În urmă cu 55 de ani la Salonul Auto de la Geneva, producătorul auto italian Alfa Romeo a surprins atât presa cât și publicul prin lansarea noului său model cabrio-spider care pentru o perioadă scurtă a purtat și denumirea Duetto. Modelul cabrio italian s-a impus repede în segmentul său datorită designului fascinant semnat de Pininfarina, performanțelor și comportamentului sportiv.
Succesul comercial înregistrat de modelul din clasa medie Giulia lansat în 1962 și urmat de varianta coupe Giulia GT în anul următor, a determinat conducerea Alfa Romeo să completeze rapid gama cu varianta de caroserie cabrio, pentru a profita la maximum de momentul comercial favorabil. Pentru dezvoltarea variantei cabrio a fost solicitat carosierul Bertone, care îm cursul anului 1964 a finalizat prototipul denumit GTC care dispunea de 4 locuri la interior și proiectat de designerul Giorgetto Giugiaro aflat atunci la început de carieră. Varianta pentru producția de serie a debutat la Salonul Auto de la Torino din 1964 iar fabricația acesteia i-a revenit carosierului italian Touring.
Reacția mai puțin favorabilă pe piață a noului Alfa Romeo Giulia GTC, a forțat conducerea producătorul milanez să găsească o soluție alternativă. Schimbarea de curs a fost drastică, determinată, de asemenea, de faptul că potențialul de producție al carosierului Bertone a fost aproape complet absorbit de comanda semnată cu FIAT pentru producția modelului 850 Spider și că, carosierul Touring se găsea într-o situație financiară nefavorabilă care a condus în scurt timp la închiderea acestuia după ce a reușit să producă un număr de doar 1.008 unități Alfa Giulia GTC.
Pentru dezvoltarea unui nou model cabrio de această dată cu doar două locuri, în anul 1965 a fost solicitat celălalt mare carosier italian, Pininfarina. Anterior, carosierul piemontez fusese contactat de conducerea Alfa Romeo pentru realizarea unor serii de concepte stilistice interesante bazate pe partea mecanică a modelului competițional 6C 3000 CM construit în anul 1953. Primul dream car din această serie a fost Superflow I cu aripi față si plafon realizate din plexiglas și aripioare spate și prezentat la Salonul Auto de la Torino din 1956. Acesta a fost urmat în 1957 de Superflow II cu aripi față convenționale din tablă, Superflow III din 1959 cu caroserie cabrio-spider și fără aripioare spate, și în final Superflow IV din 1960 cu plafon din plexiglas și partea din spate rotunjită. Toate cele patru concepte erau bazate pe același cadru și cu aceeași linie stilistică de bază.
Pornind de la această bază stilistică, un grup de designeri din cadrul studiourilor Pininfarina, condus de Aldo Brovarone și supravegheat de Franco Martinengo, a creat schița care a obținut consimțământul imediat al conducerii Alfa Romeo. Calea evolutivă a rafinamentului tridimensional, de la machetă la prototipul final, trecând prin construcția machetei caroseriei la scară reală, a fost urmărită în mod constant de Battista Pininfarina, care și-a adus contribuția personal la zeci de mici schimbări care au fost decisive pentru a ajunge la capodopera formală reprezentată de Duetto, modelul cabrio-spider de la Alfa Romeo și care a intrat în producție la fabrica Pininfarina din Grigliasco din apropierea orașului Torino.
Modelul cabrio-spider italian a reprezentat practic, ultimul automobil creat sub egida marelui designer torinez care a decedat la câteva săptămâni după prezentarea oficială al lui Alfa Romeo Duetto, care a avut loc pe data de 10 martie 1966 la cea de-a 36-a ediție a Salonului Auto de la Geneva. La standul producătorului italian, noul model s-a făcut rapid remarcat în fața jurnaliștilor și publicului datorită designului senzațional și original inspirat din cel al concept car-ului Superflow IV din 1960 dar și performanțelor interesante anunțate de conducerea Alfa Romeo. Citiți articol complet aici
Foto: Alfa Romeo; Arhivă;