Lansat oficial la ediția din 1960 a Salonului Auto de la Paris, modelul 404 din clasa medie superioară de la Peugeot inaugura „Seria 04”, care se afla în denumirea modelelor și care alcătuiau gama producătorului auto francez în anii ’60 și ’70. Grație numeroaselor sale atu-uri precum și a unei vaste game de caroserii, modelul francez a înregistrat o carieră longevivă și un mare succes comercial cu cele 2.885.267 de unități.
La scurt timp după lansarea modelului 403 în 1955 care s-a impus repede pe piață și care a marcat începutul longevivei colaborări între producătorul auto francez din Sochaux și carosierul italian Pininfarina conducerea producătorului francez a demarat proiectul pentru realizarea modelului succesor.
De fapt, cei de la Peugeot și-au dorit un model care să se detașeze mai mult de modelele din segmentele inferioare pentru că modelul 403 a fost dezvoltat, de fapt, pe o platformă a modelului compact 203 care a fost prezentat în 1948. Prin urmare, din punct de vedere tehnic, platforma aceastuia era în unele detalii învechită și din acest motiv s-a dorit un model mai modern, mai ales din punct de vedere tehnologic, un model care să reprezinte o evoluție conceptuală a modelului 403 tocmai introdus.
În realitate, nimeni din conducerea Peugeot nu avea încă idei clare cu privire la caracteristicile modelului care urma să înlocuiască la începutul anilor ’60 modelul 403. De fapt, timp de câteva luni, a existat un fel de dispută între ideile conducerii de la Peugeot și cele ale departamentului de proiectare. În timp ce primii s-au orientat către un model de lux, cu puține compromisuri, cei din cadrul departamentului de proiectare veneau cu propunerea proiectării unui model care să reprezinte o evoluție simplă și mai rezonabilă a modelului 403.
Acest lucru a afectat și alegerile tehnologice ipotezate de fiecare dintre părți, de vreme ce liderii Peugeot doreau adoptarea unei transmisii automate Borg-Warner cu trei rapoarte plus overdrive, un sistem de suspensie oleo-pneumatică și chiar crearea unui motor V8.
În practică, conducerea a dorit un model mai mare, confortabil și rapid, capabil să rivalizeze cu Citroen DS, la acel moment un adevărat exemplu de avangardă tehnologică, dar și stilistică. Toate aceste soluții tehnologice au fost însă abandonate din cauza construcției costisitoare și complicate (motor V8 și suspensie) sau dificil de adaptat la primele prototipuri realizate (transmisia automată). În cele din urmă, a trebuit să se opteze pentru implementarea unor soluții mai puțin complicate, cum ar fi cutia de viteze manuală cu 4 trepte, motorul cu 4 cilindri în linie și suspensia mai convențională.
Au fost inclusiv unele probleme în ceea ce privește proiectarea caroseriei. Astfel, demararea proiectului pentru viitorul model 404 a avut loc într-un climat de nemulțumire la Centrul de stil al companiei franceze, din moment ce aceasta din urmă a susținut apelarea la carosierul italian Pininfarina, autor și al stilului modelului 403. Acest lucru a fost accentuat și mai mult de ideea că, chiar și pentru noul model, liderii de la Peugeot să solicite carosierul din Torino. În orice caz, aceasta a fost alegerea finală a conducerii din Sochaux iar Pininfarina a început să propună modele bazate pe ultimele tendințe stilistice ale vremii și cu care francezii au fost de acord, de exemplu, partea din spate echipată cu aripi înălțate sau faruri semi-încastrate în aripile frontale. În 1956, la scurt timp după demararea proiectului, un prim prototip finalizat preconiza îndeaproape modelul final care urma să fie lansat în 1960.
Prezentarea modelului 404 pentru presă a avut loc pe data de 13 mai 1960, la sala sporturilor din Paris, în zona Porte de Versailles. Aici au fost expuse un număr de trei exemplare în culorile gri, albastru și portocaliu pastelat numită „rouge tango“ și care erau propuse într-un singur nivel echipare, numit Grand Tourisme. În schimb, prezentarea oficială în fața publicului a avut loc în luna octombrie al aceluiași an, la Salonul Auto de la Paris, unde în prim plan s-a aflat un exemplar de culoare albă expus pe o scenă rotativă. Încă de la debut, modelul francez s-a facut repede remarcat datorită: designului elegant, habitaclului și portbagajului spațioase, confortului la rulare și unui raport preț/calitate foarte bun. Citi articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/peugeot-serbeaza-60-de-ani-de-la-debutul-modelului-404/
Foto: Peugeot; Arhivă