Pe 12 martie 1969, primul Porsche 917 a fost prezentat publicului pentru prima data în Geneva. 50 de ani mai târziu, mecanicii de la muzeul Porsche au readus la viață primul Porsche 917 construit, care avea numărul de șasiu 001.
Porsche 917 există undeva în lumea superlativului și este adesea începutul și sfârșitul discuțiilor privind “cel mai bun automobil de curse construit vreodată”.
Porsche era familiar cu succesul înainte de 1970, după ce câștigase victorii la clasa lui de mai multe ori la Le Mans, precum și nenumărate titluri în cursele de anduranță din întreaga lume. Dar șampania nu a fost niciodată la fel de gustoasă ca atunci când a fost câștigătorul absolut al cursei de 24 de ore, cu ajutorul lui 917.
În aprilie 1968, confruntându-se cu puțini concurenți înscriși la curse, FISA a anunțat că numărul minim pentru a concura în “International Championship of Makes“ a fost redus de la 50 la 25, începând cu 1969. Cu Ferrari absent în 1968, participând în special automobile Porsche 908 și Ford P68, Ford fiind un eșec total, vehiculele Porsche 907 cu motoare de 2.2 litri au câștigat la categoria lor.
Începând cu iulie 1968, Porsche a făcut un efort surprinzător și costisitor pentru a profita de această regulă. Pe măsură ce reconstruiau mașinile de curse cu un nou șasiu în fiecare cursă sau la o diferență de două, automobilele uzate fiind vândute către clienți, au decis să producă 25 de unități ale unui automobil complet nou, cu un motor de 4,5 litri și un singur scop: să câștige prima victorie în cursa de 24 de ore de la Le Mans pe 14 mai 1970. În doar zece luni a fost dezvoltat Porsche 917, bazat pe modelul Porsche 908.
Când Porsche a fost vizitat de către inspectorii FISA, erau finalizate doar trei automobile, în timp ce 18 erau în curs de asamblare. Porsche a argumentat că, dacă automobilele ar fi fost asamblate, ar fi trebuit să le demonteze din nou pentru a le pregăti pentru curse. Inspectorii au refuzat omologarea și au cerut să vadă cele 25 de automobile asamblate și gata de lucru.
Pe data de 12 martie 1969, la Salonul Auto de la Geneva, 917 a fost prezentat. La vremea aceea, valora aproximativ 16,000 £ la cursul de schimb al perioadei sau aproximativ zece Porsche 911.
La 20 aprilie, Ferdinand Piëch a afișat 25 de unități de 917 parcate în fața fabricii Porsche pentru inspectorii FISA. Piëch le-a oferit ocazia de a conduce oricare 917 parcat acolo, însă a fost refuzat.
Cei de la Porsche au niște combinații de numere foarte reușite, însă, când vine vorba de automobilele de curse, 9 – 1 – 7 este cu siguranță cea mai faimoasă dintre toate.
Foto: Porsche Museum