Primul automobil de producție italiană cu tracțiune pe roțile din față și-a făcut debutul în urmă cu 60 de ani la Salonul Auto de la Torino. Este vorba despre modelul din clasa medie superioară Flavia al producătorului auto torinez Lancia. Cu acest model, a debutat cea de-a doua perioadă de inovații și creativitate productive a brandului creat de celebrul Vicenzo Lancia. Conform tradiției, modelul Flavia avea implementate numeroase soluții tehnice avansate, unele dintre acestea aplicate în premieră.
Proiectul modelului Lancia care trebuia să înlocuiască în gamă modelul Aurelia, a demarat în anul 1955 sub conducerea inginerului Antonio Fessia, unul dintre cei mai importanți proiectanți italieni care anterior lucrase pentru departamentul de dezvoltare de la Fiat de unde a demisionat datorită ideilor sale divergente avute cu managerii producătorului auto torinez. Finanțatorul Caro Pesenti, care achiziționase în 1955 compania Lancia, i-a încredințat lui Fessia departamentul tehnic de dezvoltare Lancia și responsabilitatea de a proiecta un model care să fie plasat în gamă între compactul Appia și impunătorul Flaminia.
Un prim proiect data din 1947
Fessia a avut astfel oportunitatea de a pune în practică convingerile sale despre construcția de automobile cu tracțiune pe roțile din față, idee care datează de la un precedent proiect de model cu tracțiune față și motor frontal longitudinal cu 4 cilindri opuși tip boxer de 1.100 cmc și denumit CEMSA Caproni F.11. Acest prototip a fost prezentat care, prezentat la Salonul Auto de la Paris din 23 octombrie-5 noiembrie 1947. Acesta poate fi considerat din punct de vedere al soluțiilor tehnice adoptate, predecesorul modelului Lancia Flavia, deși producția de serie nu a mai avut loc datorită falimentului firmei Caproni. Așa că, Fessia și-a propus să dezvolte un model cu totul nou care să fie în conformitate cu tradiția mărcii torineze și care să includă soluțiile tehnice cu tracțiune pe roțile din față și motor tip boxer cu 4 cilindri.
Modelul din clasa superioară Lancia Thema a aniversat 35 de ani
Un prim prototip de stil la scară reală a fost finalizat în martie 1958 și cu care au fost demarate primele teste. În iunie 1959 a fost prezentat un alt prototip de stil care se deosebea de primul prin partea frontală restilizată. În vara anului 1960 modelul pentru producția de serie a fost finalizat iar conducerea Lancia a ales un nume care nu a abandonat seria celor din denumirile drumurilor romane consulare (Aurelia, Appia și Flaminia) și a botezat noul model cu numele Flavia, un vechi drum roman din provincia Venetia et Histria, care a fost construit de împăratul Vespasian între anii 78 și 79 după Hristos. Numele ales inițial a fost Esperia, fiind schimbat cu puțin timp înainte de lansarea pe piață în Flavia.
Debut pe teren propriu
Prezentarea oficială al noului model Lancia din clasa medie superioară are loc cu ocazia Salonlui Auto de la Torino din 1960. Modelul Flavia, a intrat rapid în atenția experților și presei datorită soluțiilor tehnice avansate implementate precum: transmisia față, frânele cu discuri pe toate roțile (ambele în premieră pentru un automobil de producție italiană) și motorul boxer având răcirea cu apă și realizat din aliaje (premieră absolută). Pe data de 19 decembrie 1960, noua Lancia Flavia a fost prezentată premierului Italiei, Amintore Fanfani și presei de specialitate pe circuitul Vallelunga pentru efectuarea unor teste.
Lancia serbează 25 de ani de la debutul lui Ypsilon
Caroseria cu dimensiuni conforme cu clasa medie superioară europeană din acea perioadă (Lxlxh: 4.580×1.610x 1.510m) și stilizată de Piero Castagnero, dispunea de o linie mai puțin convențională pentru acea perioadă având o parte frontală impunătoare cu faruri duble și o grilă de mari dimensiuni, o suprafață vitrată generos dimensionată și un habitaclu cu soluții rafinate. Banchetele față – spate, tapițate cu clasicul material Lancia din imitație de piele, puteau găzdui șase persoane iar spătarul frontal unic putea fi pliat pentru a forma o suprafață plană. Oglinda retrovizoare interioară cu suport, scrumiera cu bricheta încorporată, lămpile automate din plafon, luminile de siguranță din portiere, predispoziția pentru instalarea centurilor de siguranță și planșa de bord cu numeroase instrumente de măsură (inclusiv turometru) și comenzi, îi conferă o imagine de soliditate și o caliatate excelntă a fabricației. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/lancia-flavia-primul-automobil-italian-cu-tractiune-fata-serbeaza-60-de-ani/
Foto: Lancia; Arhivă