- Un model de vis: legendarul model Manta a fost lansat pe piață în 1970
- Model multifuncțional: Ascona, ca berlină sport sau ca station wagon life-style a ajuns pe piață în același an
- Strategie: Opel a utilizat deja o platformă pentru mai multe modele diferite
- Vedete ale sportului: Walter Röhrl și Ascona au câștigat campionate de raliu europene și mondiale
În anul 1970, Opel a revoluționat clasa de automobile de dimensiuni medii cu modelele Ascona și Manta. Opel Ascona era o berlină cu un stil sport, plăcută la condus, cu console față-spate scurte și manevrabilitate excelentă. Modelul Ascona s-a făcut repede remarcat și datorită numeroaselor variante de caroserie: berlină sport cu două uși, berlină familială cu patru uși și break cu trei uși, considerat de mulți ca fiind primul break de life-style. Elegantul coupe Manta era realizat pe aceeași platformă a modelului Ascona, fiind accesibil unui număr mare de clienţi. Cu acest model, marca germană își extindea gama de modele în segmentul sport după ce în anul 1968 lansa un model de vis denumit GT.
Modelele Ascona și Manta au urmat modelul GT dincolo de oceanul Atlantic și au fost vândute cu succes în SUA: o carieră internațională realizată de doar câteva modele Opel. În prezent, acestea sunt piese foarte căutate de colecționari.
Opel sărbătorește aceste mașini legendare în 2020 cu ocazia împlinirii a jumătate de secol de la debutul lor, iar fanii se pot alătura. Distracția începe cu deschiderea sezonului de raliuri și evenimentul „Bodensee Klassik” (7 – 9 mai). La start vor fi prezente câte șase reprezentante ale primei generații de modele Ascona și Manta. Deschiderea va fi urmată, pe 28 iunie, de un eveniment major, la care vor participa aproximativ 100 de exemplare ale modelelor Ascona și Manta A: expoziția de autovehicule clasice „Klassikertreffen” din Rüsselsheim. La această petrecere aniversară sunt așteptați în jur de 30.000 de vizitatori și vor fi prezente numeroase cluburi Opel. Un alt eveniment important va fi reuniunea din perioada 25 – 27 septembrie organizată de Manfred Henning, colecționar și expert în materie de modele Manta. Iar locul nu putea fi mai potrivit – localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Mării Baltice, exact acolo unde modelul Manta a fost prezentat pentru prima dată presei exact acum 50 de ani.
Opel a început anul 1970 cu o ofensivă de modele noi
Modelele de dimensiuni medii care și-au făcut debutul în 1970 se numeau Ascona și Manta. Modelul Ascona din clasa medie era poziționat în gamă exact între modelele Kadett și Rekord. Ascona a fost și un deschizător de drumuri cu varianta de caroserie station wagon denumită Voyage și care a fost primul break life-style din clasa medie. Cu modelul din clasa sport înrudit din punct de vedere tehnic, Manta, Opel a pătruns în același timp pe piața în creștere a modelelor sport coupe de familie. Șasiul cu suspensia, sistemul de frânare și cel de direcție precum și propulsoarele erau identice, ambele modele fiind echipate cu unități cu patru cilindri care dezvoltau puteri cuprinse între 60 și 105CP.
Ascona a fost câștigătoare atât pe macadam cât și pe asfalt. Pilotul german Walter Röhrl și copilotul său, Jochen Berger, au câștigat campionatul european de raliuri din 1974, iar în 1975, la Raliul Acropole, au marcat prima victorie Opel în campionatul mondial de raliuri. În 1982, Röhrl și copilotul său, Christian Geistdörfer au câștigat campionatul mondial de raliuri cu un model Ascona 400. Până în martie 1975, au fost fabricate 691.438 de exemplare Ascona A în timp ce în aceeași perioadă, au fost comercializate 498.553 de exemplare Manta A.
Modelul Manta și-a făcut debutul la Timmendorfer Strand
Modelul Manta și-a făcut debutul în septembrie 1970, emblema manta ray fiind inspirată de fotografiile făcute de exploratorul marin Jacques Cousteau. Prezentarea a avut loc în localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Mării Baltice. Pentru Opel, Manta a reprezentat un pas într-un teritoriu nou. „Înainte ca un model existent să pară învechit, autovehiculul pe care îl prezentăm astăzi completează gama noastră de modele și satisface o nouă cerință a pieței”, se spunea în comunicatul de presă din perioada respectivă.
Modelul Manta sosea exact la momentul oportun. Coupé-urile atrăgătoare cu patru locuri erau extrem de populare. Individualitatea era foarte căutată, iar forma și liniile modelului Manta erau exact ceea ce căutau clienții. În primul an complet de comercializare, din reprezentanţele Opel au plecat 56.200 de exemplare Manta. Pe parcursul carierei sale de 5 ani, acesta a fost comercializat într-un total de 498.553 exemplare. Un nou membru în gama de motoare Opel a fost unitatea de 1.6L și 68CP care a debutat chiar pe acest model și care era oferit într-o versiune mai puternică denumită S și care dezvolta 80CP. Cel mai puternic motor din gama Manta echipa versiunea 1.9 S cu motor de 1.9L și 90 CP care echipa inclusiv modelul din clasa superioară Rekord.
Un show car Opel Corsa A GT ajuns la Rüsselsheim
În 1972, la baza gamei Manta se afla versiunea 1.2 de 60CP, urmată în luna noiembrie a aceluiași an de versiunea Berlinetta, cu dotări de lux. Dotările standard includeau volanul sport, luneta cu sistem de degivrare, faruri cu halogen, ștergătoare de parbriz cu acționare electrică și capitonajul plafonului din vinil. Cei cinci ani de producție au fost îmbogățiți cu numeroase versiuni speciale ale modelului: „Holiday”, „Plus”, „Swinger” și „Summer Bazar”, specificații de lux combinate, cu prețuri moderate. Versiunea de vârf Manta GT/E propulsată de o unitate de 1.9 litri, cu o putere de 105 cp și alimentată injecție Bosch L Jetronic, a fost lansată în 1974. Tendința către ornamente mate în locul celor cromate a continuat în cazul modelului Manta GT/E. Ultimul model special a fost lansat în 1975, cu puțin înainte de debutul modelului Manta B. Varianta „Black Magic”, având la bază modelul GT/E, era vopsită integral în negru și cu dungi portocalii pe flancuri.
Premiera modelului Ascona a avut loc la Salonul Auto de la Torino, în 1970
În materie de echipamente și motoare, precum și ca dimensiuni, modelul Ascona (supranumit „perfecțiunea economică de dimensiuni medii”) s-a poziționat între Kadett B și Rekord C, rol jucat anterior de versiunea luxoasă „Olympia” a modelului Kadett. Modelul Ascona a fost oferit inițial sub formă de berlină cu două sau patru uși, în versiunea de bază, și niveluri de echipare de lux. Suspensia față independentă includea arcuri elicoidale și amortizoare telescopice iar axa spate rigidă era prevăzută brațe longitudinale și bare Panhard. Motorul disponibil la debut era un ″4 în linie″ de 1.6L și 68CP oferit și în versiunea S cu o compresie mai înaltă și care furniza 80CP. La fel ca motoarele cu 4 cilindri mai mari ale modelului Rekord, distribuția motorului care echipa Ascona era de tipul cu un ax cu came în chiulasă. În martie 1972, Opel a introdus o versiune de bază cu preț moderat, echipată cu un motor de 1.2L și 60CP.
20 de ani de la lansarea exoticului Opel Speedster
O noutate foarte apreciată din cadrul gamei de modele a fost Ascona Voyage. În loc de un station wagon clasic, varianta cu trei uși a modelului Ascona Voyage era un automobil de agrement cu spațiu pentru barcă și bicicletă, un autovehicul pentru familii tinere și un precursor al modelelor station wagon populare in momentul de față. Inițial, Voyage a fost oferit doar în versiunea L. În 1974 și-a făcut debutul o versiune luxoasă a modelului Ascona Voyage. În primăvara anului 1971, gama modelului a fost extinsă cu versiunile 1.9S și SR. Aceasta din urmă era propulsată de un motor de 1.6L și 80CP sau de unul de 1.9L și 90CP. Opțiunea unei transmisii automate cu trei trepte de concepție Opel a fost oferită în premieră pentru motoare mai puternice. Nivelul de echipare SR era disponibil inclusiv pentru varianta Voyage cu trei uși.
Versiunea SR a modelului Ascona a avut ingredientele unui câștigător. Walter Röhrl și Jochen Berger au concurat în Campionatul european de raliuri din 1974 cu o variantă de competiție cu două uși. La volanul modelului Ascona, prezentat de echipa Opel Euro Händler, Röhrl și Berger au câștigat șase din cele opt etape cu un scor maxim încă neegalat de 120 de puncte. În 1975, cu puțin timp înainte ca modelul Ascona A să fie înlocuit cu generația B, Röhrl și Berger au obținut victoria la Raliul Acropole, prima victorie înregistrată de Opel în Campionatul mondial de raliuri.
Foto: Opel