Dacă versiunile normale erau elegante și rafinate, cele speciale realizate în puține exemplare erau considerate adevărate obiecte de colecție. Acest lucru demonstrează că în zilele noastre modelul italian Lancia Thema este încă o referință printre modelele din clasa superioară din anii ’80.
Versiunile speciale în atenția colecționarilor
Exclusivă și prestigioasă, fără nici o constrângere față de modelele germane din același segment, Lancia Thema a marcat o perioadă importantă la mijlocul anilor ’80 și începutul anilor ’90 fiind modelul ideal pentru deplasările politicienilor și înalților oficiali din administrația publică a Italiei. De asemenea, a fost un model ales inclusiv de cei care aparțineau elitei și care vroiau să iasă în evidență la volanul unui automobil cu personalitate. În zilele noastre, Thema este unul dintre cele mai apreciate modele Lancia de către entuziaști din perioada în care producătorul torinez făcea parte din grupul Fiat fiind realizată pe platforma Tipo 4, aceeași cu cea a modelelor Alfa Romeo 164, Fiat Croma și Saab 9000. Modelul italian din clasa superioară de la Lancia este destul de căutat de către colecționari în special pentru versiunile mai luxoase și performante.
Rafinament și exclusivitate
Versiunile speciale ale modelului se bucură de o atenție deosebită din partea colecționarilor mai ales că, majoritatea dintre acestea au fost fabricate în puține exemplare și pentru care colecționarii par ar fi dispuși să facă aprope orice pentru a intra în posesia lor. Thema a fost încă de la lansare unul dintre cele mai preferate modele pentru așa zisele exerciții de stil ale carosierilor italieni de-a lungul anilor ’80 iar rezultatul acestora a fost aproape întotdeauna un amestec unic de eleganță, rafinament și exclusivitate. În cele ce urmează vom încerca să facem o scurtă trecere în revistă a versiunilor speciale ale celor trei serii produse din modelul Thema(1984-1994).
Spațiul ca prioritate
Cu un ampatament și o lungime majorate cu 30 cm și care se pare că se concentrau în special pe fereastra centrală mica din montantul central, care separa ușa din față de cea din spate. Practic, este imposibil de întâlnit pe stradă o Thema Limousine, dar cu putin noroc această variantă rară realizată în doar 24 de unități în acelasi atelier de la Borgo San Paolo din Torino, acolo unde a fost asamblată inclusiv versiunea 8.32 echipată cu motorul Ferrari V8 de 3L, poate fi găsită la vânzare la cele mai importante saloane auto moto retro. Aceasta avea în dotare un motor V6 de 2.8L(150CP) și dispunea de dotări de înalt nivel precum: instalația de aer condiționat cu control automat, scunele față cu reglaje electrice sau telefonul.
Station Wagon de la Zagato
Când tot mai mulți clienți erau interesați pentru varianta de caroserie break, conducerea de atunci de la Lancia a solicitat carosierilor Zagato și Pininfarina să vină cu proiecte pentru această nouă variantă. Ambii carosieri au realizat în scurt timp câte un prototip de stil care respecta proporțiile variantei berlină proiectată de Giorgetto Giugiaro, dar în cele din urmă a fost ales proiectul dezvoltat de Pininfarina. Versiunea Zagato a fost totuși asamblată într-un lot mic de unități la fabrica din Terrazzano di Rho din apropierea orașului Milano. Această versiune realizată de Zagato se distinge de cea de serie produsă de Pinifarina prin culoarea neagră a montanților laterali spate ai hayonului care erau practic integrați în geamurile spate, o soluție care conferă o anumită eleganță.
Un exercițiu mai puțin reușit
În atelierul Boneschi, un mic carosier din Cambiago aflat în suburbiile orașului Milano a fost realizată Lancia Thema Coupe. Exercițiul de stil nu prea se potrivește cu proporțiile elegante ale berlinei și al cărui ampatament a fost scurtat în mod corespunzător pentru a se potrivi noului aspect exterior. Culorile propuse pentru această variantă nu au fost nici ele inspirat alese fiind mai puțin sobre, montantul central nu este suficient de lat și linia laterală dintre geamurile spate și portbagaj mai puțin reușită.
Exclusiv pentru clienții germani
Un volan inedit cu patru brațe, o insignă specifică pe grila frontală precum și unele dotări suplimentare au fost suficiente pentru a căpăta statutul de serie specială „Scuro”, vândută exclusiv pe piața germană. Din această versiune, în afară de motorul pe benzină de 2L cu 8 supape și faptul că a fost disponibilă doar în a doua serie, alte detalii nu se cunosc.
Un ″Style″ aparte
Marca „Style”, creată de carosierul torinez Coriasco, caracterizează o serie întreagă de automobile exclusive, inclusiv Lancia Thema. „Prestigiul, eleganța și rafinamentul în detalii sunt caracteristicile Thema Style”: acestea sunt cuvintele esențiale din în broșura de prezentare distribuită de atelierul din Pianezza. Echipamentul de dotări disponibil atât pentru berlină cât și pentru break, s-a remarcat prin tapițeria din piele specifică, finisările din lemn suplimentare și jantele din aliaj cu design elaborat.
Foto: Lancia; Arhivă