Nu se întâmplă prea des să întâlnim un motor atât de longeviv precum V8-ul de 6.75L de la Bentley care a fost produs mai mult de 60 de ani. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care merită să reamintim povestea legendarului motor cunoscut ca „6 ¾” și care în curând, va fi scos definitiv din producție.
În anul 1952, la sediul central de la Crewe, Jack Philips și echipa sa au primit misiunea de a proiecta un nou motor, mai ușor și mai performant decât vechile unități, proiectate înainte de cel de-al Doilea Război Mondial. Practic, este vorba despre primul motor Bentley V8 și care a primit codificarea L380. Este un motor experimental din aliaj de aluminiu, cu 15 kg mai ușor decât motorul anterior cu 6 cilindri în linie, în timp ce puterea maximă a crescut cu 50%. După teste lungi, inginerii optează pentru o creștere a capacității motorului de la 5.204 la 6.230 cmc. Motorul definitiv, denumit L410, a fost introdus în producție în 1959 odată cu lansarea modelului Bentley S2. Cu acest V8, noul model vârf de gamă se putea baza pe o putere de aproximativ 200CP față de cei doar 135CP furnizați de predecesorul model S1. Acest așa numit motor „6 ¾” a echipat toate modelele Bentley și Rolls-Royce până în 1998, când cele două companii au fost preluate de către Volkswagen și respectiv BMW. În toți acești ani, motorul a fost actualizat de nenumărate ori fără a se renunța la schema inițială cu ax cu came central acționat prin pinioane.
După achiziția companiei Bentley de către rivalul Rolls-Royce LTD, în 1931 structura companiei s-a schimbat inevitabil fiind acordată o prioritate modelelor Rolls-Royce, neglijând complet dezvoltarea Bentley și activitatea sa sportivă. Apariția celui de-al Doilea Război Mondial a stopat practic dezvoltare unor noi modele Bentley iar în 1946, Rolls-Royce a transferat liniile de producție la Crewe, iar de atunci, Bentley a devenit o marca secundară și având practic aceleași modele cu cele din gama Rolls-Royce. Bentley-urile erau caracterizate printr-un comportament ușor mai sportiv, care amintea de performanțele obținute în numeroase curse din anii ’20 și se deosebeau la exterior doar prin grila tipică de formă rotunjită completată cu marca „Flying B”. Această distincție a fost subliniată și de formularea care a însoțit Rolls-Royce și intitulată „ gentlemen with a driver” (gentlemen cu șofer), în timp ce pentru Bentley era obișnuit să se folosească formula „ for gentlemen-drivers” (pentru șoferi gentleman).
Bentley – 100 de ani de la înființare
Fondatorul companiei, Walter Owen Bentley „W.O.” a părăsit compania în 1935, angajându-se la compania Lagonda, dar a continuat să gestioneze Bentley Driver’s Club, numindu-l în funcția de director pe fostul pilot Woolf Barnato în anul 1947. În onoarea acestui pilot, protagonistul unei provocări epice la Blue Train (Trenul Albastru) și care era la momentul respectiv cel mai utilizat mijloc de transport. Bentley, oferă astăzi pe modelele sale o nuanță specială de verde închis, denumită Barnato Green. În 2019, cu ediția specială a modelului vârf de gamă Mulsanne dedicată lui Walter Owen Bentley fost sărbătorit centenarul brandului britanic.
Cu ocazia unei îmbunătățiri a modelului Bentley T1 în 1971, capacitatea cilindrică a V8-ului este majorată la 6.750 cmc și care permitea obținerea unui cuplu mai ridicat la turații mici. Aceasta este o caracteristică care va fi extrem de paralelă cu diferitele creșteri de putere. În timpul producției sale, „6 ¾” a fost adaptat progresiv la reglementările anti-poluare și la crash testele și prin urmare, echipate cu o pompă pliabilă de apă și modificări ale sistemului de evacuare. Mai mult de 20 de ani puterea sa a rămas practic neschimbată; prea puțin pentru un automobil „ gentlemen with a driver”, așa că în 1982 a fost instalată o turbină. Pentru încă un deceniu, Bentley va continua, de fapt, să producă modele derivate din Rolls Royce, dar odată cu lansarea modelului Mulsanne Turbo va însemna practic un moment de cotitură prin relansarea brandului având logo-ul „Flying B” după o pauză de zeci de ani. Odată cu adoptarea turbocompresorului Garrett Air Research, V8-ul atinge puterea de 300 CP comparativ cu cei doar 200CP ai variantei aspirate. Mulțumită acestei puteri majorate, Mulsanne Turbo reușea să accelereze de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 7 secunde iar viteza maximă era de peste 230 km / h.
La scurt timp, în 1985, a fost lansat modelul Bentley Turbo R, o variantă îmbunătățită al lui Mulsanne Turbo și care beneficia de un motor mai puternic și o suspensie setată mai sportiv de unde litera R reprezenta “road hold” (rutier). Acest model supus ulterior la numeroase îmbunătățiri a fost comercializat până în 1997 și garanta o manevrabilitate superioară comparativ cu celelalte modele Bentley contemporane în timp ce putere motorului varia de la 320 la 400 CP. În 2001, Bentley care facea parte din grupul Volkswagen, actualizează motorul „6 ¾” echipându-l cu două turbocompresoare. Montat pe modelele Arnage Red Label și apoi pe Arnage R, acesta înlocuia motorul BMW V8 de 4.4L al primei serii Arnage, numită Green Label. În cazul lui Arnage R, motorul dezvolta o putere de 405CP și un cuplu impresionant de 835 Nm iar pentru modelele Arnage T și Continental T, puterea și cuplul ajungeau la 457 CP și respectiv 875 Nm care asigurau o viteză maximă de 270 km / h. Prin urmare nu trebuie să ne mai surprindă celebra afirmație din perioada interbelică a celebrului Ettore Bugatti care numea automobilele Bentleys drept „Cele mai rapide camioane din lume” iar tradiția continua și în zilele noastre cu gloriosul motor 6 ¾ care echipează ultima generație a modelului de top Mulsanne prezentată în 2011. O alegere în contrast cu modernele Continental și Bentayga echipate cu motoare VW-Audi, cum ar fi revoluționarul W12 sau compactul V8 biturbo, dictate probabil și de tradiția acestor modele „Bentley Boys”, hotărâte să păstreze o trăsătură distinctivă a identității Bentley.
Restaurarea unui motor clasic Bentley de către studenți
În cea mai recentă evoluție a V8-ului de 6.75L puterea atinge 530CP în timp ce cuplul atinge 1100Nm, valori suficiente pentru modelul ultra luxos cu masa totală de 2.685 kg ca să atingă o viteză maximă de 300 km / h și să asigure un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 5 secunde. În această ultimă evoluție există și dezactivarea a 4 cilindri la regimuri de turație reduse, pentru a limita consumul cât mai mult posibil. După ce a ajuns la „venerabila vârstă” de 61 de ani și cu 23 de modele Bentley la activ, odată cu sfârșitul producției modelului Mulsanne, va înceta și fabricația pentru acest glorios și longeviv V8. Ultimele exemplare vor fi asamblate în această primăvară într-o ediție aniversară denumită Mulsanne 6.75 Edition, limitată la 30 de exemplare. Astfel se încheie un capitol fascinant și glorios din istoria constructorului britanic și în același timp al automobilului.
Foto: Bentley; Arhivă