VW Karmann Ghia: automobilul german cu aer italienesc

Carrozzeria Ghia a croit hainele unora dintre cele mai frumoase automobile clasice din lume.

DeTomaso Pantera, Dual Ghia, Fiat 8V Supersonic, Maserati Ghilbi sau Fiat Jolly. Ca să nu mai vorbim de numeroase concepte și de câteva Ferrari-uri speciale din anii ’50. Toate au caroserii Ghia. Ei bine, dacă aducem vorba despre Ghia într-o discuție oarecare, probabil cu siguranță marea majoritatea se va gândi la cu totul altceva: Volkswagen Karmann Ghia.

În timp ce majoritatea automobilelor VW sunt fermecătoare prin simplitatea lor, Karmann Ghia este altceva. Nu contează că în esență este doar un Beetle cu haine mai scumpe. Ghia are forme specifice italiencelor.

Înainte ca Volkswagen să devină emblema oficială a celor din cultura hippie și înainte de campania publicitară “Think Small”, imaginea VW era asociată cu ideea de ieftin și economic. Asta trebuia să se schimbe și așa a apărut Ghia.

Totul a început în 1953, cu o platformă modificată de Beetle. Designerii Ghia au elaborat un prototip care arăta ca o versiune redusă a conceptului Chrysler d’Elegance din anul precedent. Karmann, aflat în Osnabrück, era deja în contract cu VW pentru a construi Beetle cabriolet. El a construit mai multe automobile, astfel că a fost selectat pentru a construi noul VW.

Karmann Ghia, denumit intern Type 14, a debutat în SUA cu un preț mai mic de 2400 de dolari (aproximativ 22,600 $ astăzi). Asta înseamna puțin mai mult decât un Beetle, fiind un automobil accesibil. Varianta cabriolet s-a alăturat gamei în 1958. În ciuda faptului că era un automobil produs în masă, caroseria era specială și în mare parte lucrată manual.

Frumusețea nu a fost niciodată pusă la îndoială, însă performanțele nu erau ridicate. Fiind un pic mai mult decât un Beetle pe dedesubt, Ghia a început cu 30 de cai putere și nu a depășit 60.

Volkswagen, fără să îi fie frică sa râdă de ei înșiși, a fost primul care a recunoscut lipsa de viteză a lui Ghia. În anul ’60 a apărut o reclamă cu o Ghia pregătită de curse, cu dungi și numere, cu un titlu simplu: „You’d lose”. Dar măcar ai pierde cu un automobil cu adevărat frumos.

Ghia este un automobil distractiv de condus pe un drum drept, dar forma sa sexy, specifică italiencelor, a fost cea care i-a adus cu adevărat succes. Cu toate acestea, Ghia nu se încadrează exact în nicio categorie. Prea rar ca să fie un automobil de lux. Prea mic pentru a fi un automobil de familie. Prea lent prea a fi un automobil sport. Dar, indiferent de toate acestea, Ghia era frumoasă. Și a fost mai populară decât se aștepta.

Toate automobilele răcite cu aer, în principal Porsche, au revenit în stil într-un mod foarte important în 2014 – 15. Deși Karmann Ghia nu are performanțele unui Porsche, ele sunt fabricate cu ingrediente similare. Astfel, Ghia a devenit foarte căutată astăzi printre iubitorii air-cooled.