În weekendul 13–15 iulie, s-a desfășurat Retromobil Fest – evenimentul retro complet și complex din România creat și dedicat pasiunii pentru vehicule istorice și organizat de Retromobil Club România, de 20 de ani autoritatea națională a FIVA (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice).
Realizat în acest an în paralel cu mult mai cunoscutul Goodwood Festival of Speed din Marea Britanie ajuns la a 25-a ediție, evenimentul auto-moto retro de la Academia Titi Aur de lângă București, aflat la a treia ediție, s-a desfășurat în premieră pe parcursul a trei zile, fiind înregistrat atât un record de audiență, cât și unul de participare în cursele de Retro Grand Prix, unde s-au înscris peste 140 de echipaje.
Unanim apreciat ca fiind cel mai bine organizat eveniment cu caracter retro de până acum, Retromobil Fest 2018 a debutat vineri, 13 iulie, cu o premieră absolută, festivalul fiind deschis de o minicursă de anduranță cu modelele sport ale constructorului german Porsche, disputată după tipicul cursei de 24 de ore de la LeMans, varianta clasică. Astfel, între orele 18:00 și 22:00, concurenții s-au bucurat de o întrecere de regularitate sportivă și, în același timp,de una de anduranță doar cu modele Porsche, intitulată sugestiv „RoMans” și inclusă în seria de aniversări „70 de ani de automobile sport Porsche”, Porsche fiind, de altfel, unul dintre partenerii evenimentului. Este foarte important, atât pentru industria auto autohtonă, cât și pentru dealerii auto, să existe implicare la nivel local a producătorilor, astfel încât publicul să poată fi atras, pe lângă evenimentul în sine, inclusiv la nivel de pasionat al unei anumite mărci auto.
Retromobil Fest a continuat sâmbătă, 14 iulie, cu competițiile de regularitate pentru secțiunea Retro Grand Prix (auto, moto și youngtimer) și retro off-road, fiind consemnat un record de participare. Cei peste 140 de concurenți fiind înscriși aici, au reprezentat o creștere de peste 30% față de 2017. Practic, întreaga zi, atât pista autodromului Academiei Titi Aur, cât și cea de off-road au fost permanent ocupate. În prima parte a zilei, concurenții s-au antrenat, iar după pauza de prânz, aceștia au concurat în manșele de calificare.
La finalul zilei de sâmbătă, reprezentanții presei au avut ocazia, la rândul lor, să simtă pe propria piele emoțiile și adrenalina concursului, fiind invitați de către organizatori să participe în „Retro Cupa Presei”, competiție de regularitate sportivă cu automobile clasice aflată la prima ediție. Cele șase echipaje înscrise la această categorie și-au disputat măiestria, primul loc revenind celui mai constant echipaj, respectiv cel al revistei dedicate fenomenului auto retro Motor Clasic Magazin, format din Albert Panaiot – comentator F1 la Telekom Sport și Valentin Răducan – redactor al revistei.
În paralel cu activitățile de pe pistă, pe zonele destinate spectatorilor au fost organizate demonstrații în tehnica restaurării, cursuri de dans tematice, târg cu standuri pentru piese, accesorii și literatură auto-moto, expoziție și multe alte evenimente pentru întreaga familie. Pentru copiii prezenți la acest eveniment, momentul culminant l-a reprezentat cursa demonstrativă dintre London Bus-ul și camionul Optimus Prime. Cei mici au fost prezenți la bordul celor două vehicule istorice și au primit la final medalii „Retromobil Fest 2018”.
Ziua de sâmbătă s-a încheiat abia în jurul orei 24:00, când pe fosta scenă mobilă, realizată în remorca unui tir american, folosită în anii ’60 – ’70 la concertele Harley-Davidson din SUA, au urcat, pe rând, trupele Ozon Karyu, Castor 604 și Sarmalele Reci, pentru un concert live de excepție.
Duminică, 15 iulie, întreaga atenție s-a mutat pe pistă, unde au avut loc finalele pentru toate categoriile. În funcție de tipul vehiculului și de anul de fabricație, vehiculele participante au fost împărțite în următoarele categorii: Moto, Antebellum (de fapt, vehicule din perioada interbelică), Dacia Classic, Experți (pilotți profesioniști), Sport, Muscle Cars, Off Road și „The Porsche Challenge”, la care s-a adăugat, de anul acesta, clasa Youngtimer, pentru automobile fabricate între anii 1988 și 1998. Pe lângă ultima, o altă noutate la această ediție a reprezentat-o introducerea unui clasament pe echipe.
Miza a fost, și la această ediție, ridicată, trei dintre participanți câștigând premiul „Porsche on track” oferit de dealerul Porsche InterAuto, care le va permite câștigătorilor de la această ediție să urmeze un curs de pilotaj și conducere defensivă cu modele Porsche pe circuitul de Formula 1 de la Istanbul.
Marele câștigător a fost, și anul acesta, Mihai Popescu, care a reușit locul întâi la categoriile Moto, Dacia Classic și Sport, precum și la echipe, cu Retro Car Racing.
Cu ocazia acestei ediții, merită amintită revenirea fostului pilot și campion național de raliuri, Grupa N, Edwin Keleti, care a concurat și a câștigat la categoria Experți.
La finalul celor trei zile ale festivalului Retromobil Fest, dl Georgios Ladoupoulos, organizator Retromobil Fest, a declarat următoarele: „Am avut parte de trei zile memorabile, organizarea a fost impecabilă și toată lumea prezentă a lăudat evenimentul, care s-a bucurat de un număr-record de participanți, 140. Am avut momente pentru toată familia, iar în final trei fericiți câștigători vor pleca la Istanbul cu premiile „Porsche On Track”, oferite de partenerul nostru Porsche Inter Auto. Copiii s-au bucurat de cursa dintre Optimus Prime și London Bus, iar ca premieră absolută, suntem foarte fericiți că am reușit să atragem cluburile și că am putut avea cursuri de restaurare la care au asistat specialiști în domeniu, într-un număr impresionant.″
Câștigătorii, pe clase:
YOUNGTIMER
1 Vlad Dorobanțu – DACIA 1410 SPORT (1989)
2 Matei Mezincescu – NISSAN BLUEBIRD (1990)
3 Iulian Andrei Aldoiu – VW POLO MK1 (1978)
OFF-ROAD
1 Bogdan Tănase – TOYOTA BJ40 (1984)
2 Andrei Andronic – TOYOTA LAND CRUISER BJ73 (1987)
3 Florin Mitea – FIAT Campagnola (1964)
MOTO
1 Mihai Popescu – HONDA 400T (1980)
2 Dan Cazacu – MOTOM 48SS (1961)
3 Vasile Georgian – MANET S 100 (- )
DACIA CLASSIC
1 Mihai Popescu – DACIA 1100 (1970)
2 Mihai Atanasiu – DACIA 1300 (1970)
3 Cornel Șocariciu – DACIA 1100 (1968)
G.P.CLASSIC
1 Octavian Garbu – CITROËN DS (1974)
2 Cătălina Bădăuță – PORSCHE 944S (1986)
3 Adrian Pascu MERCEDES 230 E (1985)
ANTEBELLUM
1 Mihai Hățiși FORD MODEL A (1929)
2 Irinel Ionescu PONTIAC Silver Streak 8 Deluxe (1938)
3 Răzvan Bădulescu FORD MODEL A (1931)
MUSCLE
1 George Mihalcea FORD MUSTANG (1966)
2 Felix Pătrășcanu FORD MUSTANG (1965)
3 Alin Cojocaru FORD MUSTANG GT 351 (1967)
SPORT
1 Mihai Popescu DACIA 1100 (1970)
2 Iulian Alexandru Constantin MERCEDES 500SEC (1985)
3 Mihai Hățiși jr FORD ESCORT (1973)
PORSCHE
1 John Younis PORSCHE 911E (1970)
2 Dinu Dumitrașcu PORSCHE 911 RS 2.7 (1973)
3 Ștefan Vălsănoiu PORSCHE
EXPERȚI
1 Edwin Keleti FORD ESCORT MK1 (1976)
2 Dinu Dumitrașcu PORSCHE 911 RS 2.7 (1973)
3 Costin Gănescu FIAT X1/9 (1978)
ECHIPE
1 Retro Car Racing
2 Classic Car Club
3 Oldtimer Club
Text: George Grosu