După o pauză de trei ani datorată pandemiei, în weekend-ul din 23 – 25 iunie, pe domeniul Castelului Peleș s-a desfășurat o nouă ediție a celebrului Concurs de Eleganță de la Sinaia. Ediția din acest an a reunit un număr de 43 vehicule istorice și au fost consemnate mai multe premiere. Best of Show a fost Lamborghini Miura P400
Conform tradiției, evenimentul de la Sinaia este organizat de Retromobil Club Romania care în acest an aniversează 25 de ani, sub înaltul patronaj al Casei Regale a Romaniei, în partenierat cu BMW Group România, primaria orașului Sinaia, muzeul național Peleș și Cazino Sinaia.
Aflat la a cea de-a zecea ediţie modernă, după relansarea din anul 2011 la inițiativa membrilor fondatori din Retromobil Club România, Concursul de Eleganță de la Sinaia are o valoroasă tradiţie interbelică, cu două ediţii organizate în anii 1934 şi 1935 de către Automobil Club Regal Român (ACRR).
Înscris în calendarul FIVA la clasa A (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice) – organism care-și desfășoară activitatea de 56 de ani sub egida UNESCO, concursul de eleganță de la Sinaia a avut un juriu internațional care a avut în componență un număr de opt persoane printre care Adolfo Orsi, istoric auto şi o prezenţă importantă la automobile de epocă de marcă precum Villa d’Este şi Pebble Beach, reprezentantul familiei care a deţinut multă vreme marca Maserati şi a influenţat imaginea automobilelor sport din Italia, Sam Hancock din Marea Britanie, fost pilot de curse în anduranţă, cu o experienţă valoroasă la cursa 24h de la Le Mans, consultant de achiziţii de automobile de epocă şi pilot de automobile de legendă precum Ferarri 250 GTO, Laura Kukuk, inginer auto şi restaurator cu o experienţă deosebit de valoroasă, membru în juriu la Villa d’Este sau Pebble Beach, în timp ce, președintele juriului a fost Wolfgang Buchta din Austria – redactor șef al publicației de specialitate Austro Classic.
La eveniment au fost prezenți numeroși jurnaliști auto din țară de la majoritatea publicațiilor și site-urilor de specialitate. De asemenea, în cele două zile ale evenimentului, au fost prezenți sute de spectactori pentru a se fotografia cu automobilele participante, a discuta cu proprietarii acestora, a asculta istoricul automobilelor și nu în ultimul rând pentru a descoperi pasiunile celor implicați în proiect.
La ediția din acest an au fost selectate un număr de 43 de vehicule istorice din care 37 de automobile și 6 motociclete, acestea din urmă concurând în premieră la evenimentul de la Sinaia la clasa rezervată motocicletelor denumită 2 roți istorice. Veteranul la categoria automobile a fost modelul american interbelic Pierce Arrow 43 Le Baron din 1931 care aparține unui colecționar din Bulgaria iar cele mai recente au fost BMW M3 Sport Evolution și BMW Z1, ambele cu anul de fabricație 1990 și care aprțin unor colecționari din România. În schimb, la secțiunea motociclete, veteranul a fost modelul austriac Puch N din 1912 care se află în colecția unui sloven în timp ce modelul cel mai recent a fost modelul BMW R50/5 produs în 1970 care aparține un colecționar român.
Automobilele istorice înscrise în concurs au concurat la opt categorii diferite: Antebelice Sedan, Antebelice Cabriolet, Postbelic Sedan, Postbelic Coupe, Postbelic Cabriolet, Fabricat în Romania, Porsche 75 și 90 de ani grilă dublă BMW, ultimele două categorii introduse la această ediție cu ocazia aniversărilor lui Porsche și respectiv BMW. Merită amintită prezența în premieră la concusrul de eleganță de la Sinaia a mărcilor Lamborghini și Pierce Arrow.
Sâmbătă 24 iunie începând cu ora 12:30, automobilele și motocicletele istorice alături de proprietarii acestora au fost prezentate publicului la Castelul Peleș și au participat la o paradă pe bulevardul principal al orașului Sinaia începând cu ora 17:30. De la ora 18:00, automobilele și motocicletele au fost expuse în apropierea cazinoului din Sinaia iar de la ora 19:00 s-a desfășurat în fața cazinoului din Sinaia, festivitatea de premieră a Concursului de Eleganță.
Marele premiu al concursului – Best of Show a fost câștigat de supercarul italian Lamborghini Miura P400 din 1968 și care a reprezentat o referință printre modelele din această categorie până la mijlocul anilor ’70. Totodată, modelul supersport italian, a fost primul automobil de acest tip care a câștigat marele premiu Best of Show la Concursul de Eleganță de la Sinaia.
Categoria Antebelice Cabriolet
Locul 1: Fiat 508 S Balilla (1932)
Locul 2: Mercedes-Benz 290 Sport Roadster (1937)
Locul 3: Mercedes-Benz 200 C (1936)
Categoria Antebelice Sedan
Locul 1: Cadillac Series 75 Fleetwood (1939)
Locul 2: Pierce Arrow 43 Le Baron (1931)
Locul 3: Citroen 15 CV (1953)
Categoria Postbelice Cabriolet
Locul 1: Mercedes-Benz 190 SL (1957)
Locul 2: Fiat 850 Sport Spider (1972)
Locul 3: Mercedes-Benz 300 SE Cabriolet (1964)
Categoria Postbelice Sedan
Locul 1: Jaguar XJ6 (1985)
Locul 2: Mercedes 230.6 (1974)
Locul 3: Wartburg 311 DeLuxe (1962)
Categoria Postbelice Coupe
Locul 1: Lamborghini Miura P400 (1968)
Locul 2: Chrysler New Yorker Highlander (1948)
Locul 3: Lancia Fulvia (1970)
Categoria Fabricat în România
Locul 1: Dacia 1300 (1970)
Locul 2: ARO 304 (1980)
Locul 3: Oltcit Club 11 RM (1989)
Categoria Porsche 75
Locul 1: Porsche 356 B (1961)
Locul 2: Porsche 912 (1966)
Locul 3: Porsche 944 S2 (1989)
Categoria 90 de ani de grilă dublă BMW
Locul 1: BMW 2002 Turbo (1974)
Locul 2: BMW M3 Sport Evolution (1990)
Locul 3: BMW Z1 (1990)
Categoria 2 Roți istorice
Locul 1: Puch N (1912)
Locul 2: Zundapp K500 (1939)
Locul 3: AJS S8 (1931)
Premii speciale:
Premiul de popularitate: Dacia 1300 (1970)
Cel mai bine restaurat vehicul antebelic: Pierce Arrow 43 Le Baron (1931)
Cel mai bine restaurat vehicul postbelic: Renault 12 TL Break (1974)
Cea mai mare distanță parcursă pe roți: BMW 2002 Turbo (1973)
Cel mai vechi vehicul participant: Puch N (1912)
Cel mai bine conservat vehicul: Mercedes-Benz 230.6 (1974)
Premiul special al juriului: Mercedes-Benz 290 Sport Roadster (1937)
Foto: George Grosu