Land Rover Discovery aniversează 30 de ani

Confortabil, la un preț rezonabil și nu în ultimul rând cu capacități de trecedre în off road excelente, Land Rover-ul Discovery, prezentat în urmă cu 30 de ani, a înregistrat un mare succes comercial cu cele peste un milion de exemplare.

La sfârșitul anilor ’80, piața de modele off road de dimensiuni medii din Europa era dominată de modelele Pajero de la Mitsubishi și Land Cruiser de la Toyota, două modele asiatice consacrate, recunoscute pentru calitățile lor și care erau încă oferite la prețuri rezonabile. În același timp,  Land Rover – primul constructor european de modele off road, nu aveau încă în ofertă un model concurent pentru modelele mai sus menționate și care să se încadreze în gama sa între modelele consacrate din Seria 90/110/127 și Range Rover.

Dezvoltatorii brandului britanic au reușit însă să finalizeze în doar trei ani, modelul Discovery lansat cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1989. Al treilea model din gama Land Rover și care făcea parte din clasa medie off road a impresionat încă de la debut datorită design-ului includea multe trăsături distinctive precum: aspectul exterior vertical, linia „umerilor” coborâtă, acoperișul în trepte, hayonul cu deschidere laterală și suprafața vitrată generoasă. Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului Range Rover, Discovery beneficia de o caroserie realizată din aluminu, un nou sistem de tracțiune integrală permanentă precum și de un sistem revoluționar de control la coborâre în pantă denumit HDC (Hill Descent Control) ca dotare standard. Sistemul de frânare era servoasistat și prevazut cu discuri iar direcția servoasistată.

De la debut, Discovery a fost disponibil în varianta de caroserie break cu 3 uși iar ca motorizări: un V8 pe benzină de 3.5L(170CP) și un turbo diesel cu 4 cilindri de 2.5L(125CP) de origine VM Motori. Ambele propulsoare erau oferite în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional pentru cel pe benzină cu una automată cu 4 trepte. În echipamentul de dotări standard erau incluse: închiderea centralizată a portierelor, geamurile acționate electric, spălătoarele pentru faruri și retrovizoarele exterioare cu reglaj din interior.

Suspensia cu cele două axe rigide având arcuri elicoidale care și-au dovedit eficacitatea pe celelalte două modele din gama Land Rover li s-au adăugat un sistem angrenabil și cu acționare manuală care reducea cuplul în funcție de necesități și, spre deosebire de concurenții japonezi, diferențialul central putea fi blocat mecanic. Land Rover Discovery și-a dovedit capacitățile ridicate în teren accidentat mulțumită curselor ample ale suspensiilor, a și a unghiurilor mari de atac ale celor două osii.

La interior, spațiu pentru cei 7 pasageri era unul amplu și confortabil dispunând în plus de numeroase spații de depozitare. Pe lângă toatea aceste calității, prețul era unul destul de competitiv fiind doar cu puțin peste jumătate din cel al unui Range Rover.

Ediția din 1998 a Salonului Auto de la Paris aduce lansarea celei de-a doua generație Discovery care păstra schema suspensiei cu două axe rigide, dar care beneficia acum în plus de un sistem de reglare pneumatic numit SLS (Self-Leveling Suspension). Au fost de asemenea implementate sisteme electronice de ultimă generație precum: ACE (Active Cornering Enhancement), care menține caroseria aproape vertical, chiar și în timpul virajelor rapide, prevenind astfel mișcări ample și periculoase, Hill Descent Control (HDC) care controlează electronic vitezei în pantă și TCS de control al tracțiunii. Din gama de motorizări făceau parte un V8 pe benzină de 4L(200CP) și un ″5 în linie″ turbo diesel(135CP).

În cazul lui Discovery III care și-a făcut debutul în aprilie 2004, diferențialul central și diferențialul de pe puntea din spate puteau fi blocate, ceea ce înseamnă că cel puțin o roată oferea motricitate chiar și în cele mai dificile condiții. Motorul turbo diesel V6 de 2.7L din dotare care era rezultatul unei colaborări dintre grupurile Ford(din care Land Rover făcea parte la acel moment) și PSA oferea o putere maximă de 245CP și un cuplu impresionant de 600 Nm. Asociat în acest caz cu o cutie automată cu 6 trepte de producție ZF, modelul britanic off road primește cu acest motor din dotare, numeroase premii internaționale.

În anul 2009, britanicii revizuiesc Land Rover Discovery III atât de profund încât strategii de marketing vorbesc chiar despre a patra generație. Șasiul rămâne practic neschimbat, dar caroseria este restilizată în cele mai mici detalii și există în continuare posibilitatea opțiunii pentru șapte locuri. Un control electronic revizuit al sistemului de tracțiune integrală oferit în  combinație cu anvelopele special concepute pentru toate tipurile de tren contribuie din plin la capacitățile impresionante de trecere ale modelului britanic.

Cea de-a cincea și actuala generație care a debutat în 2016 urmărește tendința actuală a segmentului din care face parte, dispunând de o caroserie autoportantă și un motor turbodiesel cu 4 cilindri, dar vine în plus cu: mobilitate în off-road, acoperiș panoramic și un interior practic.

Foto: Land Rover