Pe data de 26 august s-au împlinit 60 de ani de la lansarea modelului britanic Mini considerat unul dintre cele mai celebre automobile ale tuturor timpurilor. Conceput de către inginerul britanic Alec Issigonis ca un automobil economic, Mini-ul s-a impus repede pe piață, inclusiv în raliurile din anii ’60. Producția totală a primei generații (1959 – 2000) a fost de 5.327.862 exemplare.
Datorită efectelor crizei petrolului declanșate ca urmare a scandalului canalului Suez de la mijlocul anilor ’50, conducerea producătorului auto britanic Morris din acea perioadă a avut ca obiectiv dezvoltarea unui model economic de mici dimensiuni cu un habitaclu pentru 4 persoane adulte si care trebuia sa utlizeze elemente mecanice preluate de la celelalte modele ale grupului B.M.C..
Arta vina în showroom-urile MINI
Pentru dezvoltarea respectivului proiect a fost numit ing. Alec Issigonis și care va reușii să implementeze unele solutii tehnice folosite în premieră pe un automobil de serie, precum: motorul amplasat frontal transversal cu cutia de viteze amplasată în carterul de ulei, ambele utilizand acelasi tip de ulei, transmisia pe roțile din față, caroserie autoportantă montată pe două semișasiuri, suspensie față/spate independentă prevazută cu sfere din cauciuc și jantele de 10 țoli.
Un prim prototip a fost finalizat în octombrie 1957 acesta având numele de cod ADO15 iar dupa realizarea altor două prototipuri, în iulie 1958 a fost finalizat modelul pentru producția de serie. Cu mici modificari de ordin estetic și ethnic, modelul pentru productia de serie a fost prezentat presei în aprilie 1959 iar prezentarea oficială a avut loc pe data de 26 august 1959.
Producția a demarat în luna august al aceluiași an, simultan la două din firmele grupului BMC: Austin la uzina din Longbridge modelul fiind denumit Seven și Morris la uzina din Cowley, modelul purtand denumirea Mini Minor. Cele doua modele erau identice, exceptie facând grila frontală cu design specific, jantele cu design diferit și gama de culori disponibilă.
De la lansare, Austin Seven și Morris Mini Minor au fost disponibile în varianta de caroserie în două volume cu două usi și 4 locuri. Motorul avea racirea pe apă, 4 cilindri in linie, cilindreea de 848cmc si furniza 34.5 CP la 5500 rpm iar alimentarea cu un carburator tip SU. Cutia de viteze era manuală cu 4 trepte având prima treaptă nesincronizată.
MINI Clubman aniversează jumătate de secol
Suspensia era dotată cu sfere din cauciuc realizate special de firma Dunlop și amortizoare telescopice, puntea față fiind prevazută cu brațe triunghiulare iar cea din spate cu brate longitudinale. Sistemul de frânare era prevazut cu tamburi iar direcția cu cremalieră. Gabarit: Lxlxh: 3.054×1.397×1.346m. ampatament 2.036m, greutatea 626kg. Performanțe: viteza maximă 116 km/h, acc. 0-100km/h în 27.4 sec. Preț de bază 497 lire sterline.
Modelul britanic s-a impus repede pe piață mulțumită: soluțiilor tehnice avansate implementate, manevrabilitatea excelentă, habitaclu spațios pentru 4 persoane, ținuta de drum sigură, numeroasele spații de depozitare la interior și nu în ultimul rând costurile mici de întreținere.
Automobilul britanic a fost vândut sub cele două mărci ale grupului BMC, Austin și Morris până în 1969 când a devenit o marcă în sine. Prima serie s-a produs între anii 1959 și 1967, urmată apoi de alte încă șase serii până în octombrie 2000 când producția modelului a fost sistată după un număr de peste 5,3 milioane exemplare, moment în care a dipsărut și motorul de 1.275 cmc care a motorizat 35 de ani diverse modele BMC.
Un amplu material desprie istoria completă a legendarului model britanic veți putea citii în viitorul număr de revistă Motor Clasic & Youngtimer care va apare chiar în această lună.
Foto: Mini; Arhivă