Ce au în comun primele modele break italiene cu modernele și sportivele shooting brake? Am analizat acest lucru cu atenție și se pare că am găsit răspunsul: Alfa Romeo Alfasud Giardinetta, un model aproape uitat și lansat în urmă cu aproape 45 de ani.
Poate că nu toată lumea cunoaște acest lucru, dar așa-numitul shooting break care are o linie foarte sportivă și combină într-un mod reușit volumul util al portbagajului cu spațiul generos al habitaclului asemenea unui break tradițional, a fost inventat de italieni. E suficient să enumerăm: Alfa Romeo Giulietta Promiscua Boneschi, Maserati A6 1500 Pininfarina, Lancia Appia Viotti sau Ferrari 330 GT Vignale care sunt exemple stralucitoare despre modul în care, cu mare succes, cei mai buni carosieri italieni au încercat exerciții de stil pe care suntem obișnuiți să le vedem astăzi în majoritatea cazurilor în gama de modele ale producătorilor germani premium.
Dorința pentru un nou stil
Definirea modelului Alfasud Giardinetta ca shooting brake pare puțin forțată în zilele noastre pentru că aspectul său, este asemănător mai mult cu cel al unei mici camionete. Singura concesie în ceea ce privește sportivitatea, valoare care ar trebui să fie esențială pentru fiecare Alfa Romeo, este parte frontalș joasă și profilată, similară variantei berlină în două volume a modelului. Dar la o privire mai atentă, Alfasud Giardinetta, continuă tradiția unui fenomen care a demarat cu 15 ani mai devreme odată cu lansarea modelului Fiat 500 Giardiniera.
O realizare exclusivă
Dar să ne întoarcem la Pomigliano acolo unde Alfasud a fost proiectat. De la fabrica din sudul Italiei, la începutul anilor ’70, piața aștepta un nou model Alfa Romeo și, mai presus de toate, accesibil chiar și pentru acei clienți pentru care nu-și permiteau încă un model Alfa. Proiectul modelului a fost unul revoluționar: tracțiune pe roțile față, motor cu boxer cu 4 cilindri răcit cu apă și cu habitaclul cel mai spațios din categoria sa. Însă problemele legate de calitate, pe lângă cele legate de gestionarea dificilă a instalațiilor de producție și a lucrătorilor, au compromis afirmarea deplină a modelului cel puțin dintr-un punct de vedere al percepției produsului.
O variantă nouă în gamă
Într-o încercare de a extinde gama modelului și de a pătrunde într-un nou segment al pieței cu un automobil multifuncțional, mai versatil și mai spațios producătorul milanez lansează în producție în anul 1975 varianta Alfasud Giardinetta. Aceasta beneficia de o caroserie cu două uși și cinci locuri, o combinație care s-a dovedit a fi, cel puțin din punct de vedere stilistic, nu prea potrivită.
Prototipul datează din 1969
Istoria lui Alfasud Giardinetta a început de fapt în 1969 prin prezentarea, la Târgul de la Milano, a unui model din material plastic care prefigura, cu aproximație, ceea ce ar fi fost proporțiile și dimensiunile definitive. Una după alta, toate argumentele care au susținut originalitatea incontestabilă a proiectului au început să se ″prăbușească″ în fața unei dovezi la fel de incontestabile cum ar fi cea precum că, clienților tradiționali italieni de Alfa Romeo nu prea erau atrași de modelele cu caroserie break chiar dacă spre exemplu acestea purtau semnătura lui Giorgetto Giugiaro.
Seamănă mai mult a model utilitar
Lăsând partea frontală neschimbată, Giugiaro a realizat cele mai evidente schimbări la partea din spate spatele a automobilului. Aici „designerul secolului” a pus accent mai mult pe utilitatea și capacitatea de transport decât pe sportivitate. Inevitabil, rezultatul final s-a dovedit a fi mai mult un van decât un sportiv Alfa Romeo, așa cum îl cunoșteau entuziaștii. Modelul avea în dotare un hayon era foarte larg, proiectat pentru a încărca și descărca cu ușurință obiecte mari. Din motive economice, blocurile optice din spate au fost preluate de la modelul utilitar F11. Bara de protecție este ușor diferită ca stil și are incorporat o lampă pentru manevrele de marșarier. Merită menționat că, podea de încărcare a portbagajului era acoperită cu lemn.
Partea mecanică rămâne rafinată
Caroseria în acest caz avea o lungime totală de 393 cm și garanta o rigiditate torsională mai mare comparativ cu berlina fiind întărită în zona podelei și cea a plafonului. Având în vedere schimbările profunde realizate la partea din spate a caroseriei, suspensiile au necesitat modificări ale amortizoarelor. În schimb, sistemul de frânare cu cele 4 discuri(cele din față de tip in board) a rămas nemodificat.
Greutate sporită
Efectele ranforsărilor aplicate pe caroserie au rezultat, așa cum era de așteptat într-o creștere a greutății finale cu circa 100 kg comparativ cu varianta berlină. Capacitatea maximă a portbagajului cu bancheta spate rabatată ajungea la 1.300 dmc, mai mult decât dublul capacității portbagajului berlinei de 600 dmc. Nivelul echipamentului interior a fost similar cu cel al lui Alfasud L, chiar dacă din tabloul de bord lipsea turometrul. Între anii 1975-1982, Alfasud Giardinetta a fost comercializat în circa 6.000 de exemplare.
Foto: Alfa Romeo