Acum mai bine de 100 de ani, se încheia Primul Război Mondial iar cu această ocazie, numeroși producători de motoare pentru avioane care cunoscuseră o creștere impresionantă începând din anul 1914 odată cu izbucnirea războiului, se confruntau în acel moment cu numeroase probleme în ceea ce privește stocul de motoare noi rămase nevândute.
Însă, salvarea acestor producători de motoare de înaltă performanță, a venit din partea unor constructori de automobile care au echipat propriile modele de lux cu astfel de motoare sau care aveau la bază configurația motoarelor respective și pe care aceștia le-au prezentat publicului la primul mare salon auto postbelic – Paris, în toamna anului 1919.
De la motoare de avion la motoare auto
Printre aceștia în prim plan s-au aflat Hispano-Suiza cu modelul luxos H6 echipat cu un modern motor cu 6 cilindri în linie de 6.6 litri cu axă cu came în chiulasă care dezvolta 100 CP și care a fost derivat dintr-un motor V12 de avion și italienii de la Isotta-Fraschini care era inclusiv producător de motoare pentru nave și avioane și care a prezentat modelul ultra luxos Tipo8 dotat cu propulsor cu 8 cilindri realizat din aluminiu având o capacitate de aproape 6 litri, distribuție cu ax cu came în chiulasă și capabil să dezvolte 100CP în timp ce sistemul de frânare acționa pe toate cele patru roți și care reprezenta o raritate pentru acea perioadă.
Marca DS Automobiles s-a lansat în România
În schimb constructori precum: Voisin, Farman și Bentley își făceau debutul cu această ocazie a evenimentului francez. Elvețianul Gabriel Voisin a prezentat modelul C1, unul, destul de avansat din punct de vedere tehnic și care avea implementat un motor realizat din aluminiu cu 4 cilindri de 4L care furniza o putere de 70 CP.
Frații olandezi Farman au echipat noul său model de lux 40 CV cu o unitate cu 6 cilindri de 6.6 litri și 85 CP ale cărui alezaj și cursă de 100×140 mm corespundeau cu cele ale motorului Hispano-Suiza.
Britanicul Walter Owen Bentley a expus la London Motor Show aproape în același timp cu salonul parizian modelul 3 Liter propulsat de o unitate cu 4 cilindri cu 3 litri având distribuție cu un ax cu came în chiulasă care dezvolta între 70 – 85CP și care deasemenea avea la bază un motor V8 de avion.
Ulterior în acest segment de piață restrâns cu modele auto de lux dotate cu astfel de motoare, au mai aderat italienii de la Lancia și germanii de la Maybach.
Foto: Producători; Arhivă