Primul model compact R14 de la Renault a serbat 45 de ani

În mai 1976 era lansat primul model din clasa compactă al regiei franceze Renault. Numit R14, modelul compact francez dispunea de o caroserie în două volume tip hatchback cu 4 uși plus hayon al cărui concept și design erau considerate destul de moderne pentru un producător conservator precum Renault. Pe lângă aceste noutăți, Renault 14 avea implementate și unele soluții tehnice avansate precum tracțiunea față, motorul și cutia de viteze poziționate transversal și suspensia spate independentă.

La începutul anilor ’70, conducerea regiei Renault a propus proiectul unui nou model în două volume de tip hatchback în segmentul compact renunțând la soluțiile stilistice și tehnice tradiționale care caracterizau producătorul francez. De la debutul inovativului model Renault 16 din clasa medie superioară, nu a mai fost lansat nici un alt model inovativ ca design și concept dotat cu o astfel de caroserie hatchback cu 4 uși plus hayon. Modelul Renault 12 prezentat în 1969, deși apreciat, nu a fost cu adevărat un exemplu al modernității din punct de vedere stilistic și tehnic pentru pretențiile producătorului francez. Până la urmă, cel care a reușit să mai scoată din anonimat stilul tradițional Renault a fost modelul din segmentul compact Renault 14 dar care nu a avut o carieră prea ușoară datorită unor modele concurente de succes precum Volkswagen-ul Golf, Fiat-ul Ritmo sau Talbot-ul Horizon.

Proiectul viitorului model compact Renault care trebuia să înlocuiască în gamă modelul R6 a debutat în anul 1971 și a fost denumit „Project 121”. Cu acest proiect conducerea producătorului franceză a avut ca prim obiectiv renunțarea la configurația tradițională a caroseriei cu al treilea volum în favoarea uneia mai practice în două volume cu hayon. Chiar și modelele de la baza gamei Renault precum R4 și R5 au adoptat deja această soluție mai practică. În acest caz, viitorul model compact Renault putea umple golul între R5 din clasa mică și R12 din clasa medie superioară.

Noul model compact de la Renault introducea un limbaj stilistic fără precedent, printr-o serie de canoane care au caracterizat stilul automobilelor din deceniul următor. Un prim exemplu de design pentru cei din conducerea Renault pentru viitorul model compact îl reprezenta modelul compact francez de succes Simca 1100, apoi centrul de stil al companiei de stat franceze s-a îndreptat spre un stil mai original.

Pentru dezvoltarea designului modelului R14, proiectanții Renault au decis să utilizeze proiecția virtuală CAD și au acordat mai multă atenție spațiului interior și siguranței pasagerilor. Aerodinamica a jucat, de asemenea, un rol decisiv în definitivarea stilului, caracterizat prin suprafețe cât mai simple și esențiale ale caroseriei, fără elemente decorative care ar fi putut penaliza eficiența aerodinamică.

Partea frontală era caracterizată printr-o grilă dreptunghiulară din material plastic de culoare neagră și faruri de formă pătrată care nu favorizau prea mult personalitatea automobilului. În schimb, partea din spate înaltă și rotunjită se evidenția mai bine prin blocurile optice dreptunghiulare de mari dimensiuni și un hayon de dimensiuni generoase. Mânerele portierelor erau profilate cu linia laterală a portierelor pentru a îmbunătăți rezistența aerodinamică. Renault 14 a fost, de asemenea, una dintre primele automobile l-a care s-a renunțat la marginile din jurul plafonului și montanților, abandonate definitiv în anii ’80.

Renault 14 a fost prezentat oficial la Paris pe data de 25 mai 1976 în Piazza des Invalides în timp ce comercializarea a demarat în luna iunie al aceluiași an.Campania publicitară folosită pentru lansarea automobilului a fost însoțită de o serie de „teasere” care au dezvăluit treptat caracteristicile noului model compact francez. În campania de publicitate, departamentul de marketing de la Renault a comparat formele rotunjite Renault-ului 14 cu cele ale unei pere și care s-a dovedit la acel moment, una neobișnuită și mai puțin inspirată. Modelul nu a fost primit de piață așa cum ar fi trebuit iar campania de publicitate a ajuns să penalizeze imaginea modelului compact Renault, care pentru toată lumea a devenit automobilul cu formă de pară.

Fără a excela la capitolul performanțe, compactul Renault 14 avea ca atu principal practicitatea, necunoscută până în acel moment modelelor din același segment. Astfel, în ciuda dimensiunilor compacte (Lxlxh: 4.025×1,624×1.405 m, ampatament 2.530 m), spațiul din habitaclu era comparabil cu cel al modelului R16 dintr-o clasă superioară în timp ce portbagajul în configurația standard, avea o capacitate de 335 dmc iar cu spătarul banchetei spate rabatabil ajungea la 950 dmc, valori netâlnite până atunci în clasa compactă. Citiți articol complet aici

Foto: Renault