspensie spate independentă), finisările de calitate, performanțele ridicate, habitaclul și portbagajul spațioase sau dotările numeroase de înalt nivel (instalația de aer condiționat cu control electronic, kit instalație telefon, computer de bord, scaune față cu reglaj electric și încălzire, volan reglabil pe două direcții, banchetă spate rabatabilă și fracționabilă, retrovizoare exterioare cu reglaj electric, tapițeria din piele Alcantara sau Poltrona Frau).
Luând în considerare aspectul estetic, caroseria în trei volume arată foarte armonios cu design-ul semnat de firma Italdesign, datorită echilibrului foarte bun dintre partea frontală zveltă și partea din spate ușor masivă și rotunjită. Cele mai importante elemente stilistice sunt reprezentate de grila frontală Lancia clasică, care împreună cu farurile trapezoidale mari scot în evidență partea frontală, geamurile laterale curbate, care evidențiază o anumită acuratețe aerodinamică (CX: 0.32) și prin zona portbagajului înaltă cu margini rotunjite și mari grupuri optice verticale.
Dimensiunile exterioare generoase au făcut posibilă obținerea unui interior mare și confortabil. Planșa de bord realizată din poliuretan moale, este elegantă, funcțională și bine construită. Tabloul de bord și consola centrală erau perfect integrate, iar șoferul nu trebuia să depună eforturi pentru a consulta instrumentația sau pentru a ajunge la comutatoare. Instrumentația de bord dispunea de o grafică clară, lizibilă și completă pentru categoria din care face parte modelul. Nivelul finisajelor era ridicat, atât pentru calitatea materialelor utilizate, cât și pentru precizia găsită în ansamblul detaliilor.
Lancia Thema în versiuni speciale mai puțin cunoscute
Motoarele disponibile erau pe benzină cu 4 cilindri de 2L în varianta aspirată (115CP) și turbo (165CP) ambele alimentate cu injecție electronică, V6 de 2.8L (150CP) de concepție PRV (Peugeot Renault Volvo) alimentat cu injecție mecanică și turbo diesel cu 4 cilindri de 2.4L(100CP). În standard era oferită o cutie manuală cu 5 trepte iar opțional pentru motorizarea V6 o cutie automată cu 3 trepte. Realizată pe o platformă dezvoltată în colaborare cuː Alfa Romeo, FIAT și SAAB, Lancia Thema avea unele elemente de structură și mecanice similare cu modelele: Alfa 164, Fiat Croma și Saab 9000, dispunând de: suspensie față-spate independentă McPherson, sistem de frânare servoasistat prevăzut cu discuri, cele din față ventilate și sistem antiblocaj ABS opțional (o premieră pentru un model de producție italiană) și direcție cu cremalieră, servoasistată.
La Salonul Auto de la Torino din 1986 are loc lansarea versiunii sportive Thema 8.32 și a variantei de caroserie break denumită Station Wagon precum și a celei de timp limuzină și care primea numele de Limousine. Thema 8.32 rea oferită exclusiv în varianta berlină și avea echipat un motor V8 de 3.2L dezvoltat de constructorul Ferrari și care beneficia de distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru iar alimentarea cu injecție electronică Weber – Marelli. Motorul dezvolta 215 CP și permitea performanțe de înalt nivelː viteza maximă 240 km/h și accelerație 0-100 km/h în 6.8 secunde fiind totodată cel mai performant automobil de serie cu transmisie față. Thema 8.32 se deosebea la exterior prin grila frontală cu design specific, jantele de 15 țoli din aliaj cu design elaborat și eleronul spate reglabil electric manual sau automat în funcție de viteză – o premieră pentru un model de serie, iar la interior prin planșa de bord cu design elaborat, volanul sport, finisările de lemn și piele precum și prin dotările de înalt nivel standard precumː climatizarea automată, scaunele față cu reglaj electric, încălzire și memorarea poziției, computer de bord, regulator de viteză, sistem electric de rabatare a tetierelor spate, tapițeria din piele Alcantara sau Poltrona Frau, radio casetofon stereo. Sistemul de frânare era prevăzut standard cu ABS, direcția dispunea de servoasistare vaiabilă (servotronic), iar suspensia dispunea opțional de amortizoare reglabile electronic cu două programeː sport și confort. Thema Station Wagon dispunea de o elegantă caroserie semnată de carosierul Pininfarina, un portbagaj variabil cu o capacitate cuprinsă între 550 și 1600 dmc și care era propusă cu aceleași motorizări ca și berlina cu excepția celui V8 de 3.2L care echipa versiunea de top 8.32. Varianta Limousine beneficia de un un ampatament și o lungime majorate cu 30 cm și de unele dotări specifice și era oferită în exclusivitate cu motorul V6 de 2.8L (150CP).
Cu ocazia edției din 1988 a Salonului Auto de la Paris este lansată a doua serie a modelului Thema. Aceasta beneficia de o parte frontală restilizată, unele retușuri la detaliile de la exterior și interior iar la partea mecanică au fost aduse unele îmbunătățiri. Motorul pe benzină de 2L dispunea acum de distribuție cu 4 supape pe cilindru dezvoltând 150 CP în varianta aspirată și 185 CP în cea turbo, cel V6 de 2.8L era alimentat cu injecție electronică iar turbo diesel-ul de 2.4L este înlocuit cu unul de 2.5L care furniza 115 CP. În același timp au fost introduse dotări suplimentare: sistem de reglare automat al amortizoarelor pentru motorizările ″4 în linie″ și V6, scaune față cu memorarea poziției, centuri de siguranță față reglabile pe înălțime, retrovizoare exterioare pliabile și încălzite electric, geamuri Solextra, spălătoare pentru faruri, parasolar electric pentru lunetă. La finalul aceluiași an este stopată producția variantei Limousine.
Modelul Dedra din clasa medie superioară de la Lancia serbează 30 de ani
Salonul Auto de la Paris din 1992 aduce lansarea celei de-a treia serie a modelului Thema care a beneficiat de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic. De asemenea au fost introduse noi niveluri de echipareː LE, LS și LX. Tot acum a fost introdus în premieră pe un automobil de producție italiană dispozitivul de protecție tip airbag pentru șofer, oferit opțional sau în standard în funcție de nivelul de echipare. Gama de motorizări a beneficiat de unele update-uri, astfel motorul pe benzină de 2L aspirat furniza acum 155 CP mulțumită sistemului de conducte de aspirație cu lungime variabilă, cel supaalimentat beneficia de sistem overboost cu două nivele și dezvolta 205 CP permițând un sprint de la 0 la 100 km/h în 7 secunde și o viteză maximă de 230 km/h iar V6-le de 2.8L de origine PRV este înlocuit cu un V6 de 3L(171CP) de concepție Alfa Romeo care asigura o viteză maximă de 220 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8.5 secunde. În același an este stopată producția versiunii sportive Thema 8.32, comercializată în 3.520 de unități.
În noiembrie 1994 modelul Thema este înlocuit cu modelul Kappa, producția totală fiind de peste 370.000 de exemplare din care 20.313 în varianta Station Wagon. Cotațiile actuale variază în funcție de anul de fabricație, motorizare, kilometri rulați și binențeles starea . Acestea pornesc de la un minim de 1.400 euro în cazul versiunilor cu motorizare turbo diesel sau 2L pe benzină aspirat și pot ajunge și la 25.000 euro în cazul versiunii sportive 8.32 aflată într-o stare perfectă.
Foto: Lancia