Calitatea, robustețea, soliditatea sunt caracteristicile principale ale modelelor Volvo. Cu modelul 780 Coupe proiectat de Bertone, a fost deschis un nou capitol pentru producătorul auto suedez, cel al eleganței.
Este cunoscută soliditatea constructivă pe care Volvo și-a dezvoltat-o și promovat-o de-a lungul istoriei sale și considerate de une specialiștii drept o provocare pentru mărcile premium germane. În acest sens, modelele Volvo au fost întotdeauna aliniate la un nivel înalt cu principalele modele competitoare germane. Dacă ne referim la stil, personalitatea și eleganța designului, acestea au fost puse în practică cu succes de producători precum Mercedes-Benz sau BMW care s-au detașat întotdeauna atingând un nivel înalt. De cealată parte, Volvo care și-a câștigat un renume ca producător de automobile indestructibile, confortabile și sigure, a cam dezamăgit la capitolul atractivitate și fascinație.
Timpul se schimbă inclusiv pentru Volvo
În zilele noastre, lucrurile s-au schimbat drastic iar Volvo este percepută ca o marcă de primă clasă, acest lucru fiind demonstrat de consolidarea treptată a acesteia pe piața de automobile de ultimă generație. Dar care model este considerat inițiatorul schimbării de imagine în privința design-ului? Trebuie să vă întoarcem în 1985, sau chiar cu câțiva ani înainte, și să navigăm prin arhiva studiourilor de design Bertone. Fără să facem prea multe cercetări, am găsit răspunsul. Este vorba de modelul coupe din clasa sperioară 780 care a schimbat destinul Volvo pentru totdeauna în materie de design.
Bertone prima opțiune
Începutul colaborării dintre carosierul Bertone și Volvo, datează de la mijlocul anilor ’70, iar primul rezultat al colaborării lor a fost modelul 262 C produs între anii 1977 și 1981 care dispunea de un design elegant, original și cu un ″aer″ tipic italian conceput în special pentru a concura cu modele deja consecrate precum: Mercedes SLC 280(W107), BMW 628 CSI, Jaguar XJ-C sau Lancia Gamma Coupe.
Tradiția continuă
Dacă 262 C reprezintă modelul de început, modelul succesor 780 poate fi considerat inițiatorul unei schimbări importante în materie de stil și design în istoria Volvo. Prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 1985, acesta dispunea de o elegantă și rafinată caroserie fără a fi în schimb neglijate cunoscutele calități tradiționale de la Volvo precum soliditatea și robustețea. Studiourile Bertone au reușit să creeze în acest caz o imagine elegantă, realizată din forme geometrice armonioase concepute să dureze în timp datorită simplității lor.
Axa Goteborg-Torino
Modelul 780 avea o lungimea de aproape 4.80 m, un ampatament de aproximativ 2.8 și reprezenta varianta coupe a seriei de modele 740/760. Dacă platforma tehnică și motoarele proveneau de la modelul 760 cu caroserie berlină din clasa superioară, caroseria de tip coupe a modelului 780, a fost proiectată de la zero de către Bertone. Trenul de rulare și motoarele proveneau direct din Suedia de la Goteborg și erau transportate la fabrica Bertone de la Grugliasco din apropiere de Torino, acolo unde se realiza asanblarea finală a modelului 780.
Un model exclusiv
Strategiile de marketing și vânzări au fost atribuite producătorului suesez. În planurile Volvo, modelul 780 era destinat unui anumit segment de nișă pentru principalele piețe: Europa și Statele Unite. Modelul nu era destinat publicului larg, dorindu-se o alternativă la modelele coupe din clasa superioară ale producătorilor germani premium Mercedes și BMW care în acea perioadă dominau respectivul segment.
Motoare și echipare de top
La debut, modelul Volvo 780 Coupe a fost oferit cu două motoare, ambele cu 6 cilindri din care unul pe benzină în convigurație ″V″ de 2.8 litri cu o putere de 155 CP și asociat cu o cutie de viteze automată în 4 trepte și unul turbodiesel de 122 CP oferit în combinație cu o cutie manuală manuală cu 4 trepte plus overdrive. Ulterior a mai fost adăugat și un propulsor turbo pe benzină cu 4 cilindri de 2.3L(175CP). Pentru a oferi o idee despre cantitatea și calitatea accesoriilor, în echipamentul standard al modelului 780 erau incluse dotări de top de ultimă oră precum: ABS, instalație de aer condiționat, geamuri, oglinzi, trapa și scaune reglabile electric, inserții din lemn, sistem audio stereo, amortizoare autoreglabile, deschidere electrică pentru portbagaj și bușonul rezervorului de combustibil, century de siguranță cu pretensionare și antenă electrică pentru care clienții Mercedes-ului W124 Coupe – o referință pentru categoria respective plateau sume suplimentare de bani. Până la sfârșitul anului 1990, luxosul model suedez a fost comercializat în peste 8.500 de exemplare.
Foto: Volvo