BMW aniversează 100 de ani de la introducerea motoarelor boxer

Producătorul german BMW are o tradiţie îndelungată de 100 de ani în producția de motoare boxer pentru motociclete.

Finalul Primului Război Mondial venea cu deosebit de multe provocări în ciuda faptului că economia se găsea într-o sitație destul de grea. Tratatul de la Versailles interzicea Germaniei să mai producă avioane, iar compania bavareză BMW pierdea practic obiectul de activitate de până atunci respectiv producția de motoare pentru avioane. Din acel moment a fost necesară adaptarea şi în același timp reorientarea producţiei către frâne de tren şi motoare pentru diverse utilaje, inclusiv motociclete, un mijloc de transport care cunoştea o popularitate extrem de mare în acea perioadă. Un motor boxer cu doi cilindri a oferit soluţia perfectă pentru noua misiune, iar producţia de serie al acestuia a demarat în anul 1920.

Primul motor boxer BMW al acelei perioade nu a fost conceput să propulseze una dintre motocicletele companiei, ci a fost oferit unei game largi de constructori de motociclete prezenţi pe piaţa de la acea vreme. Aceste firme erau mai degrabă ateliere la scară mică, decât mari unii cu producţie de mare serie. Volumele lor erau destul de mici, iar dezvoltarea motorului era, de departe, cea mai scumpă piesă aflată în componența motocicletelor.

Un pas mic pentru început

Producţia tipului de motor M2 B15 cunoscut și ca Bayern-Kleinmotor (Micul motor bavarez) a demarat în iarna dintre anii 1920-1921. Acesta ieşea în evidenţă prin aranjamentul plat al cilindrilor – o caracteristică specială a unui motor boxer. Cu o capacitate de 494 cmc, motorul era unul uşor şi dezvolta 6,5 CP la 4.500 rpm. Acesta a fost preluat de o serie de producători de motociclete precum: Helios, Bison, SMW (Stockdorfer Motoren Werke), Corona şi Hoco.

Victoria, o companie cu sediul în Nürnberg, a folosit cu un succes considerabil noul propulsor pe modelul său KR1. Un număr de peste 1.000 de motoare boxer BMW din prima generaţie au echipat acest model. Victoria avea cilindri poziţionaţi longitudinal, în timp ce BMW a preferat ulterior poziționarea transversală a acestora. Acest aranjament care devenea tradițional a fost lansat odată cu prima motocicletă produsă chiar de către BMW, modelul R 32 lansat în anul 1923.

BMW Motorrad  lansează  o colecție Ride & Style dedicată segmentului Heritage

Martin Stolle, inginerul din spatele primului motor BMW

În timp ce lucra în departamentul de dezvoltare de la BMW, Martin Stolle era deseori văzut călătorind în şaua motocicletei sale, un model Douglas de producție britanică. Inspirat de motorul de la Douglas, el a creat un propulsor de 494 cmc, cu doi cilindri şi răcit cu aer, ale cărui camere de ardere erau dispuse orizontal şi opuse. Acest tip de aranjament era deja cunoscut ca motor boxer, în care pistoanele funcționau în sensuri opuse.

După doi ani de la la succesul înregistrat cu modelul Victoria, Martin Stolle s-a alăturat acestei companii şi a fost implicat în alte proiecte de succes ale companiei BMW.

Fuziune pentru construcţia de motociclete

În 1921, BMW intra în rândul constructorilor de motociclete după fuziunea sa cu BFW (Bayerische Flugzeugwerke). Modelele Helios şi Flink ale BFW înregistrau un succes moderat chiar dacă primul era dotat cu un motor de concepție BMW. Totuși, acest lucru nu a  îmbunătăţit semnificativ poziţia pe piaţă a modelului respectiv.

Pentru a înregistra vânzări mari era nevoie de un nou design pentru motocicletele respevtive. Directorul executiv Franz Josef Popp de la acea dată, i-a încredințat misiunea lui Max Friz de a dezvolta un proiect complet nou. În noar o lună Friz a reușit să realizeze un design revoluționar. Schiţa sa la sacara 1:1 este şi în prezent una impresionantă. Acesta prezenta un motor boxer dispus transversal, împreună cu un arbore cardanic şi cadru cu furcă dublă. Aceasta însemna practic apariţia primului model moto BMW R 32, care a fost lansat în 1923 și care a fost propulsat cu cel de al doilea motor boxer din istoria BMW.

Motorul boxer a devenit parte a ADN-ului BMW şi este inconfundabil din punct de vedere estetic. Precum multe alte lucruri în viaţă, a fost creat din nevoie iar aici, necesitatea a fost cu adevărat considerată o invenţie. A pus în mişcare o poveste de succes de 100 de ani, fără egal în lumea rapidă a ingineriei şi tehnologiei. Sunetul, designul motocicletei şi experienţa de pilotaj au deveni caracteristicile emblematice ale unui motor boxer BMW.

BMW și istoria „Plăcerii de a conduce”

Noul BMW R18 continuă tadiția motocicletelor cu motoare boxer BMW

Cu noul model R 18, divizia BMW Motorrad revine în segmentul modelelor cruiser. Ca niciun alt model BMW de până acum, acesta respectă în cele mai mici detalii tradiţia motocicletelor BMW care au făcut istorie – atât din punct de vedere tehnic, cât şi al designului.

Împrumută de la modele renumite, precum R 5, atât din punct de vedere tehnologic, cât şi vizual, aducând din nou în lumină esenţa caracteristicile esențiale precum tehnologia puristă şi motorul boxer ca epicentrul plăcerii pilotajului, combinat cu acele „good vibrations”. În plus, designul clasic este combinat în cazul noului R 18 cu tehnologie simplă, dar contemporană, pentru a crea un concept general fascinant şi oferind o experienţă a pilotajului cultivată şi în acelaşi timp plină de emoţie.

Modelul BMW R 18 este echipat cu noul motor boxer cu doi cilindri – supranumit „Big Boxer”. Atât aspectul său impresionant, cât şi tehnologia sa reflectă o continuare a motoarelor boxer răcite cu aer tradiţionale, care au oferit momente pline de inspiraţie de când a început producţia motocicletelor de către divizia BMW Motorrad, în 1923.

Cel mai mare motor boxer cu doi cilindri care a echipat vreodată o motocicletă are o capacitate de 1.802 cmc și dezvoltă o putere maximă este de 67 kW (91 CP) la 4.750 rpm. Între 2.000 și 4.000 rpm cuplu motorului de peste 150 Nm este disponibil constant pentru un răspuns promt. În acest caz, performanţele dinamice sunt susţinute de o amprentă sonoră spefică motoarelor boxer, dar în același timp pe măsura superlativelor acestui motor.

Foto: BMW