Chevrolet-ul Corvette care este considerat modelul sport iconic american și totodată primul model sport de producție americană, a ajuns la a 65-a aniversare. Istoria Corvette începe pe 17 ianuarie 1953 când producătorul auto american Chevrolet a prezentat cu ocazia evenimentului General Motors Motorama de la New York, prototipul unui model sport denumit XP-122 având un design cu influențe stilistice europene. Prototipul a fost atât de bine primit de către public încât conducerea companiei americane a luat decizia producerii în serie limitată a modelului roadster de două locuri.
Producția modelului a demarat pe 30 iunie 1953 la fabrica din Flint (Michigan), acesta fiind denumit Corvette (C1) iar designul caroseriei care era unul personalizat și ușor avangardist avea partea frontală dominată de grila față de dimensiuni generoase și ornată cu crom, farurile cu protecție aerodinamică similare medelelor europene de competiție contemporane și parbrizul panoramic. Interiorul era dominat de planșa de bord și instrumentarul care aveau un design inspirat din aviație și care crea o atmosferă avangardistă. Caroseria era realizată din fibră de sticlă în timp ce pentru propulsie a fost ales un motor cu 6 cilindri în linie de 3.9L care dezvota 150 CP și era alimentat cu 3 carburatoare. Acesta permitea performanțe ridicate pentru acea perioadă: viteză maximă 172 km/h și accelerație 0 -100 km/h în circa 12 secunde. Puterea motorului era transmisă către roțile din spate prin intermediul unei cutii de viteze automată cu două rapoarte tip Powerglide. Suspensia față era independentă cu brațe transversale și arcuri elicoidale iar cea din spate era prevăzută cu axă rigidă, brațe longitudinale și arcuri lamelare în timp ce sistemul de frânare era dotat cu tamburi. Cu acest model, conducerea de la Chevrolet dorea să mărească gama de modele din showroom-urile lor, însă Corvette s-a dovedit atât de popular, încât constructorul de american a renunțat la producția limitată stabilită inițial în favoarea unei producții de mare serie.
În 1954, producția modelului este transferată la fabrica din St. Louis(Missouri) și sunt oferite noi variante de culori pentru caroserie iar motorul furniza 155CP. Un an mai târziu este introdus în premieră motorul V8 ″small block″, în acest caz cu capacitatea de 4.3L și care furniza 195 CP precum și o cutie de viteze manuală cu 3 trepte ca opțiune.
Modelul din 1956, beneficia de o caroserie restilizată, cea mai importantă noutate fiind adusă la partea din spate care dispunea de o linie rotunjită și de blocuri optice cu un nou design iar cutia de viteze manuală cu 3 trepte devine dotare standard. Tot în 1956, Corvette-ul își face debutul în competițiile automobilistice, motorul V8 ajungând după unele modificari să dezvolte 255 CP. În același timp au fost propuse în premieră opțiuni precum: geamurile acționate electric, sistemul de acționare hidraulică a soft-top-ului și radioul cu tranzistori.
În 1957 este oferită ca opțiune cutia de viteze manuală cu 4 rapoarte iar printre opționale figurau: sistemul de frânare și suspensia îmbunătățite, precum și jantele de 15 țoli, toate derivate din varianta de competiție. De la jumatatea lui 1957 era disponibil opțional sistemul de alimentare cu injecție (soluție tehnică foarte rară la acea perioadă), puterea motorului ajungând la 283 CP. Un an mai târziu, Corvette C1 beneficiază de unele restilizări atât la exterior cât și la interior, principala noutate la exterior fiind apariția farurilor duble.
În 1960, grație alimentarii cu un nou sistem de injecție, puterea motorului ajunge să furnizeze 315 CP iar un an mai târziu, partea din spate a caroseria a fost restilizată și sunt introduse patru blocuri optice rotunde. Doi ani mai târziu, motorul V8 “small block” de 4.6L este înlocuit cu unul de 5.3L oferit în patru versiuni diferite de putere.
La sfârșitul anului 1962 este prezentată a doua generație a modelului Corvette (C2), cunoscută și ca Sting Ray. De la debut, modelul a fost disponibil în premieră și în varianta de caroserie coupe care dispunea de un design în stil fastback, spectaculos, atent studiat aerodinamic și ușor agresiv. La exterior, ca elemente distinctive merită amintite: luneta din două segmente „Split-Window”(varianta coupe) și farurile duble escamotabile. Interiorul avea un stil personalizat denumit batmobile având planșa de bord în formă de semicerc dublă. Dezvoltat pe o platformă nouă, C2 beneficia de suspensie spate independentă și opțional de sistem de frânare cu discuri pe față. Motorul disponibil era un V8 “small block” de 5.4L care dezvolta între 250 și 375CP în funcție de tipul de alimentare. În standard era oferită o cutie de viteze manuală cu 3 trepte iar opțional una manuală cu 4 trepte sau una automată cu două trepte. Ca dotări opționale au fost introduse: instalația de aer condiționat, direcția servoasistată, radio-ul FM, coloana de direcție telescopică, galeria de evacuare laterală și hard top-ul.
În 1965, versiunea de top Sting Ray este echipată cu o nouă motorizare V8 ”big block” de 6.5L care grație sistemului de alimentare cu injecție, dezvolta 425 CP. Tot în acel an, discurile de la sistemul de frânare pe ambele punți devin dotare standard cele din spate fiind de tipul ″in board″. Un an mai târziu, Sting Ray beneficiază de un nou propulsor V8 ”big block” de 7L care furniza în funcție de sistemul de alimentare între 390 și 435 CP. Această ultimă versiune denumită 427 Tri-Power permitea performanțe de top: accelerație 0-100 km/h în 5.9 secunde și viteză maximă 245 km/h.
Către finele lui 1967 este lansată a treia generație a modelului Corvette (C3). Aceasta beneficia de o caroserie cu un design atent elaborat din punct de vedere aerodinamic și ușor agresiv fiind oferită în două variante: coupe-targa cu acoperis detașabil și cabrio având ca elemente distinctive: farurile escamotabile și grila frontală formată din două părți iar pentru fabricarea caroseriei s-a optat pentru materiale compozite. Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a lui C2, Corvette C3 era disponibil cu două motorizări: V8 de 5.4 L ″small block″ care furniza 300 sau 350CP și V8 de 7L ″big block″ care dezvolta în funcție de sistemul de alimentare între 390 și 430CP. Puterea motorului era transmisă în standard unei cutii de viteze manuale cu 3 trepte iar opțional de una manuală cu 4 trepte sau una automată cu 3 trepte. Printre dotările opționale introduse, merită amintite: radio-ul FM stereo, antena electrică sau luneta cu sistem de degivrare.
În 1969 propulsorul V8 de 5.4L este înlocuit cu unul V8 de 5.7L ″small block″ care dezvolta 300 și respectiv 350CP și este lansată versiunea Sting Ray având dotări specifice și propulsor mai puternic (440 CP) care permitea o viteză maximă de 260 km/h. Tot în acel an este fabricat exemplarul cu nr. 250.000 și este lansată versiunea supersport ZL1 dotată cu propulsorul V8 de 7L având blocul motor realizat din aluminiu și care grație unor modificări furniza 460 CP. Acesta permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 5.6 secunde și o viteză maximă de 274 km/h.
În 1970 motorul V8 de 7L ″big block″este înlocuit cu nou motor V8 de 7.4 L ″big block″ care dezvolta între 360 și 460 CP. Un an mai târziu, motorul V8 de 5.7 L era oferit într-o nouă gamă de versiuni care dezvoltau între 210 și 270 CP.
În 1974 este realizat un facelift major fiind operate ample restilizari atât la exterior cât și la interior și sunt introduse noi bare de protecție deformabile la impact de până la 8 Km/h. În același timp au fost aduse unele îmbunătățiri de ordin tehnic și au fost introduse dotări suplimentare ca: jantele din aluminium sau oglinda retrovizoare exterioară cu reglaj din interior. Ca motorizare fost păstrat doar V8-ul de 5.7 L care furniza puteri de până la 200 CP.
În 1975 este stopată producția variantei cabrio și este introdus sistemul de alimentare cu injecție și convertizorul catalic la toate motorizările, puterea furnizată fiind între 165-210 CP.
Anul 1978 aduce un un nou facelift pentru C3 care a vizat în special partea din spate care beneficia de o lunetă înclinată tip fastback și interiorul care dispunea de o nouă consolă centrală și un nou tablou de bord. Puterea motoarelor a fost ușor majorată fiind cuprinsă între 185 și 220 CP.
În 1980, C3 beneficiază de o parte frontală restilizată, atent elaborată din punct de vedere aerodinamic. Pentru reducerea greutății, multe elemente ale caroseriei și unele componente ale șasiului erau realizate din aluminiu. În același an, instalația de aer condiționat, geamurile electrice și volanul reglabil devin dotaări standard. Anul următor aduce transferul producției la fabrica din Bowling Green din statul Kentucky.
În 1982 este introdus un nou sistem de alimentare Throttle Body Fuel Injection (TBI), puterea dezvoltată fiind de 200 CP. În același an a fost disponibilă o nouă transmisie automată cu 4 trepte având convertizor de cuplu și este lansată ediția limitată finală Collector Edition.
Pe 3 ianuarie 1983 demarează producția celei de-a patra generație Corvette (C4) care și-a păstrat proporțiile caracteristice, farurile escamotabile și blocurile optice spate rotunde duble, dar a promovat o serie de soluții noi printre care luneta tip hatchback pentru accesul facil la portbagaj și panoul de instrumente digital. În materie de stil, C4 s-a mai remarcat prin design-ul avangardist și aerodinamic (CX:0.34) al caroseriei. C4 beneficia de soluții tehnice avansate precum: șasiul cu elemente din aluminiu, suspensia cu componente realizate din fibră de carbon și sistemul de frânare cu discuri ventilate. Motorul V8 de 5.7 L dezvolta în acest caz 205 CP și era oferit în combinație cu o cutie de viteze automată cu 4 trepte iar opțional cu una manuală cu 4 trepte + overdrive.
În anul 1984 are loc lansarea variantei coupe-targa cu acoperiș detașabil iar un an mai târziu pentru alimentarea motorului este introdus o nouă generație a sistemului de injecție TPI care facilita dezvoltarea unei puteri maxime de 230 CP.
Anul 1986 aduce lansarea variantei de caroserie cabrio și sunt oferite opțional sistemul antiblocaj ABS pentru frâne și controlul electronic al climatizării. Un an mai târziu este prezentată o variantă sportivă special eleborată și fabricată la comandă, denumită Callaway și al carui motor cu dublu turbo dezvolta în primul an de producție 345 CP.
În 1990 modelul beneficiază de un facelift, în același timp fiind introduse dotări noi: airbag-ul pentru șofer și sistemul audio Delco – Bose Gold 200 iar puterea motorului a fost majorată la 250 CP. Tot în 1990 este lansată versiunea ZR-1 al cărui motor dezvoltat în colaborare cu constructorul britanic Lotus beneficia de distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru. Cei 375 CP dezvoltați permiteau performanțe demne de un supercar: viteză maximă 282 km/h și accelerație 0-60 mile/h în 4.4 secunde.
Cu ocazia Salonului Auto de la Detroit din 1997 este lansată a cincea generație a modelului Corvette (C5). De la debut acesta s-a remarcat prin design-ul ușor avangardist și aerodinamic (CX:0.29), performanțele de top (viteza maximă 282 Km/h și accelerație 0-100 km/h în 5 sec.), manevrabilitatea excelentă mulțumită soluției tehnice constructive a transmisiei de tip transaxle care îmbunatățea repartiția maselor dar și prin introducerea în premieră a unor sisteme inovative precum: Head-up display sau Active Handling System. Față de precedenta generație, C5 a crescut în dimensiuni, dar a scăzut în greutate mulțumită introducerii unor panouri pentru caroserie din SMC. Propulsorul V8 de 5.7L dispunea de bloc motor din aluminiu, de o galerie de admisie din material compozit și furniza 345 CP. În standard era oferită o cutie de viteze manuală cu 6 trepte iar opțional una automată cu 4 trepte. Pe lânga varianta coupe, în 1998 s-a alăturat în gamă varianta cabrio iar 1999 varianta coupe-targa.
În 2001 are loc lansarea versiuni mai sportive Z06 al cărui motor dezvolta 385 CP și permitea performanțe comparabile cu cele ale unui supercar: sprint de la 0 la 100 km/h în 4.4 secunde și viteză maximă 300 Km/h.
La Salonul Auto de la Detroit din 2005 are loc lasarea celei de-a șasea generație a Corvette-ului. C6 beneficia de o caroserie cu design atent elaborat din punct de vedere aerodinamic (CX:0.28) oferită în două variante: coupe-targa și cabrio. Spre deosebire de precedenta generație, C6 dispunea de o parte frontală cu faruri fixe în timp ce forma blocurilor optice duble de la partea din spate și linia caracteristică a interiorului au fost păstrate. Dezvoltat pe o platformă complet revizuită a lui C5, C6 dispunea de o motorizare V8 de 6 L(400 CP) care permitea performanțe demne de un supercar: accelerație 0-100 km/h în 4.2 secunde și viteza maximă 310 Km/h. Motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte iar opțional cu una automată cu 6 trepte.
Anul 2006 aduce lansarea versiunii mai sportive Z06 al carui motor V8 de 7 L dezvolta 505 CP și permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 3.8 secunde în timp ce viteza maximă era de 318 Km/h.
În 2008, motorizarea de bază V8 de 6 L este înlocuită cu una V8 de 6.2 L (430CP) iar un an mai târziu este lansată versiunea mai sportivă ZR-1 dotată cu motor V8 de 6.2 L cu dublu turbo care dezvolta 638 CP și permitea performanțe impresionante: viteză maximă 330 Km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 3.5 secunde.
Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la lansarea modelului Corvette, la ediția din 2013 a Salonului Auto de la Detroit este lansată a șaptea generație Corvette, fiind totodată al treilea model care poartă și denumirea Stingray. La exterior, C7 Stingray vine cu un set de blocuri optice spate cu linii ascuţite, cu cel de-al doilea geam lateral și cele patru evacuări poziţionate central. Ca noutăți de ordin tehnic merită menționate: șasiul realizat din aluminiu, capota motorului din fibră de carbon, aripile, uşile şi panourile laterale din spate din materiale composite. La interior au fost introduse consola centrală orientată către şofer şi un display multifuncțional cu diagonala de 8 inci. C7 Stingray era animat de un propulsor V8 de 6.2L(450 CP) ce avea încorporat injecţia directă şi un sistem avansat de ardere. În standard, motorul era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 7 trepte cu sistem Active Rev Matching sau opțional cu una automată cu 6 trepte.
Foto: General Motors