Când ne gândim la automobilele cu motorul spate răcit cu aer, ne vin imediat în minte Volkswagen sau Porsche. Şi totuşi, marca ce a dat startul acestei specialităţi nu era germană ci cehoslovacă!.Tatra – constructor mic, istorie remarcabilă.
O istorie mai puțin cunoscută
Când ne gândim la automobilele cu motorul spate răcit cu aer, ne vin imediat în minte Volkswagen sau Porsche. Şi totuşi, marca ce a dat startul acestei specialităţi nu era germană ci cehoslovacă!
Îndrăzneală, originalitate, know-how, elitism, iată, în câteva cuvinte, rezumatul spiritului firmei Tatra care, în ciuda bulversărilor produse de cele două războaie mondiale şi de schimbările politice radicale s-a remarcat, întotdeauna, prin studiile de aerodinamică și prin soluţii tehnice de avangardă. Hans Ledvinka a fost inginerul care a marcat istoria mărcii Tatra prin soluţiile tehnice revoluţionare cum ar fi: şasiul cu tunel central, roţile cu suspensie independentă, motoarele răcite cu aer şi caroseriile aerodinamice.
În cadrul firmei Tatra a fost cultivă permanent originalitate dar una funcţională, fanteziile inutile fiind excluse. Motto-ul firmei s-ar putea rezuma astfel: « Nimic nu este gratuit, doar funcţia creează forma ».
Primele autoturisme
În 1897, marca Nesselsdorf (care va deveni Tatra în 1920) îşi prezintă primul autoturism, modelul Präsident, urmat de Météor care atinge, în 1899, viteza maximă de 82 km/h, extraordinară pentru epoca respectivă.
Skoda 1000 OHC – un model sport mai puțin cunoscut
Imediat produsele mărcii au devenit cunoscute pentru calitatea construcţiei şi fiabilitatea modelelor.
În 1933 apare modelul V570: este vorba despre un autoturism aerodinamic, de mici dimensiuni, cu motor spate răcit cu aer, o adevărată revoluţie. Scopul era dezvoltarea unei maşini populare şi ieftine. În continuare, liderii firmei Tatra decid că structura modernă a lui V570 va servi drept bază la conceperea modelului Tatra77, prima limuzină de mari dimensiuni, cu o caroserie aerodinamică, produsă în serie începând din 1934.
Dezvoltarea modelelor V570 şi Tatra 77 îl va influenţa puternic pe Ferdinand Porsche care va proiecta, mai târziu, Volkswagen-ul Kafer şi primele modele Porsche folosind o logică identică de organizare a compartimentelor automobilului.
Finalul visului
În 1948, producţia firmei Tatra a fost puternic diminuată ca urmare a directivelor noului regim politic, aflat la ordinele URSS. Departamentul autoturisme a fost redus la un simplu furnizor de limuzine pentru nomenclatura partidului comunist dar producţia de camioane a continuat să se dezvolte.
Graţie robusteţii lor legendare, transmisiilor cu patru, şase sau opt roţi motrice şi capacităţii lor de a se deplasa pe terenuri foarte accidentate, camioanele Tatra vor contribui la succesul mărcii, aducându-i şase victorii la Raliul Paris Dakar, în categoria camioanelor, cu pilotul Karel LOPRAIS la volan.
Istoria autoturismelor Tatra se încheie în 1999 cu fabricarea rarei şi exoticei Tatra 700, construită doar în 65 exemplare. De atunci, Tatra continuă să existe producând exclusiv camioane.
Legenda i-a supraviețuit!
Aflat la a 45-a sa ediţie, Salonul Rétromobile (Paris, Franta, 2020.02.05-09) prezintă această mare aventură tehnică în parteneriat cu Muzeul Tatra din Koprivnice (Moravia, Cehia), Muzeul Manoir de l’Automobile, situat în Bretagnia (Franța), şi atelierul Ecorra (specialist ceh al mărcii Tatra).
Anumite exemplare excepţionale ale mărcii Tatra vor fi împrumutate de colecţionari cehi pasionaţi. În acelaşi spaţiu expoziţional, fotograful Vladimir Cettl va deschide porţile sanctuarului modelelor Tatra uitate prin intermediul unei expoziţii de fotografii inedite.
Muzeul din Zlin (Moravia, Cehia) va prezenta imagini şi filme care vor retrasa marile momente ale istoriei acestui constructor ieşit din comun şi le va permite vizitatorilor să descopere bulversanta aventură a doi studenţi cehi, Jiří Hanzelka şi Miroslav Zikmund, ce au realizat turul lumii la volanul unei Tatra 87 între 1947 şi 1950.
De-a lungul acestor patru ani de aventură, cei doi tineri au realizat filme, au redactat articole pentru ziare şi reviste şi, mai ales, au ţinut un jurnal difuzat pe posturile de radio cehoslovace. Cei doi exploratori relatează călătoria cu lux de amănunte. În absenţa lor, însă, regimul politic din Cehoslovacia se schimbă. La 25 februarie 1948 preşedintele Bènes le cedează puterea comuniştilor dirijaţi de Stalin. Noul guvern totalitar le ordonă celor doi aventurieri să revină în ţară. Graţie autonomiei lor financiare, aceştia îşi permit să refuze şi îşi continuă odiseea. Brusc, călătoria lor îşi atinge adevărata dimensiune: îşi dau seama că sunt unica fereastră către lumea exterioară, din acel moment ei fiind ochii poporului cehoslovac. Întorşi în ţară în 1950, Zikmund şi Hanzelka o regăsesc în plin război politic. Sub controlul sever al noului regim îşi publică, în mai multe volume, povestea integrală a călătoriei şi îşi prezintă filmele. Succesul mediatic îi va proteja.
În 1960, cei doi aventurieri reuşesc să-şi continue voiajul. Brăzdează continentul asiatic şi traversează imensele teritorii ale Uniunii Sovietice, luând contact cu numeroasele bogăţii culturale ale zonelor străbătute. Din momentul întoarcerii lor în Cehoslovacia, în 1964, sunt supravegheaţi îndeaproape, deoarece mărturiile lor sunt în contradicţie cu propaganda epocii. În 1968, Jiri şi Miroslav protestează violent împotriva a 500 000 soldaţi ai Pactului de la Varşovia care tocmai le invadaseră ţara şi, imediat, le este interzisă orice ieşire peste graniţă, ca şi orice publicare scrisă sau radiofonică. Jiri Hanzelka şi Miroslav Zikmund își vor continua, însă, lupta apărând dreptul la libertate al poporului lor. Astăzi, Muzeul din Zlin se află în posesia acestor fantastice arhive.