Construit inițial într-un singur exemplar în varianta de caroserie barchetta și apoi în două exemplare în varianta coupe, Skoda 1000 OHC era la sfârșitul anilor ’50, unul dintre cele mai rapide automobile din clasa sport.
Un model Skoda pe care mulți încă nu-l știu
Cu o înălțime sub un metru și cu un parbriz destul de îngust, similar oricărui model sport cu caroserie de tip barchetta, modelul Spoert de la Skoda beneficia de un motor de 1.1L care spre surprinderea multor pasionați reușea să dezvolte 85CP, mai ales că, constructorul ceh era considerat în acea perioadă ca unul axat pe modele tradiționale cu costuri de achiziție reduse și care cu excepția unor cazuri rare, nu dispun de caracteristici sportive. Și totuși, în primăvara anului 1956, producătorul auto din Plzen a construit cu cele mai bune intenții acest model sport tip barchetta, propulsat de un motor cu 4 cilindri de 1.100 cmc capabil să dezvolte o putere de 85CP. O putere destul de ridicată pentru acea perioadă mai ales dacă luăm în considerare dimensiunile și mai presus de toate, greutatea totală de doar 550 kg.
Un model sport est-european capabil să atingă 200 km/h
Motorul a fost dezvoltat până în momentul în care a fost capabil să funcționeze numai cu o benzină specială cu cifră octanică ridiată derivată din cea folosită în aeronautică. Puterea remarcabilă în combinație combinată caroseria ultra ușoară realizată din fibră de sticlă, a permis atingerea unei viteze maxime de 200 km / h.
Un proiect cu totul nou
Spre deosebire de modelele sportive anterioare ale mărcii, 1000 OHC nu au avut șasiul derivat din cel al unui model de serie propriu. Tehnicienii de la Skoda au dezvoltat o structură tubulară de concepție nouă, mult mai ușoară și care conferea automobilului o manevrabilitate excepțională.
Victorie încă de la debut
Prima apariție oficială a modelului 1000 OHC în competiții a avut loc în iunie 1958 când a reușit să obțină prima sa victorie, înregistrată pe circuitul stradal de la Mlada Boleslav atunci pilotul Miroslav Fousek a fost primul care a trecut linia de sosire în acea cursă.
Realizat și în varianta coupe
Pe lângă varianta barchetta, Skoda a mai construit alte două exemplare din modelul 1000 OHC dar în varianta de caroserie coupe realiaztă din aluminiu. Pentru a menține standardele înalte de performanță ale variantei barchetta, eforturile făcute de proiectanți au avut drept scop de a limita pe cât posibil creșterea greutății totale. Astfel, la finalizarea etapei de proiectare, modelul coupe ajungea să cântărească doar 618 kilograme. Din nefericire, ambele exemplare coupe nu numai că nu au participat la nici o cursă, dar au suferit pagube considerabile atât la partea mecanică cât la caroserie în timpul testelor.
Exemplar unic
Experții mecanici și cei specializați pe caroserii ai muzeului Skoda sunt implicați astăzi în reconstrucția unuia dintre cele două modele distruse, în timp ce exemplarul unic în varianta barchetta al modelului 1000 OHC aparține colecției Skoda din Marea Britanie care, ocazional, îl folosește pentru evenimente și întruniri cu vehicule istorice.
Foto: Skoda