Alfa Romeo GTV, un model cu personalitate

După aproape zece ani de la ieșirea din fabricație a modelului Alfetta GT/GTV, la Salonul Auto de la Geneva din 1995, Alfa Romeo a luat prin surprindere pasionații brandului prin prezentarea spectaculosului său model de tip Gran Turismo – GTV.

Cu noul model denumit simplu GTV(Gran Turismo Veloce) s-a dorit readucerea în memorie acelui model omonim, care reprezenta evoluția maximă a modelului Giulia GT și care reușise să cucerească din plin inimile alfiștilor.

Comparații de stil

În cazul modelului de față, design-ul nu mai aparține lui Bertone, ci lui Pininfarina în colaborare cu Centro Stile Alfa Romeo care a creat forme elegante, fluidizate și aerodinamice care predominau față de cele musculoase și agresive dar în același timp cu o încărcătură puternică de personalitate. Cu acest stil original, mulți etuziaști Alfa au comparat noul model  GTV cu modelul Giulietta Sprint Zagato creat de carosierul Zagato în a doua jumătate a anilor ’50.

O soluție experimentată pe un prototip

Cei mai cunoscători în domeniul designului auto pot remarca asemănarea evidentă, estetică, dacă nu și funcțională, a așa-numitului ″cofango″, singurul element din material compozit care integrează capota și aripile față și pe care se află orificiile pentru faruri. Aceeași soluție a fost deja aplicată pe prototipul Audi Quartz cu mecanică Audi Quattro, creat tot de Pininfarina în 1981 și semnat de Enrico Fumia.

Arată aproape ca un hardtop

Alte aemănări reparcate sunt: așa zisul scudetto(scut frontal) Alfa, care iese în evidență pe partea din față și a carei grilă reflectă conformația grilei modelului de competiție 159 din 1951 și care o face mai decisivă. Apoi sunt părțile laterale în formă de pană, subliniate de profile adânci, asemănătoare cu cele ale prototipului Audi Quartz, care ăn acest caz, au o estetică diferită și mai agresivă și care separă pavilionul de caroserie mașinii spre partea din spate atât de mult încât pare asemănătoarea cu cea a unui hard top.

Un design foarte personal

Partea frontală cu cele 4 faruri rotunde și panourile laterale ale modelului GTV se regăsesc pe concept car-ul Protèo, prezentat de Alfa Romeo la Salonul Auto de la Geneva din 1991 și care prefigura un model succesor al celebrului și longevivului Spider lansat în 1966. În ceea ce privește partea din spate trunchiată se poate spune că aceasta are un stil cu totul original și personalizat.

Nu poate trece neobservat

La apariția sa în 1995, Alfa Romeo GTV puteate fi caracterizată astfel: ”o mașină unică, la volanul căreia este imposibil să treacă neobservată, în special pentru caracteristicile foarte marcate și particulare ale caroseriei, atât de intrigant încât să facă să întorci capul după ea chiar și în cazul celor mai puțini sensibili la farmecul mașinii „.

Motor aspirat și turbo

Tehnic vorbind, trebuie remarcat imediat că soluția tehnică aplicată în cazul modelului GTV este cea cu tracțiune față și cu motor amplasat transversal, care nici nu putea fi altfel pentru un model Alfa Romeo din anii ’90 mai ales că platforma tehnică era cea denumită Tipo 2 utilizată pe modelele din clasa medie ale grupului Fiat. Motoarele disponibile pentru debut au fost un ″4 in linie″ de 2.0L Twin Spark 16V(150 CP) care permitea o viteză de 215 km / h și un V6 de 2L Turbo(200CP) capabil să imprime o viteză maximă de până la 235 km / h.

Gamă de motoare extinsă

În noiembrie 1996 gama de motorizări a fost extinsă cu o unitate V6 de 3L(220 CP) cu 24 supape asociată cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte și care permitea viteze superioare de 240 km / h. Merită menționată ca noutate absolută pentru un model de producție italiană, suspensia spate de tip multibraț compusă din cinci brațe și fixate pe un cadru auxiliar, ceea ce conferă acestui coupe un comportament excelent, fără să a fie nevoie să se recurgă la calibrări prea rigide ale trenului de rulare.

Evoluție continuă

Alfa Romeo GTV din prima serie produsă până în 1998, a înregistrat un success notabil iar începând cu cea de-a doua serie, producția de la fabrica Arese Alfa Romeo este transferată la fabrica Pininfarina de la Grugliasco. În vara anului 2000 beneficiază de unele îmbunătățiri de ordin stilistic, tehnic(introducerea motorului de bază 1.8L Twin Spark – 144CP) și la echipamentul de dotări iar așa numita serie FL lansată în 2003 este caracterizată de noua parte frontală stilizată de Giugiaro cu așa numitul scudetto Alfa de dimensiuni majorate dar și de apariția în gama de motorizări a unei unități V6 de 3.2L cu 24 supape(240CP) și care permitea o viteză maximă de 250 km/h.

Alegerea potrivită

Din ce în ce mai rar văzut astăzi circulând pe străzile orașelor europene, Alfa Romeo GTV se găsește destul de ușor de vânzare la prețuri care nu depășesc 6.000 de euro iar pentru cele aflate într-o stare impecabilă și puțin rulate în jur de 10.000 euro. Unele exemplare au adesea motorul prea mult exploatat și uneori convertit cu instalație de alimentare GPL cu gaz. Recomandate sunt versiunile echipate cu motoarele în 4 cilindri destul de robuste și potrivite pentru imaginea Alfa Romeo. Pe de altă parte, cele cu motoare V6 sunt întâlnite destul de rar la vânzare și din acest motiv sunt percepute prețuri aprope duble de către proprietari.

Foto: Alfa Romeo; Arhivă