Pentru a aduce un omagiu acestui dinamic centenar al brandului japonez Mazda, din 16 octombrie până în 13 decembrie, Autoworld Bruxelles organizează o expoziție a mărcii japoneze cu aproximativ 20 de automobile istorice, numeroase documente și machete cu modele excepționale.
Această expoziție a fost posibilă datorită sprijinului reprezentanței Mazda Motor Belux și a mai multor colecționari care au fost încântați să ofere muzeului mândria și bucuria lor.
Începând cu modelul Luce Coupe 130 Rotary datând din 1969 și până în prezent cu modele precum Mazda MX-5 ND, Mazda3 Hatchback și MX-30 (special 100th Anniversary), Autoworld va scoate în evidență în special modelele iconice precum MX-5, RX-7, 121 DB „Bolleke” și Mazda MX-5 Cup Car (MMB).
Expoziția respectivă este completată de patru modele de competiție istorice: Cosmo 110 S -Marathon de la Route (MMB) din 1967, RX-7 24H Spa (Jacky Van Kempen) din 1981, 323 GTX în care Grégoire de Mévius a câștigat campionatul mondial de raliuri pentru modelele de serie (Geri Pelli – Italia) în 1991 și, ca exclusivitate, modelul 787B care a obținut victoria în cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1991 și care a sosit special de la muzeul Le Mans pentru această expoziție.
Centenarul producătorului japonez Mazda ne oferă ocazia să aruncăm o privire inclusiv asupra numeroaselor sale „legături” cu Belgia, dintre care o victorie în cursa de 24 ore de la Spa Francorchamps, cu un pilot belgian la volanul modelului Mazda 787B câștigător la Le Mans în 1991.
La fel ca în fiecare expoziție de la Autoworld, machetele ajută să spună povestea fiecărui model. Pentru această marcă populară japoneză, avem o colecție unică, probabil singura din Europa, cu aproximativ 150 de modele. În colecția respectivă sunt incluse modele datând din 1948 până în prezent, prototipuri unice și, bineînțeles, cele care amintesc succesul mărcii în motorsport în diferitele campionate. Există, de asemenea, numeroase modele de origine japoneză, care sunt mai puțin cunoscute în țările europene.
În plus, sunt cunoscute la nivel international legăturile cu piloții belgieni precum Pierre Dieudonné, Bertrand Gachot, Pascal Gaban și Yves Deprez care au concurat la volanul modelului Cosmo Sport 110 S în diferitele sale versiuni, popularul roadster MX-5 alăturat diferitelor variante ale modelelor RX-7 și RX-8. Sunt expuse deasemenea mai multe tricicluri Mazda, care au contribuit la povestea de succes a mărcii, primul model auto al niponilor, R360 Coupe datând din 1960, diverse concepte precum RX500 și Furai, precum și modelele de lux Xedos apreciate în principal pe piața americană.
Sunt numeroase repere care au legat Mazda de Belgia.
Câteva repere istorice ale numelor Mazda și Hiroshima care sunt inseparabile.
Odată cu comemorarea a 75 de ani de la bombardarea orașului japonez din acest an, compania Mazda sărbătorește centenarul tot în acest an.
Istoria sa rămâne strâns legată de orașul natal. Mazda a fost inițial un producător de plută. În urma celui de-al doilea război mondial, compania sa confruntat cu provocarea reconstrucției sale.
Similar cu un legenda păsării Phoenix care se ridica din propria cenușă, compania, la fel ca întreaga populație a orașului, și-a asumat sarcina de a reconstrui complet din ruinele sale.
Primul vehicul produs de Mazda a fost un triciclu care semăna cu o motocicletă și era prevăzut cu o platformă deschisă. Se numea Mazda-Go și era un vehicul utilitar mic foarte practic. Rezervorul său de combustibil purta sigla Mitsubishi, deoarece la acel moment vehiculele Mazda erau distribuite prin rețeaua fostului proprietar.
Primul automobil adevărat care a părăsit fabrica a fost Mazda R360, în 1960. Acesta a fost un Kei (sau mașină ușoară) care a devenit în curând cel mai popular model din Țara Soarelui Răsare. Un coupe cu patru locuri, cu un motor răcit cu aer de 356 cmc care furniza 16 CP.
Mazda este un pionier al motorului rotativ, o inovație pe care mulți alți producători în acele zile o considerau imposibilă. Această tehnologie a fost introdusă în producția de automobile încă din 1967, pe modelul Mazda Cosmo Sport. Acest motor a constitui baza pentrrru cel implementat pe modelul de competiții 787B nr. 55, care i-a permis niponilor să câștige cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1991. Mazda a devenit astfel primul brand japonez care a câștigat această cursă mitică de anduranță. De atunci, motorul rotativ Wankel a devenit parte a ADN-ului Mazda și se află la originea sloganului său „mai puțină greutate, mai multă putere”.
Nici designul exclusiv și inovator nu lipsește din portofoliul brandului atunci când vine vorba de concept sau modele de serie. Designul lor Kodo (Soul of Motion) lansat în 2010, a câștigat peste 350 de premii pentru design și inovație. În 2016, Mazda MX-5 Miata este încoronată „World Car Design of the Year” de către un juriu format din jurnaliști auto din întreaga lume. Între timp, a devenit cel mai de succes model roadster (peste 1 milion de unități) din istorie.
În cursul anului 2020, Mazda va prezenta primul său model cu propulsie 100% electrică.
Foto: Autoworld Bruxelles