Dezvoltat pornind de la platforma denumită Tipo 3, aceeași cu cea a modelelor Fiat Tipo și Tempra, Alfa Romeo 155 și Lancia Delta II, modelul Dedra din clasă medie superioară de la Lancia avea ca obiectiv în urmă cu 30 de ani, înlocuirea modelului de succes Prisma.
Pentru adevărații pasionați ai mărcii italiene care consideră ca modele originale doar acelea lansate înainte de 1969, anul în care concernul Fiat a achiziționat compania din Torino, modelul Dedra nu a fost considerat la debutul său pe piață un model 100 % de concepție Lancia.
Și totuși e un model original Lancia
Pentru toți ceilalți, clienți tradiționali Lancia, modelul Dedra este cu siguranță, un produs original Lancia, lucru confirmat și de vânzări. În plus, modelul Dedra a fost fabricat, cel puțin în prima perioadă a carierei sale la istorica și celebra fabrică de la Chivasso din apropierea orașului Torino(care din păcate și-a încheiat activitatea si unde au fost fabricate modele celebre precum Flavia, Fulvia, Beta si 2000) si beneficia de finisări de calitate precum și de un design original și elegant. De luna trecută, modelul Dedra se încadrează conform legislației europene și binențeles celei din țara noastră la categoria automobilelor istorice. Nu este ușor să găsim exemplare în stare perfectă inclusiv în țările occidentale iar avantajul îl reprezintă prețurile încă destul de scăzute, cuprinse între 1.800 și 6.000 de euro, în funcție de versiune.
Lansat într-un moment excelent
Succesor al modelului Prisma, modelul Dedra este un proiect ambițios al super-managerilor concernului Fiat: Cesare Romiti și Vittorio Ghidella. Deja din anul 1986, dezvoltarea prioectului se afla într-o etapă foarte avansată. Tipo 3 (acesta este numele proiectului) a trecut cu brio testele preliminare iar ulterior a fost supus unor teste de anduranță pentru pre-producție. Conceput într-o perioadă de succes în competițiile auto în special în WRC pentru Lancia, care la mijlocul anilor ’80 reușea vânzări excelente cu 225.000 de exemplare pe an, noul model de clasă medie superioară premium al Grupului Fiat va întregistra un succes commercial inclusiv pe celelalte piețele europene.
Un nume neașteptat
Denumirea definitivă, Dedra, era una considerată ca fiind una fictivă. Departamentul de marketing Lancia din acea perioadă intenționa să reflecte „geometria puternică și elegantă a liniei”. Însă va dura ceva timp pentru ca aceasta să fie acceptată de clienți, în special din cauza foneticității sale.
Stil nou și original
Linia caroseriei este rezultatul colaborării dintre studiourile de design Fiat, responsabile inclusiv pentru designul Lancia și Institutul torinez IDEA și se identifică imediat cu un produs Lancia, datorită grilei frontale clasice inspirată de modelul din clasa superioară contemporan Thema, restilizată și care părea mai „lejeră”. Partea frontală înclinată, mânerele portierelor integrate în linia caroseriei, montantul spate lat, luneta foarte înclinată(putea fi dotată opțional cu ștergător – o premieră pentru un automobil în 3 volume), al treilea volum înalt al caroseriei care garanta un portbagaj de circa 500 dmc și blocurile optice trapezoidale se numără printre celelalte caracteristici originale ale modelului Dedra. Pe lângă acestea merită menționat și coeficientul aerodinamic cu o valoare excelentă de 0.29, cel mai bun din clasa respectivă la acel moment.
Un model Thema mai mic
Platforma tehnică se baza pe același principiu de construcție ca și modelul de succes Fiat Tipo lansat în 1988 și care va sta la baza altor modele din grup, cum ar fi Fiat Tempra, Alfa Romeo 155 și Lancia Delta II. Cunoscut printer pasionații brand-ului Lancia sub numele de „Thema mică”, Dedra dispune de un habitaclu similar cu cel al modelului Thema, cu care de fapt împărtășește stilul și confort de la interior. De dimensiuni normale pentru clasa medie superioară din acea perioadă(Lxlxh 4.34×1.70×1.43m), ușor manevrabil și cu un confort ridicat la rulare, modelul Dedra beneficia la momentul lansării de o gamă de motorizări cu 4 cilindri compusă din trei unități pe benzină 1.6L(90CP), 1.8L(110CP) și 2L(120CP)110 CP, toate alimentate cu sistem de injecție electronica precum și un turbo diesel de 1.9L(92 CP). Propulsorul pe benzină de 1.6L dispunea de distribuție cu un singur ax cu came în chiulasă în timp ce celelalte motoare aveau distribuție cu două axe cu came în chiulasă. Motoarele erau associate cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte iar pentru motorul pe benzină de 2L era oferită optional cu cutie automata cu 4 trepte.
Soluții tehnice avansate
Suspensia spate independentă, frâne pe disc pe toate cele patru roti, cele din față ventilate pentru propulsoarele de 1.8 și 2L plus dispozitiv antblocaj ABS de ultimă generație oferit opțional pentru toate motorizările și direcție cu servoasistare variabilă în funcție de viteză în standard(opțional pentru propulsorul de 1.6L) sunt celelalte caracteristici tehnice principale. La interior, în cazul motorizărilor de 1.8 și 2L în versiunea de echipare LX, clienții puteau opta pentru dotări electronice sofisticate de ultimă oră precum: controlul automat al climatizării cu indicarea digitală a temparaturii, instrumente de bord cu afișaj digital și cristale lichide sau check control cu diferite funcții. Pe lângă acestea, în funcție de nivelul de echipare erau oferite dotări mai rar întâlnite la modelele din clasa medie superioară precum: scaunele față reglabile electric, trapă cu acționare electrică, retrovizoare exterioare cu reglaj electric și încălzite, centuri de siguranță spate reglabile pe înălțime sau parasolare pentru lunetă.
Interior realizat la nivel înalt
Interiorul Lanciei Dedra prezintă finisări cu materiale de calitate precum tapițeria din piele naturală sau Alcantara, elemente din lemn, dar și unele accesorii de confort standard precum geamurile față acționate electric, închiderea centralizată a portierelor și portbagajului, volanul reglabil pe două direcții, cotiera centrală față sau torpedoul securizat. Cea de-a doua serie din 1992 are ca noutăți introducerea versiunilor sportive HF turbo și Integrale ale căror motoare de 2L turbo dezvoltau 165 și respectiv 180CP și care vor fi urmate în 1994 de un restyling cu îmbunătățiri de ordin stilistic, tehnic, siguranței și confortului, concomitent cu lansarea variantei break denumită Station Wagon. Acesta a fost urmat de două ușoare facelift-uri în 1996 și 1998 când au fost introduse noi motorizări pe benzină de 1.6 și 1.8L având distribuție cu 4 supape pe cilindru și noi dotări de siguranță și confort. Cariera modelului Dedra se încheie în anul 1999 cu un număr de peste 400.000 de exemplare produse în fabricile de la Chivasso și Rivalta.
Foto: Lancia