23 mai 1928, ora 10 dimineața: un autovehicul de curse futurist trece furtunos pe pista Avus din Berlin cu un șuierat ascuțit. Fritz von Opel, nepotul în vârstă de 29 de ani al fondatorului companiei, Adam Opel, a aprins succesiv cele 24 de rachete cu combustibil solid montate în spatele autovehiculului său, RAK 2, și a țâșnit prin fața tribunelor, lăsând în urmă o dâră de foc. Autovehiculul negru lucios cu inscripția Opel a oprit în fața celor 3.000 de spectatori exuberanți: „Rocket Fritz” din Rüsselsheim tocmai stabilise un nou record de viteză, atingând 238 km/h. Mai mult, tocmai demonstrase publicului larg că motorul rachetă este puternic și poate fi controlat. Opel a dat startul epocii rachetelor în fața camerelor de televiziune și a pus bazele zborului spațial cu echipaj uman.
Producător auto și pionier al rachetelor
Istoria lui Opel RAK 2 începe în toamna anului 1927. În urma unei întâlniri cu publicistul și astronomul austriac, Max Valier (1895-1930), Fritz von Opel a decis să se implice activ în proiectul acestuia privind cercetarea rachetelor. Pilot de curse, antreprenor și inginer calificat, a contribuit la acest proiect prin devotamentul său, forța inovatoare și financiară a Opel. Pe de o parte, deoarece era el însuși fascinat de tehnologia rachetelor și, pe de altă parte, deoarece spera ca acest plan vizionar să aibă un impact pozitiv asupra mărcii Opel. Opel îi solicită lui Friedrich Sander (1885-1938) să se alăture proiectului pentru o implementare rapidă a motorului rachetă, deoarece compania lui Sander producea combustibil solid pentru rachetele de semnalizare.
Primul drum în Rüsselsheim
Cooperarea dintre Valier, Sander și von Opel a început să dea repede roade, în martie 1928. Primele prototipuri propulsate de rachete sunt lansate pe pista de testare Opel din Rüsselsheim, în spatele ușilor închise. Pe 11 aprilie, Opel RAK 1, avându-l la volan pe Kurt Volkhart, inginer și pilot de curse Opel, ajunge la 100 km/h în opt secunde. Autovehiculul cu aripi laterale se bazează pe modelul Opel 4/12. Acesta este propulsat de douăsprezece rachete Sander cu circa 40 kg de explozibil. Faptul că rachetele pot fi utilizate ca sistem de propulsie a fost dovedit. Echipa ajunge la concluzia că trebuie efectuate teste la viteze mai mari, bazându-se, nu în ultimul rând, pe reacția copleșitoare din partea presei. Deoarece pista de testare din Rüsselsheim nu este adecvată pentru asemenea teste, echipa alege pista Avus din Berlin, care are două linii drepte lungi.
Concept futurist cu 24 de rachete
Opel RAK 2 este special conceput pentru tentativa de doborâre a recordului pe Avus. Acesta are la bază șasiul unui model Opel 10/40 și reprintă o îmbunătățire a autovehiculului RAK 1 din multe puncte de vedere. Este mai lung decât predecesorul său, ajungând la 4,88 m, caracteristicile aerodinamice au fost rafinate, aripile laterale sunt mai mari și este echipat cu 24 de rachete cu combustibil solid. Aprinderea electrică secvențială a încărcăturii cu ajutorul unei pedale este păstrată. Autovehiculul de curse de 560 kg cu aspect futurist nu are motor sau transmisie.
Utopia devine realitate
Fritz von Opel își asumă rolul de pilot și planifică fiecare amănunt tehnic și organizatoric al evenimentului de doborâre a recordului. Sunt invitate aproximativ 3.000 de persoane, inclusiv jurnaliști, celebrități, sportivi și politicieni. Iar oaspeții s-au înghesuit la eveniment. Printre spectatori se numără starurile de cinema Lilian Harvey și Thea von Harbou, directorul Metropolis, Fritz Lang, popularii piloți de curse Hanni Köhler și Carl Jörns, alături de legenda boxului Max Schmeling. Înainte de start, profesorul Johann Schütte, președintele Societății științifice pentru aviație, și Fritz von Opel țin discursuri profetice. Apoi, echipa Opel se pregătește de start. Mecanicii August Becker și Karl Treber scot prelata de pe Opel RAK 2 și împing cu grijă autovehiculul la linia de start. Abia apoi rachetele sunt instalate și conectate la mecanismul de aprindere. Poliția eliberează pista și Fritz von Opel se așază la volanul de dimensiuni mari din lemn. Urmează o strângere de mână plină de semnificație cu Friedrich Sander. Spectatorii entuziasmați tac brusc. Apoi totul se întâmplă foarte repede. „Apăs pedala de aprindere, iar rachetele urlă în spatele meu, aruncându-mă înainte. … Apăs pedala din nou, și din nou și – cu un soi de furie – a patra oară. Nu mai văd nimic în părțile laterale. … Accelerația îmi crește nivelul adrenalinei. Nu mai gândesc. Acționez instinctual, având în spate furia forțelor incontrolabile”, a declarat „Rocket Fritz” rememorând evenimentul.
Antreprenorul născut în Rüsselsheim trece prin Nordkurve și reușește să prevină decolarea autovehiculului – aripile nu ofereau suficientă forță deportanță pentru acea viteză uluitoare. Totul se termină după doar trei minute. RAK 2 rulează încet înainte de a se opri complet, norii groși de fum alb dispar pe cerul Berlinului, fiind înlocuiți de aplauzele furtunoase ale spectatorilor. O utopie a devenit realitate și a însemnat un triumf spectaculos. Von Opel atinge o viteză de 238 km/h, devenind peste noapte un nume cunoscut în toată Germania. Marca Opel este recunoscută imediat ca deținătoare a celui mai inovator și progresist autovehicul. Epoca rachetelor a început.
Spirit inovator și competențe tehnice
Impulsionați de succesul obținut în Berlin, Fritz von Opel și Friedrich Sander își continuă experimentele. Pe 23 iunie 1928, stabilesc un nou record de viteză pe șine, atingând 256 km/h cu Opel RAK 3. După ce au testat și o motocicletă, legendara Opel Motoclub, și-au îndreptat atenția către aviație. Iar pe 30 septembrie 1929 au uimit lumea cu o nouă realizare: primul zbor public cu un aparat propulsat de rachetă, aeronava cu aripă înaltă Opel-Sander RAK.1 construită de Julius Hatry. La scurt timp după aceasta, experimentele cu rachete realizate de Opel au încetat din cauza marii crize economice, iar compania și-a concentrat capacitățile de cercetare asupra dezvoltării de autovehicule. Cu toate acestea, spiritul inovator și competențele tehnice au rămas până în zilele noastre piloni de bază pentru Opel. Iar cercetarea și dezvoltarea unor noi tehnologii de propulsie continuă să reprezinte, poate mai mult decât oricând, unul dintre cele mai importante obiective ale companiei.