Thornley Kelham este una dintre companiile britanice de top specializată în restaurarea, vânzarea și pregătirea sportivă a automobilelor istorice, în special a celor produse de Lancia. Ultima creație a britanicilor a fost dezvăluită recent fiind vorba despre un restomod Lancia Aurelia B20 GT Outlaw European CSL al cărui motor furnizează 300 CP și care cântărește cu 75 kg mai puțin decât modelul original.
În ultimii ani, compania lui Thornley Kelham a ținut prima pagină a ziarelor pentru restomod-urile „Outlaw” bazate pe Lancia Aurelia B20 GT. Același lucru este valabil și pentru cel mai recent proiect realizat în atelierele din Cirencester (Marea Britanie), Aurelia Outlaw European CSL echipat cu un motor V6 modern de concepție Alfa Romeo.
Restomod-ul reprezintă unul dintre cele mai discutate tendințe ale momentului și constă în personalizarea modelelor clasice prin reactualizării mecanice și stilistice. După cum s-ar putea crede, nu este chiar așa, pentru că, în teorie, restomodul este un proces de personalizare realizat (adesea în faza de restaurare) cu o abordare detaliată respectând specificațiile producătorului respectiv și istoria modelului.
Thornley Kelham Ltd s-a inspirat pentru proiectul său, din liniile aerodinamice ale exemplarului Lancia Aurelia B20 GT al pilotului privat Giovanni Bracco care avea plafonul coborât și parbrizul redus ca dimensiuni și cu care au fost cîștigate numeroase curse printre care Carrera Panamericana din 1951 și cea de 24h de la Le Mans în 1951 la clasa sa. Proiectul respectiv denumit „Aurelia Outlaw”, a fost propus de către britanici unor colecționari. După zeci de ani de uitare, glorioasa Aurelia pilotată de Bracco, a fost descoperită în 2011 și supusă unui lung proces de restaurare de către atelierul britanic și care a devenit ulterior sursă de inspirație pentru proiectele restomod semnate de Thornley Kelham.
Debutul restomod-ului modelului Aurelia datează din anul 2015, când primul dintre exemplarele speciale construite la comandă de firma lui Thornley Kelham, a fost dezvăluit în cadrul concursului de eleganță Salon Privé de la Castelul Blenheim. De atunci au mai fost realizate un număr de 10 exemplare diferite de Lancia Aurelia restomod. Ultimul exemplar realizat de firma britanică se pare că este cel mai apreciat și mai exclusiv dintre cele de până acum.
Recent, mangerul firmei britanice, Thornley Kelham, a dezvăluit cea mai recentă creație „Outlaw” a modelului Aurelia B20 GT, mai exclusivă, mai performantă, mai ușoară și care acum se pregătește să obțină certificarea europeană CSL. Intervențiile efectuate la caroserie, cu îndemânare și atenție minuțioasă, îi conving până și pe cei mai pretențioși clienți datorită calitatății lor excelente. În schimb, motorul pentru care s-a optat în acest caz ar putea stârni unele critici. Nu este vorba despre un motor electric, ci de unul clasic pe combustie cu 6 cilindri dispuși în V. În acest caz, nu este vorba de V6-ele de 2,8 litri care a echipat modelul Flaminia în anii ’50 și ’60, ci de V6-ele „Busso” de 3,2 litri, care s-a aflat în dotarea unor modele Alfa Romeo pe parcursul a două decenii. Această intervenție i-ar putea surprinde pe fanii brandului Lancia dar, retrospectiv, nu ar fi prima dată când un model Lancia este echipat cu un motor de concepție Alfa Romeo, cel mai bun exemplu în acest sens, fiind modelele relativ recente Kappa și Thesis.
Proiectul pare unel foarte interesant. În cele peste 5.000 de ore de lucru total (din care 800 doar pentru vopsit) s-au efectuat următoarele intervenții: aripi față și spate evazate, capotă față cu priză de aer „Nardi”, plafon coborât cu 7,6 cm, indicatoare de schimbare a direcției încorporate în faruri, capac exterior rezervor din aluminiu, stil Monza (omologat de FIA), grupuri optice spate în stilul seriei a doua Aurelia (cu semnalizatoare încorporate), rigidizare interioară a caroseriei pe pasajele roții din spate, stâlpii B, elemente spate suplimentare la interior și plafon interior de concepție nouă. În cele din urmă, pentru a-și accentua caracterul sportiv, Thornley Kelham a eliminat barele de protecție și elementele cromate, făcând astfel imaginea noului Outlaw și mai agresivă. Interiorul face trimitere la lumea curselor și urmează stilul „sport-chic”. Habitaclul este „îmbrăcat” cu piele fină Connolly, în timp ce finisajele cu Alcantara și volanul sport cu coroană de lemn evocă eleganța inconfundabilă, tipică modelelor legendare Lancia de altădată. Există și unele concesii la confortul modern, precum aerul condiționat și sistemul audio „ICE” oferite opțional.
Motorul V6 „Busso” de 3,2 litri care se află în dotarea Lanciei Aurelia Outlaw European CSL, a fost revizuit corespunzător pentru a furniza o putere de 300 CP și un cuplu de 300 Nm. Unitatea este asociată cu o transmisie manuală cu 5 trepte plus un diferenţial autoblocant. Având în vedere puterea mare (restomod-urile construite în trecut nu depășeau 220 CP), s-a făcut și o redimensionare importantă a componentelor mecanice importante precum frânele cu disc, pedalele sport și un nou sistem de direcție cu cremalieră și pinion cu servoasistare oferită opțional. De o revizuire totală a beneficiat și suspensia (în spate independentă de la prima serie) care a fost rigidizată. Pentru a rigidiza caroseria și a asigura o mai mare siguranță, în habitaclu a fost montat un roll bar, în timp ce pentru a reduce greutatea, multe piese au fost realizate din aluminiu, în loc de oțel iar greutatea totală nu depășește 1.100 kg, cu 75 kg mai puțin decât exemplarele cu caroserie din oțel.
Deocamdată nu au fost oferite detalii cu privire la preț care variază în funcție de numeroasele personalizări și care prevăd cheltuirea a câtorva sute de mii de lire sterline.
Foto: Thornley Kelham