GT-ul italian Alfa Romeo Montreal a celebrat de curând 50 de ani

Lansat la ediția din 1970 a Salonului Auto de la Geneva, modelul gran turismo Montreal de la Alfa Romeo a surprins publicul și presa datorită designului spectaculos creat de celebrul Marcello Gandini, motorului V8 derivat din cel al modelelor de competiții și echipamentului de dotări premium.

Cu ocazia sărbătoririi centenarului Canadei în anul 1967, toate națiunile lumii au participat la Expoziția Universală de la Montreal prezentând cele mai bune realizări în diferite domenii ale științei și tehnologiei. Deja cu un an înainte, organizatorii evenimentului canadian au ales producătorul auto italian Alfa Romeo pentru a crea un model sport care să poată reprezenta tematica intitulată: „Aspirația maximă realizată de om în ceea ce privește automobilele”, astfel încât să o expună ca simbol tehnologic în cadrul acelei expoziții care urma să aibă loc.

În același an cu evenimentul canadian, în celebrul film „The Graduate” al lui Mike Nichols avându-l în rolul principal pe Dustin Hoffmann care utiliza un exemplar al nou lansatului Alfa Romeo Spider, considerat o alternativă pentru pasionații de automobile sport cabrio care nu-și puteau permite achiziționarea unui model Ferrari sau Jaguar.

Două variante de motorizare

Pentru a putea realiza un astfel de proiect solicitat de canadieni, președintele companiei milaneze din acea periodă, Giuseppe Luraghi, a încredințat departamentului tehnic, condus la acea dată de inginerii Orazio Satta Puliga și Giuseppe Busso, dezvoltarea șasiului iar studiourilor Bertone i-au fost solicitate realizarea designului caroseriei dar și interiorului. Conform instrucțiunilor oferite de Luraghi, prototipul trebuia să poată fi echipat atât cu motorul cu 4 cilindri în linie de 1.6L de pe modelul de succes Giulia cât și cu V8-ul de 2L al modelului de competiții Tipo 33 aflat la momentul respectiv în testele finale.

Alfa Romeo 75 a celebrat de curând 35 de ani de la debut

Cele două prototipuri trimise la expoziția canadiană – dintre cele patru comandate și realizate de carosierul Bertone pe mecanica modelului Giulia, trebuiau să rămână un fel de „probă de artist”, care să fie expuse la diferite saloane și apoi să fie păstrate în muzeul companiei. Unul din aceste prototipuri denumite Montrealine, la primele teste a fost echipat cu cel mai performant motor „4 în linie” de 1.600 cmc cu două axe cu came în chiulasă de pe modelul Giulia și care reprezenta o soluție mai convenabilă atât în privința costurilor cât și a soluței tehnice constructive mai tradiționale.

Într-o fază succesivă și rămasă apoi definitivă, la cerințele președintelui Giuseppe Luraghi, modelul avea în dotare cu un motor derivat din cel cu 8 cilindri în V al modelului tip supercar 33 Stradale, cu capacitaea crescută la 2,6 litri și cu o putere specifică care a scăzut de la 130 CP / litru la aproximativ 77 CP / litru.

Succes enorm din partea nord americanilor

La momentul prezentării prototipului Montreal în cadrul evenimentului canadian, Alfa Romeo s-a bucurat de o imagine de prestigiu în rândul publicului nord-american, iar designul a stârnit un mare interes care, contrar previziunilor, nu s-a diminuat în lunile următoare. Cererile venite din partea dealerilor canadieni și americani au fost atât de insistente, încât conducerea producătorul milanez a fost nevoită să i-a decizia introducerii modelului Montreal în producția de serie.

Alfa Romeo 90 celebrează 35 de ani de la debut

Trebuie menționat că, inițial, expoziția internațională din 1967 ar fi trebuit să aibă loc la Moscova, în Uniunea Sovietică, coroborată cu sărbătorirea celei de-a 50 – a aniversare a revoluției din octombrie 1917 și este de la sine înțeles că prototipul s-ar fi numit altfel în acest caz.

Stil inconfundabil Marcello Gandini

Decizia luată de conducere cu privire la schimbarea tipului motorului a condus implicit la o întârziere în prezentarea modelului de serie. Carosierul Bertone, care a fost responsabil cu designul automobilului folosind talentul lui Marcello Gandini care anterior crease stilul lui Lamborghini Miura, s-a aflat în „conflict” deschis cu compania milaneză, care i-a solicitat modificarea parbrizului și înălțarea capotei pentru a permite amplasarea propulsorului V8 de 2.6L.

În timpul unor teste desfășurate în pasul Cisa, cu prototipul echipat cu motor alimentat cu carburatoare, piloții de teste și tehnicienii au descoperit o problemă la alimentarea motorului, aceasta fiind eliminată odată cu adoptarea unui sistem mecanic de injecție SPICA (o subsidiară al lui Alfa Romeo) derivată din cea utilizată pe motorizările cu 4 cilindri de 1.8L exportate pe piețele din America de Nord cu toate că într-o primă fază se optase pentru un sistem realizat de firma Lucas.

Varianta finală pentru producția de serie a modelului sport Montreal de la Alfa Romeo a fost prezentată cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1970 și menținea în linii mari conceptul înițial de coupe fastback al prototipului din 1967. Alfa Romeo Montreal, ca și alte modele sport italiene din acea perioadă, adoptă stilul și spiritul înnăscut pentru avangardism și individualitate care a permis să exporte calitatea și rafinamentul în ceea privește designul conform formulei prêt-à-porter, precum creatorii celebrelor case de modă. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/alfa-romeo-a-serbat-jumatate-de-secol-cu-modelul-montreal/

Foto: Alfa Romeo; Arhivă