Lansate la comercializare în vara anului 1970, variantele Cabriolet și Coupe ale modelului de clasă medie 304 de la Peugeot beneficiau de un design elegant, finisări de calitate și o parte mecanică robustă. Aceste calități menționate au reușit să dea un impuls de vitalitate în gama de modele ale producătorului auto francez.
Prezentat cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1969, modelul din clasa medie 304 de la Peugeot înlocuia în gamă modelul 204 și reprezenta mai mult o evoluție al acestuia. Astfel, proporțiile și stilul de la modelul 204 au fost menținute, însă designul părții frontale era inspirat de la modelul din clasa medie superioară 504 lansat cu un an înainte în timp ce motoarele aveau capacități mai mari și dezvoltau puteri ușor superioare. Aceasta reprezenta o strategie comercială experimentată deja de Peugeot între anii ’20 și ’30 cu Seria 01 de pe modelele 201 și 301.
Modelele Peugeot care au obținut trofeul Mașina anului
La momentul lansării, gama modelului 304 era compusă din variantele de caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși și break cu 5 uși, ambele cu 5 locuri la interior. Anul următor, la Salonul Auto de la Geneva, gama modelului este completată cu variantele sportive: Coupe și Cabriolet, ambele având interiorul configurat după schema cu 2+2 locuri și la design-ul cărora a contribuit și studiourile Pininfarina.
Diferențiere substanțială între modele
Dacă variantele de caroserie berlină și break ale modelului 304 se orienteau spre un segment superior comparativ cu variantele similare ale modelului 204 fiind comercializate pentru o perioadă în paralel, în cazul variantelor Coupe și Cabriolet, acestea au înlocuit în gamă 204 Coupe și Cabriolet pentru a evita astfel o suprapunere între modele din aceeași categorie, mai ales că platforma tehnică (motor transversal, suspensie independentă pe ambele punți, sistem de frânare mixt cu discuri în față și tamburi în spate și direcție cu cremalieră) și structura au fost preluate cu mici modificări de la modelul anterior.
Comparativ cu variantele precedente ale modelului 204, atât Coupe-ul cât și Cabriolet-ul beneficiau de caroserii cu dimensiuni ușor majorate iar din punct de vedere stilistic se deosebeau în special la partea frontală prin grila cromată de formă dreptunghiulară generos dimensionată, farurile și grupurile optice de concepție nouă, capota motorului și aripile față mai întinse și modernizate. Partea din spate se evidenția prin noile blocuri optice iar interiorul se remarca printr-o planșă de bord de concepție nouă, detalii specifice și noi materiale pentru finisare. La exterior, varianta Coupe beneficia în plus de hayon care facilita accesul la portbagaj iar varianta Cabriolet era oferită opțional cu hard top.
Peugeot – 85 de ani de aerodinamică
Elegante ca stil dar performanțe medii
Modelele sport din gama Peugeot 304 au obținut un bun succes comercial, menținând în același timp calitățile proverbiale de soliditate și confort combinate cu costurile de mentenanță reduse ale modelului predecesor 204, îmbunătățite în acest caz printr-o mecanică mai performantă și finisaje mai rafinate. Variantele 304 Coupe și Cabriolet ofereau doar performanțe medii chiar dacă adoptau un stil mai dinamic și o vocație mai sportivă. Motorul aflat în dotarea celor două variante provenea de fapt de la modelul precedent 204, dar care avea cilindreea majorată de la 1.130 cmc la 1.288 cmc și o putere crescută de la 60 la 65 CP.
Îmbunătățiri la detalii
Pentru a mai compensa din acest neajuns, în aprilie 1972 a fost introdusă versiunea S (Sport) al cărui motor de 1.3L era alimentat cu un carburator dublu corp, dezvolta 75 CP și permitea o viteză maximă de 160 km/h. La exterior, această versiune se deosebea prin grila frontală de culoare neagră realizată din material plastic, jantele cu design specific și elementele cromate suplimentare. În echipamentul de dotări al acestei versiuni erau incluse în standard: turometrul, tetierele și centurile de siguranță față. Un an mai târziu, modelul beneficiază de un facelift ce a vizat în special interiorul prevăzut cu o nouă planșă de bord, unele detalii de la exterior și echipamentul de dotări.
În iulie 1975, producția celor două variante Coupe și Cabriolet ale modelului 304 este stopată, numărul total de exemplare fiind de 60.186 și respectiv 18.647.
Foto: Peugeot