Desfășurat în prima jumătate a lunii octombrie, în umbra cetății ce domină orașul San Marino, festivalul de raliuri cu automobile clasice, ajuns la a șaptesprezecea ediție nu se dezminte. Pe lista de start s-au reunit nume cu adevărat legendare ale istoriei acestei discipline.Publicul, extrem de numeros și entuziast încă din preziua competiției a salutat prezența unor nume consacrate în lumea raliurilor. Gigi Galli (Italia), unul dintre preferații spectatorilor italieni a participat la volanul unei Kia Rio RX (2018), vehicul preparat pentru autocross.
Mattias Ekstrom (Suedia, campion în DTM în 2004 și 2007) și Andrea Dovizioso (Italia, campion mondial la motociclism, în 2004, clasa 125cmc) au împărțit volanul unui Audi S1 (2017, autocross). Vicecampionul mondial în WRC, Thierry Neuville (Belgia) a fost de asemenea, prezent cu al său Hyundai i20 Coupe WRC 1600 (2017). Spectacolul a fost completat de americanul Ken Block, cu un Ford Escort CW (1994).
Zona automobilelor clasice a fost dominată, așa cum era de așteptat, de mărcile locale. Jean-Claude Andruet (Franta, castigator al Raliului Monte Carlo 1973) a pilotat un Fiat 131 Abarth din 1976, utilizat, in epoca, de compatrioata sa, Michelle Mouton.
Cel mai spectaculos pilot aflat la volanul unui 131 a fost insa italianul Paolo Diana, evolutiile sale starnind uralele publicului. Entuziastii marcii torineze au mai putut admira, alaturi de mai multe 124 Abart din anii ’70, doua raritati: un Fiat Ritmo Proto (1983), apartinand echipei Rallying History UK si un Fiat X1/9 „Prototipo” Gr.5 (1975), produs in sase exemplare).
Un interes cel putin la fel de mare l-au starnit modelele Lancia – Stratos-ul fiind „membru fondator” al acestui festival. De amintit: Stratos utilizata de Bernard Darniche (Franța) în victoria din Turul Corsicii 1975, Fulvia HF 1.6 – victorie a italianului Balestrieri în Raliul SanRemo 1972 și un model Rally 037 (1983) – echipaj Miki si Paola Biasion. Acelasi echipaj a parcurs câteva probe, în ultima zi a competiției, la volanul mașinii utilizate de Miki la debutul în raliuri – un Opel Kadett C GT-E.
Remarcabile și câteva prezențe exotice: Maserati Biturbo, Saab 96 V4 Rally (1977), Steyr-Puch 650T (1965).
In concluzie: un eveniment extrem de reusit dar si relativ accesibil. De neratat!