Erhard Schnell, autor al spectaculosului prototip Opel Experimental GT din 1965 materializat ulterior în modelul sport de serie Opel GT dar și al primelor generații de modele Ascona, Manta, Corsa și Calibra, a decedat weekend-ul trecut la vârsta de 92 de ani. Designerul german s-a aflat la conducerea studioului de design Opel din Rüsselsheim între anii 1964 – 1992.
Timp de 40 de ani, designerul german Erhard Schnell și-a dedicat activitatea profesională la producătorul german Opel. Trei dintre modelele sale cele mai apreciate și care au rămas în istorie au fost în ordine: spectaculosul GT din 1968, prima generație Corsa din 1982 și originalul Calibra din 1989. În ciuda retragerii sale din activitate din 1992, Schnell a menținut până la sfârșit o relație strânsă cu Opel, participând la numeroase evenimente realizate de producătorul german. Fanii brandului sosiți din toată lumea la Hockenheimring în 2018 își aduc aminte de apariția designerului la aniversarea de 50 de ani ai Opel-lului GT.
Născut la Frankfurt în 1927, Schnell a studiat grafică comercială în Offenbach iar în 1952, acesta s-a angajat ca designer la Opel. Pasionat de grafică iar în timpul său liber creator de desene animate, în care și-a expus umorul său, Erhard Schnell s-a integrat rapid în echipa de designeri de la Opel contribuind decisiv la stilul modelelor Kapitän și Rekord lansate în 1953.
Anul legendelor: modelele Opel Ascona și Manta împlinesc 50 de ani
Primul moment important din cariera sa a venit în anul 1961 la Detroit, atunci când și-a perfecționat abilitățile de proiectant la centrul de dezvoltare Tech Center al concernului american General Motors care în acea perioadă deținea inclusiv compania germană Opel. În anul următor, Schnell a început să lucreze la primul concept car realizat în întregime de către Opel. Propunerile sale de design s-au concretizat la Opel Styling Studio, inaugurat la Rüsselsheim în 1964 iar la scurt timp fiind numit șef al acestui departament. Primul rezultat a fost spectaculosul prototip Experimental GT, al cărui profil dinamic i-a adus supranumele de „Cock-Cola bottle shape” (sticla de Coca-Cola). Formele sale aminteau de stilul Chevrolet-ului Corvette C3, cel mai recent și de top model sport din cadrul concernului General Motors.
Conceptul Experimental GT a fost realizat pe o platformă îmbunătățită a modelului compact Kadett B iar pentru propulsie a fost aleasă o unitate cu 4 cilindri în linie de 1.9L și 90CP care se găsea în gama modelului Rekord B. Acesta a fost prezentat în premieră la Salonul Auto de la Frankfurt din 1965 iar trei ani mai târziu acesta s-a materializat în modelul sport de serie Opel GT. Schnell a fost încântat de succesul uriaș venit din partea presei și a publicului de care s-a bucurat conceptul. Cu ocazia celei de-a 50-a aniversare a modelului, Erhard Schnell și-a amintit cum dezvoltarea proiectului a fost păstrată în confidențialitate tipic teutonică: „La început a fost doar un proiect de stil, pe care șeful meu nu l-a comunicat consiliul de administrație. Când prototipul era aproape complet, nu mai avea de ales și trebuia să vorbească despre asta cu superiorii săi. Când Experimental GT a fost prezentat pentru prima dată pe plan intern, am avut o anumită teamă. A fost o ușurare uriașă pentru noi să auzim aplauzele apărute spontan din partea managerilor de la vârf, extrem de mulțumiți de rezultat! „.
20 de ani de la lansarea exoticului Opel Speedster
Un deceniu mai târziu, către sfârșitul anilor ’70, Schnell și-a propus să lucreze la prima generație a modelului Corsa, un hatchback cu 3 uși din clasa mică, fabricat la Zaragoza (Spania) și lansat la sfârșitul anului 1982. Ulterior acesta a dezvoltat la finalul anilor ’80, forma aerodinamică excepțională (CX: 0.26) a modelului Opel Calibra din clasa sport ca succesor direct al bestseller-ului Manta. „Este modelul meu preferat. Are un stil nou și modern. Am putut lucra în totală libertate ” a spus Schnell referitor la coupe-ul sport Opel.
Designer-ul german Erhard Schnell a continuat să-și folosească ideile în materie de design chiar și după ce s-a retras din activitate, fiind departe de domeniul auto. Când a fost întrebat în 2014 dacă va renunța vreodată la această activitate, el a răspuns că nu se gândește deloc să renunțe: „Mi-am transferat activitatea pur și simplu în casa mea unde mi-am făcut proiecte pentru grădină și amenajarea interiorului. Adesea îmi ocup timpul pictând. Niciodată nu voi putea abandona complet această activitate ”.
Foto: Opel; Arhivă








