Lansat în urmă cu 85 de ani, Fiat-ul 1500 a fost unul din primele automobile de serie care a fost dezvoltat într-un tunel aerodinamic, fiind în același timp un răspuns la conceptul inovativ al lui Chrysler Airflow, care cu doar un an înainte a revoluționat modul de proiectare al automobilelor.
Fiat 1500 primul Streamline italian
Dezvăluit în premieră la Salonul Auto din Milano în noiembrie 1935, Fiat-ul 1500 era un model din segmentul mediu-superior destinat unei clientele mai pretențioase și care dispunea de o caroserie de formă cuneiformă atent dezvoltată din punct de vedere aerodinamic fiind considerat primul Streamline italian. Elementele sale caracteristice erau farurile de mari dimensiuni integrate în pasajele roților de formă sinuoasă, capota frontal de formă conică, parbrizul înclinat și formele rotunjite au prefigurat stilul automobilelor anilor ’40. Putem spune că, Fiat 1500 a dat formă a ceea ce până atunci erau doar teorii ale aerodinamicii. În același timp, în habitaclul avangardistului model de la Fiat, au fost implementate și câteva concepte ergonomice avansate, devenind un exemplu al unui incredibil rafinament tehnic.
Soluții tehnice inovative
Motorul aflat în dotarea modelului italian, era unul compact cu 6 cilindri în linie de 1493 cmc, dezvoltat pornind de la unitatea care echipa modelul 508 C Balilla Sport și care era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte având treptele 3 și 4 sincronizate. Eficacitatea studiilor aerodinamice s-a reflectat în faptul că, cu o putere a motorului de doar 45 CP, Fiat-ul 1500 putea să atingă o viteza maximă de 115 km / h. Cadrul în formă de X, cu traverse centrale și elemente turnate, fără componente laterale, era considerat unul inovator și care a permis diminuarea greutății fără a compromite rigiditatea.
Bestsellerul Fiat Panda a ajuns la cea de-a 40 aniversare
Ținuta de drum a Fiat-ului 1500 era superioară multor automobile contemporane, datorită suspensiei față inovatoare care era independentă (o soluție rară la acea data), prevăzută cu brațe longitudinale tip patrulater și amortizoare hidraulice. În schimb, pentru puntea din spate a fost păstrată soluția clasică cu axă rigidă și arcuri lamelare. Sistemul de frânare era hidraulic și dotat cu tamburi de mari dimensiuni în timp ce frâna de staționare acționa mecanic pe transmisie.
Elegant și confortabil
La momentul lansării, Fiat-ul 1500 a fost unul dintre cele mai avansate automobile din punct de vedere stilistic și tehnic și era oferit în standard cu două variante de caroserie: berlină cu 4 uși fără montant central, având ușile din spate de tip „suicide door” și cabriolet cu 2 uși tip „suicide door”. Pentru ambele variante, deschiderea portbagajului era posibilă doar de la interior prin înclinarea scaunului din spate și care nu reprezenta o soluție prea comodă. Așa cum se obișnuia la vremea respectivă, modelul de la Fiat se putea comanda doar ca șasiu care putea fi apoi carosat la alegerea clienților de către carosierii independenți.
Marii carosieri din acea perioadă au dat naștere unor creații diverse și exclusive, având ca bază modelul din segmentul mediu superior de la Fiat. În acest sens merită menționate Fiat-ul 1500 Berlinetta Touring din 1939, câștigător la Concours d’Elegance Kyoto în 2018 și Fiat-ul 1500C Bertone din 1945 care este expus în prezent la muzeul italian Nicolis și al cărui design elegant amintea de Alfa Romeo 6C 2500SS, prezentat cu 3 ani înainte.
FIAT – 120 de ani de istorie
Serii consecutive
În toamna anului 1938 este prezentată a doua serie a modelului, denumită 1500 B și care se deosebea de prima serie prin unele mici îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic, în special la sistemul de frânare. Doi ani ani mai târziu debuta cea de-a treia serie cunoscuta ca 1500 C, disponibilă doar în varianta berlină și care beneficia de o parte frontală inspirată din stilul modelului din clasa de lux 2800 lansat în 1938. Această din urmă serie a rămas în producție până în anul 1948 când a fost înlocuită cu seria 1500 D care dispunea de unele îmbunătățiri de ordin tehnic în special la suspensii, sistemul de direcție și motor care în acest caz furniza 47CP și care asigura o viteză maximă de 120 km/h.
Fiat 128 – Primul model Fiat cu tracțiune față a serbat 50 de ani
Ultima evoluție a modelului a fost consemnată la mijlocul anului 1949 cu seria 1500 E care se diferenția prin unele mici restilizări la exterior. Modelul a fost fabricat până la finalul anului 1950 în 43.964 de exemplare fiind înlocuit în gamă cu modelul 1400.
Foto: Fiat; Arhivă