În 1937 Buick a produs un cutremur pe piața automobilelor de lux.
În 1937, când a introdus motorul cu opt cilindri în linie Dynaflash, caroseria Fisher construită exclusiv din oțel, noul cardan și noul sistem de suspensii cu bare stabilizatoare pe ambele punți și arcuri elicoidale, Buick a produs un cutremur pe piața automobilelor de lux. În 1938 a sosit și lovitura finală, transmisia automată. Buick anunța în reclamele vremii că automobilul său este cel mai modern de pe piață, dar că, în ciuda inovațiilor încorporate, păstrează soluțiile tehnice care în timp și-au dovedit viabilitatea.
Text: Bogdan Coconoiu; Foto: Ciprian Mihai
Noul automobil Buick ingloba numeroase elemente de avangardă la acel moment, care îl detașau semnificativ de modelele concurenței. Motorul de 248 ci (4.065 cmc) cu supape în cap care echipează modelul Special dezvolta 107 CP, în timp ce ulterior, pe modelele Roadmaster, Century și Limited acesta a ajuns la 140 CP. Soluțiile tehnice adoptate ofereau pasagerilor un confort superior, automobilul funcționând incredibil de lin fapt la contribuie atât sistemul de suspensii cât și motorul extreme de echilibrat. În ciuda masei de peste 1.600 kg, automobilul are un demaraj excelent datorat puterii dar mai ales cuplului motorului. În varianta Special, automobilul măsoară 5.080 mm în lungime. Sistemul de frânare hidraulic și direcția demultiplicată permiteau șoferului să exploateze la maxim automobilul, iar consumul ridicat de carburant și ulei deveniseră o amintire. În 1938, Buick plusează printr-un face lift, repetat în 1939. Astăzi, modelul ’38 este cel mai apreciat de către colecționari. A fost produs în variantele Sedan (cu și fără portbagaj), Coupe, Roadster și Cabriolet. Opțional automobilul putea fi echipat cu două roți de rezervă exterioare. Sloganurile firmei “It’s Buick again” sau “Better buy a Buick” au susținut vânzări record pentru o mașină din clasa superioară de preț. Buick a produs în 1938 un număr de 173.975 de automobile. Dintre acestea, 130.838 de exemplare au fost model 40 Special, 82.191 fiind varianta Trunkback Sedan. Modelele Buick fabricate în 1938 sunt ușor de recunoscut după grila distinctă a radiatorului care a echipat doar exemplarele fabricate în acest an. Pe platforma modelului 1938 Harley J. Earl a realizat legendarul Buick Y job, considerat ca fiind primul concept car din lume.
Pasiune fără frontiere
Modelul care rulează acum pe șoselele din România are un istoric spectaculos. Americanul Dave Lewis (1938-2012) a fondat în 1980 clubul Buick ’37-’38 și un an mai târziu revista periodică “The Torque Tube”. Ulterior, a deschis un mic atelier de restaurari auto în Springfield (IL), devenind în scurt timp specialistul Buick nr.1. În 1984 a primit a treia comandă de restaurare a unui Buick ’38, iar 28 de ani mai târziu văduva proprietarului i-a returnat automobilul cu rugămintea de a-l vinde. Lewis a achiziționat automobilul, considerând că nu există reclamă mai bună pentru atelierul său decât prezentarea acestuia la diferite evenimente dedicate vehiculelor istorice.
Automobilul părea restaurant recent, aratând precum în ziua în care părăsise atelierul. Fusese rulat doat 15.000 de mile după restaurare iar văduva a susținut că soțul ei nu a spălat niciodată caroseria automobilul fiind folosit exlcusiv în zile insorite. Curățarea s-a făcut manual cu produse specializate automobilul fiind păstrat într-un garaj cu atmosferă controlată. Atelierul lui Lewis readuce automobilul la starea show-condition, motorul este dezasamblat și revopsit, sunt inlocuite toate elementele din cauciuc și consumabilele. Este vândut unui membru al clubului Buick din Oklahoma care deține mai multe exemplare Buick în colecție dar își dorea unul restaurant de Lewis. Vârsta înaintată îl determină pe acesta să vândă după doi ani automobilul. Din fericire, această bijuterie a trecut oceanul și se află acum în România unde va putea fi admirată la evenimentele dedicate vehiculelor istorice.
Calitățile automobilului de 77 de ani vechime au fost recent testate într-un solicitant Tur al României parcurs fără vreo problem tehnică. Abia ajuns în țară, după o revizie generală pe parcursul căreia cea mai dificilă problemă a fost reglarea motorului pentru benzina superetilată disponibilă în România, bătrânul Buick a pornit la drum în raidul automobilelor istorice organizat de Retromobil Club România (8 și 16 mai) parcurgând în nouă zile un total de peste 2,200 km pe ruta București-Constanța-Slobozia-Buzău-Bacău-Târgu Neamț-Bistrița-Dej-Baia Mare- Carei-Oradea-Arad-Timișoara-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Caracal-Islaz-Alexandria-București. Fostul proprietar a fost uimit când a aflat de aventură. Participarea la acest raid a fost un modest omagiu adus maestrului Dave Lewis, din păcate astăzi aproape uitat de colegii de club. Deși nu am avut șansa să-l cunosc, citind despre peripețiile prin care a trecut la fondarea clubului și revistei, văzând eforturile făcute în reproducerea unor piese deficitare, am căpătat un mare respect pentru Dave Lewis. Sper să pot păstra vie memoria acestui restaurator de elită, un mare pasionat, care și-a dedica viața mărcii Buick.
Vedetă de film
În Romania, reputația modelului Buick ’38 s-a construit în principal prin intermediul cinematografiei, mașina devenind începând cu anii ’70 vedetă de film. Un frumos exemplar de culoare albastră a fost mașina comisarulului de poliție interpretat de actorul și regizorul Sergiu Nicolaescu într-unul din unul din rolurile sale memorabile. Buick-ul ’38 a fost “distribuit” în numeroase filme românești, cele mai importante fiind Ultimul cartuș, Cu mâinile curate, Un comisar acuză, Revanșa, Delul, Ziua Z, Oglinda și Supraviețuitorul. Modelul nu a fost ocolit nici de regizorii străini care au realizat filme în România dupa 1989: To vlema tou Odyssea (1995), Amen (2002) și, cel mai recent, Excape to Shanghai (2015).
Previzibil, pasiunea mea pentru model a început în sălile de cinema. A fost dragoste la prima vedere. Urmaream unicul exemplar existent in Romania, cel din film, la toate evenimentele care se organizau. Îmi amintesc că în studenție, dupa ce asistam la startul Raliului București – Sinaia, luam trenul și fugeam să nu ratez expoziția din Sinaia. Treizeci de ani mai târziu, deși dețineam alte două automobile antebelice iar colecția personală număra șapte vehicule istorice, m-am decis să mă întorc la prima dragoste.
Această extraordinară mașină este fără discuție cea mai importantă piesă a colecției mele. Dacă o să vă întrebați de ce am optat pentru un automobil deja restaurant, răspunsul se află în fața dumneavoastră. Frumusețea acestui exemplar, calitatea restaurării și perfecțiunea detaliilor, de radioul de bord la motor, m-au făcut să-mi încalc promisiunea de a nu cumpăra masini vizionate doar în poze. Nu e foarte simplu să te decizi să faci o achiziție prin internet însă cartea de vizită a lui Dave Lewis mi-a dat garanția că prezentarea făcută de vânzător e reală. Realitatea a depășit cu mult așteptările. Automobilul nu numai că arată dar și funcționează perfect. Vă invit să admitați acest automobil la evenimentele organizate de Retromobil Club România.
Fișa tehnică:
Buick Special Series 40 Trunkback Touring Sedan
Motor: 8 cilindri in linie, benzina
Capacitate cilindrică: 4065 cmc
Putere maximă: 107 CP / 3400 rpm
Cuplu maxim: 275 Nm / 2000 rpm
Transmisie: Spate, cutie manuala cu 3 trepte, raport final 4,40.
Pneuri: 6.50X16
Dimensiuni: Lxlxh 5082 x 2000 x 1900(mm)
Ampatament: 3098,8 mm
Masă: Kg/kg 1614/ 2300
Capacitate rezervor: 65 litri
Viteză maximă: 120 km/h
Consum mediu: 18 l/100 km
Perioada de fabricatie : 1938
Unitati produse : 82.191
Pret (1938) : 1047 $
Cotație MCM (2015) : aprox. 30.000 EUR